Knutzen1 Startet 27.April.2013 Link til dette innlegget Startet 27.April.2013 Det er en jungel av ulike modeller og leverandører. Hvis man ser bort ifra pris, hvilke modeller skiller seg ut? Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 iPad Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Den kan vel ikke kobles mot radar, ais, ekkolodd osv? Gps er vel heller ikke 40-50 kanaler... Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Nei, huff dette var et rødvinssvar. Beklager,samtidig tror jeg det er fornuftig med noen begrensninger som størrelse og pris. Unnskyld igjen. Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Amarone? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg sverger til opencpn på bærbar pc. Har brukt det i to år og er kjempefornøyd. har en 21 kanalers gpsantenne. Ser overhode ingen grunn til 40-50 kanalers gps, da det ikke finnes så mange gps-satelitter engang. Det finnes bokser som kan kobles til pc for både radar, ekkolodd og ais. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
glalaks Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 har lest masse positive tilbakemeldinger på garmin 720 her på forumet. det er min favoritt, uten å ha prøvd den selv.. Biillig er den blitt også Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
hermansen Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Byttet fra "stor og gammel" Simrad CR44 til "liten og moderne" Raymarine E7. Simrad-en var for stor for min båt. Var plassert slik at den tok deler av synsfeltet. Lite bra. Raymarine E7 var helt ok. Kunne godt hatt en 9" skjerm, men siden E9 ikke var lansert (og den koster nå en 12-15K ekstra) så valgte jeg E7. Den store forskjellen var bruksmønsteret. Rismyr svarte "iPad" lenger opp i tråden, og det er ikke langt fra sannheten dersom en ser på brukervennligheten. Velg en plotter med touch-screen og iPad-lignende funksjonalitet. Det å kunne bruke fingre og knapper om hverandre, er veldig bra på Raymarin sine. Så mitt råd er vel som følger. Ikke velg plotter etter merke, men etter brukervennlighet og iPad-lignende bruksmønster. Om den heter Raymarine, Garmin, Simrad eller noe annet, tror jeg ikke betyr så mye. De kan alle dekke normale fritidsbåtbehov, enten alene eller med ekstrautstyr i tillegg. Prøv dem i butikkene før du bestemmer deg. Det er forskjell på touch-screen fra lev A og touch-screen fra lev B. Just my 2 cents Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 I dag har jeg testet plotter på Samsung galaxy note 10.1. Navionics: fungerer helt greit, oppdaterer raskt, og greie menyer. Men er en del funksjoner som mangler i forhold til opencpn. Locus: fungerte også helt greit. synes brukergrensesnittet er bedre her, men hadde ikke nettverk ombord, og ikke lastet inn det som trengtes av kartblader for å dekke hele turen. Når alt er lastet ned kommer den nok til å bli foretreukket fremfor navionics. Blir nå ikke helt familiær med den, da jeg er vant til opencpn. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Knutzen1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Vurderer Raymarine E97 eller Garmin 7012. Har God erfaring med Garmin og Auto guidance funksjonen. Finnes det noe lignende på Raymarine? Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Har en forkjærlighet for Simrad NSS, 7ern er på tilbud nå fra7299. Svært ruddig og grei betjening, god ekkoloddmodul og utbyggbar i alle himmelretninger med radar, gofree modul mot ipad, sonic hub stereo +++++ Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Har bestilt meg en Raymarine E-165. Med den kan jeg bruke IPad som slaveskjerm og ruteplanlegger hjemme. (+nett med Ice ruter) Båtens størrelse er selvsagt av betydning for hva du skal kjøpe. Raymarine har jeg hartttidligere og er fornøyd foruten å lage rute. (C-120) Det er svært tungvint. Nå med valgbar touchskjerm på E-165 og IPad som en eventuell ruteplanlegger så regner jeg med at dette problemet er løst. Maskinen har i tillegg mange andre tilkoblingsmuligheter, HD Radar,flere Camera,styring av stereo osv. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Kan man bruke Garmin GMR 24HD radar på raymarine e serie plottere? Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Nei Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Enig med hermansen i at der er mange gode fabrikater. Jeg skiftede selv til Simrad NSS og er rigtig tilfreds. Jeg kommer aldrig til at eje en plotter uden touch mere. Så enkelt kan det siges. Jeg var Garmin-fan i en periode, men synes nu at deres ting ser stive og gammeldags ud. Men vælger du Simrad, Furuno eller Raymarine, så går du ikke galt i byen. Som Hermansen siger, så tjek dem ud på en messe og vælg den du connecter bedst med. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Tolker det som du spør om hva som er den beste multifunksjonsskjermen. Det er ingen modell eller merke som er best på absolutt alt. Det er derfor viktig å vurdere hvilken modell som er best på det som er viktig for en. Aller viktigst er kanskje brukergrensesnittet. Min favoritt er Simrad NSS, jeg har nå to NSS7 og en NSS12. Etter min mening er brukergrensesnittet på NSS med kombinert touch, rotasjonskontroller og noen få kanpper det beste på markedet i dag. Simrad har uten tvil den beste autopilotintegrasjonen (det trengs ikke eksternt betjeningspanel engang til installasjon og igangkjøring). Simrad (og Lowrance) sine BroadBand radarer, spesiellt 4G modellen er i en egen klasse når det gjelder "kakeboks" radarer. Simrad (og Lowrance) er de eneste som kan tilby side og downscanning (StructureScan) til en skikkelig multifunksjonskjerm. Simrad NSS7 og NSS8 har sammen med Lowrance HDS det beste innebygde ekkoloddet (NSS12 har ikke innebygd ekkolodd) av noen multifunksjonsskjerm. Simrad har sammen med Garmin de beste eksterne ekkoloddmodulene (BSM-2 og GSD26 CHIRP moduler) Borttsett i fra dårligere autopilotintegrasjon og et annet brukergrensesnitt har Lowrance HDS Touch stort sett samme muligheter som NSS. HDS har skalerbare vindusstørrelser og dataoverlay, noe som gjør at skjermarealet utnyttes bedre. HDS Touch har både vanlig ekklodd (det samme som NSS) og StructureScan innebygd. (Det finnes også modeller uten innebygde ekkoloddmoduler) Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Har selv en Garmin GPS Map 4010 med GMR 18 Radar antenne. Kan ikke uttale meg om det er best eller ikke, da jeg monterte dette i år. Men er i allefall svært fornøyd så langt. Båtmagasinet hadde en test av noen plottere i 2012. http://www.batmagasinet.no/artikkel/hvilken-er-best-i-eliteklassen Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Grei nok den testen over. Man velger vel ikke feil dersom man velger en av disse (Raymarine, Simrad, Garmin)..... Så er det bare å finne en etter eget behov (tilkoblingsmuligheter og størrelse) og til en OK pris :-) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hvis man ser bort ifra pris, MacBook Air med MacSea TZ. Da har du også en kraftig datamaskin som bruker veldig lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Jeg vet ikke hva som er den beste, det blir litt individuelt tror jeg.. Men jeg har hatt Garmin 720s og var kjempefornøyd med den, enkel og grei, gode menyer, var meningen at nye båten også skulle ha 720, men pga. større plass ville jeg ha større plotter. Valget falt da på Lowrance HDS 8, mye pga. jeg hadde veldig lyst å prøve strucurescan. Lowrance`n har ikke touch skjerm, men jeg savner det ikke heller, veldig fornøyd med denne også: ) Skulle jeg hatt en 7" plotter nå så hadde jeg kjøpt Garmin igjen tror jeg.. Men Raymarine sine nye ser veldig bra ut også: )) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Uten tvil: TelChart for min del! (Går på PC.) Du setter på så stor / liten skjerm du vil... Har også flere kartprogram på iPad (bl.a. iSailor), men de faller igjennom. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hva slags radarløsning tilbyr Telchart? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 http://www.bandg.com/en-GB/Products/Zeus-12/?groupId=1091 Denne i tillegg til fullt 3000 system hadde vært greit Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 MacBook Air med MacSea TZ. Da har du også en kraftig datamaskin som bruker veldig lite strøm. Jeg finner ikke noe som heter MacSea TZ. MaxSea TZ. Og i FAQ på www.maxsea.no finner jeg at dette ikke kan kjøres på Mac, annet enn ved kjøring av Windows i dual boot. Som erke-mac'er gjør jeg ikke det da, jeg mener ærlig talt!! Men nysgjerrigheten har tatt meg. HVA er dette for et system? Jeg finner det ikke til salgs eller nedlastning noe sted, og det virker som flere kartsystemer kan brukes. Kan du gi noe nærmere info om dette? Helt konkret, må det kjøpes? Lastes ned fritt? Type kart? Hvor?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.