Jump to content

Nytt fall i mast som ligger på land, hva som ikke gikk.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skulle ha i ett nytt fall i masta som ligger på land(det gamle er tatt ut). Kjøpte trekkfjær på 25 meter (masta er litt over 9) og stappa på gjennom trinsa i bunn av masta. Satset på å fiske den ut når den kom til toppen og få den over rett trinse før jeg festet det nye fallet i og dro tilbake.

Jeg stappet og stappet, syns det gikk lett til å begynne med, men så gikk det tregere og tregere, og når jeg hadde fått over 15 meter inn i 9 meter mast uten å se snurten av trekkfjæra ante jeg ugler i mosen.

Endte med å skru av bunnstykket av masta. Hvorfor gjorde jeg ikke det med en gang? Lekse lært, for da fikk jeg fri tilgang rett opp i masteprofilen. Og hva oppdaget jeg? Jo, trekkfjæra lå en en eneste liten klump av en vase i enden av masta.

Men hadde mye ubrukt trekkfjær igjen i andre enden av den, det som var stappet var så krøllet at det var ganske ubrukelig. Prøvde med den ubrukte enden av trekkfjæra men den var rett og slett alt for myk slik at den krøllet seg når den støtte på noe inne i masteprofilen.

Neste forsøk blir med stakefjær og jeg kommer til å skru av både bunn og toppstykke av masta. Lommelykt er også en plan, blir fort mørkt inne i profilen.

-----

Dett var dett sålangt, skal melde tilbake når jeg har prøvd med stakefjær.

Guest Avmønstret#

Vel, ikke hold pusten :-) Må først innom Jula og kjøpe stakefjær, så må jeg få en frihelg/dag for å dra til båten. Men fortsettelse kommer plutselig en gang :-)

Blir lettere å tre fall neste gang når jeg har feilet meg gjennom første gang. Rent praktisk må det vel egentlig være enklere når masta står på båten, men orker ikke tanken på å buksere mine 100kg opp i høyden ettersom jeg har vokst på meg høydeskrekk. 100kg stivna av skrekk 43 åring i toppen av masta er ikke noe jeg ønsker :-)

Triks i ludo!

Ta en liten bolt i jern, kapp av hodet på denne og bor et lite hull i bolten.

Fil kantene slik at den ikke hekter seg fast og lugger.

Knytt en tynn nylonsnor i bolten og før den i masten.

Kjøp / finn en kraftig magnet som du taper med tape for ikke å skade / ripe opp masten.

Før bolten fra bunnen og opp til der fallet skal ut, og trekkesnoren er på plass.

Har brukt denne metoden mange ganger, og den fungerer perfekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...