Mogens Startet 27.April.2013 Link til dette innlegget Startet 27.April.2013 Hei ja. Kan noen forklare meg dette. I dag har jeg en batterilader til båten som er på en 10/12a. Den har til nå ladet 2 stk 115ah til forbruk og 1 stk 115ah til start. I år så blir det ett til på forbruk. Altså 3 stk 115ah på forbruk og 1 stk 115ah på start. Jeg tenker på å kjøpe meg enten en 30a lader som denne - http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-30a-12v eller en 50a lader som denne - http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v . Hva vil forskjellen være, har jeg skjønt det riktig? Vil en 50a lader trekker mer strøm og da lade banken fortere? Eller er det ikke slik i det hele tatt? Eller er det en annen virkning ?? Mvh Mogens Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Sigurd Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Du får sikkert mengder med svar og henvisninger etterhvert, men du har helt rett: 50A laderen trekker mer strøm og den lader opp bankene dine fortere. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Ok. Kan man da si at: si at en 10a lader bruker 10 timer på å lade opp banken ved et visst nivå så trenger en 50a lader 2 timer? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Sigurd Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Ja , helt korrekt. Så enkelt er det egentlig. Temaet er diskutert noe inst i hampen her på BP, men ikke gjør det mer vanskelig enn det du sier nå. Ligger du mye med landspenning klarer du deg lenge med en liten lader, har du liten tilgang til land kjøper du en kraftigere lader. Blås i 220v strømtrekket, det er lite forskjell mellom de to. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg har jo ofte tilgang til ladstrøm, men inn i mellom kan det være greit å få ladet kjapt m.t.p. at en skal kjapt ut igjen. I tillegg har jeg nå kjøpt meg et aggregat på 2000w som jeg tenkte å lade banken med på lengre turer . Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Sigurd Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg kjenner ikke laderne du refererer til, men sikkert andre som har kjennskap til dem. Uansett, jeg hadde gått for den største, men det er nå engang meg....sparer ikke på noen ting i investering i utstyr til båten. Du vil finne at gjengangeren her på BP er ordet "billig"!!!! Ikke gå for det...funker sjelden over tid i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Takk for kjappe, korte og gode råd. Det blir en 50a lader og satser på at jeg blir godt fornøyd med den! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.