Jump to content

Jotun Non Stop hvit dårligere enn svart?

Olemannen

Recommended Posts

Hei,

Har alltid brukt Non Stop svart og er fornøyd, men nå har jeg fått båt der hvit blir penest, men blir litt skeptisk når jeg leser at Jotun anbefaler bare hvit og grå for alu båter. Dette kan vel bety at hvit inneholder mindre kobber (ev. annet stoff som er bra mot groe?) og derfor er mindre effektivt enn svart?

Noen som har erfaringer med hvit Non Stop sammenlignet med svart?

Mvh Ole

http://www.jotun.com/jotun/paints/20020020.nsf/d1ff3a81f35055bcc1256d210027a086/f50f7868a29db4e0c1257507003bdcd4!OpenDocument

Dette er jo helt hinsides. Det går ikke an å lage et kobberfritt og ett kobberholdig bunnstoff under sammen navn og la fargen være det eneste som skiller ... smører du kobberholdig bunnstoff på en aluminiumsbåt tæres den bort. Det går ikke an å skrive på produktarket at man ikke "anbefaler" dette. Det må stå en kraftig advarsel.

Når jeg leser andre produktark fra Jotun leser jeg at Nonstop er et kobberholding bunnstoff som ikke må brukes på aluminium. Uansett farge. Punktum. Jeg håper det er dette som stemmer, i motsatt fall er det bare for dumt.

Når jeg leser andre produktark fra Jotun leser jeg at Nonstop er et kobberholding bunnstoff som ikke må brukes på aluminium. Uansett farge. Punktum. Jeg håper det er dette som stemmer, i motsatt fall er det bare for dumt.

Sitter med en boks Jotun Nonstop, hvit. På boksen står det: "Kan brukes på lettmetall". På nettsiden til Jotun er det en oversikt over hvilke bunnstoff som kan brukes på hva.

Forøvrig har jeg like gode erfaringer med hvitt bunnstoff som med sort og blå. Mulig det er andre havner som er mer rammet av groing enn der jeg ligger.

Hadde mørk blå non stop på min forrige båt og den fungerte bra.

Ligger nå på samme plass med lys grå non stop på ny (gammel) båt og meiner at det fungerer dårligere, men kan jo være forskjell

fra år til år. Og så er det jo lettere å sjå groe på lyse farger, så det kan jo være medvirkende årsak?

Hvorfor lys farge? Fordi eg har en mørk blå stripe helt ned til vannlinjen, så med mørkt bunnstoff vil det se merkelig ut.

Dere glemmer en vesentlig ting her. Alger og groe trives bedre i lyset, med lyst/hvitt bunnstoff blir leveforholdene vesentlig bedre med det resultat at det gror mere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sitter med en boks Jotun Nonstop, hvit. På boksen står det: "Kan brukes på lettmetall". På nettsiden til Jotun er det en oversikt over hvilke bunnstoff som kan brukes på hva.

Det er med andre ord meget lurt å sjekke på nett om det er trygt å bytte farge på bunnstoffet eller ikke. For min del ikke særlig imponert over Jotun ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Har bare brukt Jotun bunnstoff tidligere av forskjellige varianter.

De mørkeste har funger best - har dog bare bruk Hvit ved vannlinjen.

De siste 3 åra har jeg brukt Hempel - Blå og det er det beste bunnstoff jeg har brukt noen gang mot groe.

Men - ikke uten problemer.

Ved bruk på småbåt som ligger hvelvet vinterstid, farger dette av og renner nedover ( oppover ) den hvit skrogside på en plastbåt.

Noen som gir ett betydelig arbeide med å fjerne - Lynol funket, men Lynol er ikke å få fatt i lengre, så jeg har brukt Hugo,s i år.

Dette funker med gir ett ekstra arbeide jeg kunne vært foruten.

Til høsten blir jeg å dekke båten med presenning, får se om det hjelper angående avsmitting av bunnstoff.l

Hjelper jo mot regn, men er usikker angående kodensdanning under presenning.

Husk på at groe er svært stedsavhengig og. Noen steder kan du nærmest ligge uten bunnstoff, mens andre steder gror det uansett hva man legger på. Jeg har første sesongen i ny marina ytterst i havgapet i vest i år. Her det kjent for å gro mye, så vi får se hvor bra den hvite Nonstopen min holder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...