Lars H. Startet 26.April.2013 Del på Facebook Startet 26.April.2013 Hei. Jeg har en Raymarine AIS 650 koblet til kartplotteren, men ønsker også å vise data med liste over båter AIS'n ser via et serie/USB-adapter på PC-skjermen. Programmet proAIS2 som fulgte med AIS'n, tar i mot data, men har problemer med å få frem en slik liste over båter AIS'n ser. Andre programmer som kan klare denne jobben? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mhemil Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Vurderer også Raymarine AIS 650, men gruer meg litt til installasjonen. Har i dag Raymarine Plotter C120 Classic, VHF med DSC, Autopilot og Radar. AIS 650 er også multiplexer, så da kan jeg vel kople ustyr som okkuperer NMEA0183 porten på MDP inn på AISen for deretter å kjøre ut fra AIS og inn på MFD. I tillegg lurer jeg på egen dedikert VHF antenne mot en aktiv VHF splitter. Ser at Raymarines VHF spiltter koster ca. 2500 NOK, altså vesentlig mer enn kabel og ny antenne, men igjen, kabling og montering av utstyr innbefatter endel timers arbeid. Har allerede to store antenner på targa, hvor stor må evt. en egen dedikert VHF antenne til AIS være ? (Har ikke lyst på enda en lang pisk). Takknemlig for erfaringer rundt oppkobling og tekniske løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg har AIS 650 også, og siste jeg prøved pc med PorAis, så fikk jeg en lang liste med båter som den ser, tok litt tid for navnene også kom på plass. Men MMSI nummerene kom med en gang. Men mulig jeg misforsto. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 (redigert) Typisk antennepisk for AIS er ca 20-25cm lang, så utfordringen er kun i hvor mye en bryr seg med å få korrekt/ønsket avstand til andre antenner etc. Uansett er en egen AIS-antenne å definitivt å foretrekke fremfor splitter, og sikkerhetsmessig kan man fokusere på at splitter er enda en feilkilde mens ei ekstra antenne kan være ekstra sikkerhet da man kan kople om å bruke denne på vhf'en hvis primær-antenna faller ut. EDIT: Typisk ais-antenne: http://www.maritim.no/glomex-ais-antenne Redigert 26.April.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg har AIS 650 også, og siste jeg prøved pc med PorAis, så fikk jeg en lang liste med båter som den ser, tok litt tid for navnene også kom på plass. Men MMSI nummerene kom med en gang. Men mulig jeg misforsto. Trur ikke det var spørsmålet nei. MMSI-nummeret ligger i hver enkelt posisjonsmelding som sendes relativt ofte (avhengig av klasse A eller klasse B og fart), mens data for objektene sendes i separate meldinger og mer sjeldent. Derfor vil man nært alltid få MMSI og posisjon løpende mens eventuelt annen data dukker opp etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Enig med Keno. Jeg har OpenCPN på PCen, og foretrekker å se på AIS-målene direkte der. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
LM 9725 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 (redigert) Men var spørsmålet om man fikk til å sette opp en (filtrert?) liste med AIS-mål eller annen logisk visning av AIS-mål, eller er svaret så enkelt at data for AIS-mål blir mottatt over flere meldinger og lengre tid så man må huske å la AIS'en jobbe lenge nok til faktisk å motta data? Uansett program i verden eller AIS-løsning man velger; de 27 ulike AIS-meldingene kommer i ulikt tempo og eneste man kan være sikker på å få med en gang er MMSI-nummer til avsender. Dernest kommer ting i ca prioriert rekkefølge så fort ting blir sendt, og posisjons-meldingene har langt høyere frekvens og prioritet enn static-meldingene. Eneste måten å få ting til å gå kjappere på er at static-data ligger i historikken til programmet du viser AIS-data med (altså mottatt tidligere)... Redigert 26.April.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Er kommet en oppdatering til AIS'en http://raymarine.com/view/?id=5769 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg har AIS 650 også, og siste jeg prøved pc med PorAis, så fikk jeg en lang liste med båter som den ser, tok litt tid for navnene også kom på plass. Men MMSI nummerene kom med en gang. Men mulig jeg misforsto. Det er slik det skal fungere, listen med navn, kallesignal MMSI osv bygges opp etter som alle meldingene blir mottatt. Men hvordan henter du data til PC'n? har du ganke enkelt og greit en USB-kabel mellom AIS'n og PC'n? Jeg vet at det da vil fungere, men etter en lang sak med en Digital Yacht AIS som døde flere ganger, ha det kommet opp at en underleverandør som leverer et kretskort med USB-interface til mange forskjellige AIS-produsenter har "driti på draget" med en løsning som i enkelte tilfeller ødelegges når en samtidig har koblet AIS'n til en PC med USB, og til en kartplotter med serietilkobling (RS232/RS422). Raymarine sier derfor nå at USB-tilkoblingen på deres AIS 650 kun er for programmering av kallesignal, MMSI-nummer osv, og ikke for bruk samtidig med en serietilkobling til kartplotter. Jeg ble derfor anbefalt å kjøpe en USB/RS422 optisk isolert adapter fra Actisense, USG-1 slik at jeg henter data ut parallelt med dataene til kartplotteren, og via adapteren til PC'n. Men med denne løsningen klarer ikke programmet proAIS2 å få listet ut båtene med AIS. Men korrekte data strømmer inn. Når jeg starter opp programmet, får jeg meldingen: Determining the AIS Type Device..... Og den meldingen blir bare stående uten at programmet finner AIS type. Så programmet leser datastrømmen, men klarer tydeligvis ikke å dekode data. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
keno Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg brukte kun en usb kabel til å programere ais'en, og da så jeg listen på pc. Resten av oppsettet er basert på NMEA2000 mot Raymarine e127 plotteren. Husker din tråd fra tidligere. Men jeg har ikke PC'en oppkoblett. Den ligger fint nedpakket i en veske, og er kun tenkt til å være en backup til plotteren. Så derfor slipper jeg å tenke på spenninger som knekker usb porter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg bruker også PCen i mindre og mindre grad. Kan lett få opp liste over alle AIS-stasjoner på plotteren, og forøvrig har jeg et nettbrett påslått for andre nyttige tjenester som værvarsel, marintraffic, endomondo, googlemaps osv. Kjører også andre kartprogrammer der. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.