Jump to content

Lade 3 batterier med 2 VSR i koblet i serie

_Kaia_

Recommended Posts

Har vanlig 2 utgangs skillediode med 1 start + 1 forbruksbatteri.

Skal nå koble inn et tredje batteri for baugthruster.

Innbiller meg at det enkleste er å ta vekk skilledioden og heller koble 2 VSR (Volt Sensitive Relay) i serie og ta ut start batteri først, så forbruk og til slutt thruster batteriet.

Er det noen problemer med dette ?

VSR reagerer som navnet sier bare på spenninger.
Normalt går dette an å gjøre.

Man burde bare huske at noen har større forbrukere tilkoblet baugbatteriet og at både ledninger og reléene kanskje må tåle store belastninger.
For det finnes det forskjellige muligheter som f.eks. programmerbare VSR og VSR med strømbegrensning / automatisk overlastsikring, alt etter kravene man har.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det enkleste - og beste etter min mening - er å erstatte skilledioden med ladeskille med 3 utganger i stedet for 2, gjerne av såkalt FET-type slik at en unngår unødvendig spenningsfall. Dette blir muligens også rimeligere enn 2 stk VSR? (med mindre det er snakk om Biltema da). Har brukt dette fra Seatronic selv: http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021

som også kutter utgangen ved 13.2 V

Jeg så på Quick separatoren også, men den gir den samme spenningen ut som inn på alle utgangene.

Den forstår ikke jeg.

Reléet du bestilte gir også bare ut det den får inn, det finnes ikke noe regulering.

Den åpner stenger med 2% avvik ved omkrings 13V, beskrivelsen sier mellom 12,9 og 13,1V

Så trenger du en lader og dynamoregulering som kan float med ca. 13,3V for AGM, reléet gjør dette ikke.

Så finnes det en funksjon ved å bruke blått kabelen som gjør at den også kutter ut ved 14,2V for "å beskytte Gel batterier".

Overspenningsvern er greit, men ikke for å lade Gel med 14,2V..

Videre forstår jeg ikke denne her: (utklipp)

If the internal temperature of the Combiner 160 rises too

high, the red “Overload” light will come on and the relay will

turn off to protect itself. After it cools about 10°F (6°C), it will

turn back on automatically. Since the protection is based on

temperature, a high ambient environment such as an engine

compartment will lower the amount of current which can be

carried before the Combiner 160 will shut down

Stemmer det da må du vel flytte båten lengre til nord eller vente til det blir høst før det blir lading igjen. :smiley:

Men du kan jo høre om dette virkelig stemmer eller om det bare er skrivefeil.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

..mja, men 6°C ville ikke være så klok, fordi da trenger du vinter på reléet. :smiley:

Tuller litt med deg.
Jeg tror at det finnes noe feil på beskrivelsen, allerede siden 6°C er 43°F / 10°F er -12°C

Som sagt, bare spør de folka da får du sikkert noe ordentlig svar.

Jørg

....

Jeg så på Quick separatoren også, men den gir den samme spenningen ut som inn på alle utgangene.

Det er vel fordelen med et FET-skille. Det var det, samt at strømmen bare går en vei som gjorde at jeg gikk for denne løsningen. Med relé får du trolig noe fluktuering på kretsene da strøm kan trekkes fra alle kretsene inntil spenning dropper til 13.2V, og evt slår inn igjen når den stiger fordi strømtrekk kuttes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...