_Kaia_ Startet 27.April.2013 Del på Facebook Startet 27.April.2013 Har vanlig 2 utgangs skillediode med 1 start + 1 forbruksbatteri. Skal nå koble inn et tredje batteri for baugthruster. Innbiller meg at det enkleste er å ta vekk skilledioden og heller koble 2 VSR (Volt Sensitive Relay) i serie og ta ut start batteri først, så forbruk og til slutt thruster batteriet. Er det noen problemer med dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 VSR reagerer som navnet sier bare på spenninger.Normalt går dette an å gjøre. Man burde bare huske at noen har større forbrukere tilkoblet baugbatteriet og at både ledninger og reléene kanskje må tåle store belastninger.For det finnes det forskjellige muligheter som f.eks. programmerbare VSR og VSR med strømbegrensning / automatisk overlastsikring, alt etter kravene man har. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
_Kaia_ Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Ok, som et minimum så bør jeg da sette på en sikkring på ladekabelen til thrusterbatteriet som matcher det VSR tåler Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Ja, med det sikrer du reléet for tilfelle det går over det den tåler.Husk kanskje også reservesikringer hvis du ikke får tak i en automat. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Det enkleste - og beste etter min mening - er å erstatte skilledioden med ladeskille med 3 utganger i stedet for 2, gjerne av såkalt FET-type slik at en unngår unødvendig spenningsfall. Dette blir muligens også rimeligere enn 2 stk VSR? (med mindre det er snakk om Biltema da). Har brukt dette fra Seatronic selv: http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021 Sitér dette innlegget Link to post
_Kaia_ Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 I og med at thrusterbatteriet er AGM har jeg bestillt et slik VSR http://www.yandina.com/c160Info.htm som også kutter utgangen ved 13.2 V Jeg så på Quick separatoren også, men den gir den samme spenningen ut som inn på alle utgangene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 som også kutter utgangen ved 13.2 V Jeg så på Quick separatoren også, men den gir den samme spenningen ut som inn på alle utgangene. Den forstår ikke jeg. Reléet du bestilte gir også bare ut det den får inn, det finnes ikke noe regulering. Den åpner stenger med 2% avvik ved omkrings 13V, beskrivelsen sier mellom 12,9 og 13,1V Så trenger du en lader og dynamoregulering som kan float med ca. 13,3V for AGM, reléet gjør dette ikke. Så finnes det en funksjon ved å bruke blått kabelen som gjør at den også kutter ut ved 14,2V for "å beskytte Gel batterier". Overspenningsvern er greit, men ikke for å lade Gel med 14,2V.. Videre forstår jeg ikke denne her: (utklipp) If the internal temperature of the Combiner 160 rises too high, the red “Overload” light will come on and the relay will turn off to protect itself. After it cools about 10°F (6°C), it will turn back on automatically. Since the protection is based on temperature, a high ambient environment such as an engine compartment will lower the amount of current which can be carried before the Combiner 160 will shut down Stemmer det da må du vel flytte båten lengre til nord eller vente til det blir høst før det blir lading igjen. Men du kan jo høre om dette virkelig stemmer eller om det bare er skrivefeil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
_Kaia_ Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Jeg regner med at 'it cools about 10°F (6°C)' er relativt til temperaturen det løser ut, så temperaturen må synke 6°C igjen før det kobler inn igjen. Det er vel ikke noe annet som gir mening. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 ..mja, men 6°C ville ikke være så klok, fordi da trenger du vinter på reléet. Tuller litt med deg.Jeg tror at det finnes noe feil på beskrivelsen, allerede siden 6°C er 43°F / 10°F er -12°CSom sagt, bare spør de folka da får du sikkert noe ordentlig svar. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 .... Jeg så på Quick separatoren også, men den gir den samme spenningen ut som inn på alle utgangene. Det er vel fordelen med et FET-skille. Det var det, samt at strømmen bare går en vei som gjorde at jeg gikk for denne løsningen. Med relé får du trolig noe fluktuering på kretsene da strøm kan trekkes fra alle kretsene inntil spenning dropper til 13.2V, og evt slår inn igjen når den stiger fordi strømtrekk kuttes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.