Polarbeer Startet 28.April.2013 Del på Facebook Startet 28.April.2013 Hei. Jeg skal installere baugpropell, men har ikke bestemt meg for hvilken type. Engbo og Sleipner er vel bra merker begge to. Engbo har vel reimdrift, mer stillegående, men båten må på land hvis den ryker og må skiftes. Jeg har nyere Engbo ankerwinch, og innbiller meg at det er enklere å koble disse opp mot samme fjernkontroll. Er det noen her som har synspunkter om hvilken merke jeg bør velge, evt. postive og negative erfaringer? Er klar over at Sleipner har kjøpt opp Engbo, men det har vel ikke allerede gitt utslag på produktene vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Jeg holder på å montere en fra Sleipner. Valget var enkelt. Den eneste jeg enkelt fikk plass til. Deres 5-bladet propell har jo også fått skryt.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Chilli Solbris Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Hei, Sleipner har kjøpt opp Engbo, så nå er de ihvert fall samme firma. Side Power (Sleipner) bråker mer men har som du sier ikke reimdrift. Det er sjelden reima ryker men etter å studert begge faller valget på Side Power for min del. Du kjører ikke thrusteren så mye at støy er det avgjørende tror jeg. En annen ting er at Side Power må ha zinkanode. Det må ikke Engbo. Sleipner har også et tredje alternativ hvor motor er installert under båten i et hus sammen med propell. Du taper max en halv knop. Fordelen med denne er at den får kjøling til motoren og dermed tåler høyere og lenger belastning enn de to andre. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Polarbeer Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Ja jeg har hele tiden hatt Sleipner i tankene. Men så var det det med fjernkontrollen igjen da. Med Engbo kan jeg bruke den samme. Men Sidepower tar altså mindre plass? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 (redigert) Mindre og mindre plass? Utformingen gjorde Engbo uaktuell i det rommet jeg hadde tilgjengelig. Sleipner er vel også eneste leverandør som leverer system for variabel kraft og mulighet for "hold" funksjon mens du ordner fortøyningene. Kanskje ikke helt aktuelt i en Polar 29 fot, men hvem vet? Redigert 28.April.2013 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Chilli Solbris Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Side power tar ikke mindre plass, men det tredje alternativet Marinno Exturn. Hvis jeg ikke setter på Side Power blir det Exturn. Etter det jeg har hørt kan den belastes i 4-5 minutter sammenhengende. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
altmuligbåt Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Bra merker begge 2. Men kjøp stor nok.!! 90% installerer for liten. Vist den blir for stor kjører du den bare kortere tid. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
eivindch Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Jeg har samme fjernkontroll til Sleipner baugpropell og ILAS ankerwinch. Jeg bruker den ikke så ofte, men den fungerer aldeles utmerket. http://www.maritim.no/motor-styring/styring/tilbehor-baugprop/sidepower-tradlos-fjernkontroll-type-b (Symbolene på dette bildet stemmer ikke helt). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Engbo har vel reimdrift, mer stillegående, men båten må på land hvis den ryker og må skiftes. Engbo er klart mere stillegående. Har en slik i båten min. Men er du sikker på at båten må på land for remskifte? Etter hva jeg husker fra monteringen, så burde det ikke være noe problem å skifte denne mens båten ligger på vannet? Har forøvrig montert en standard universal fjernkontroll på min som fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Hadde utvilsomt valgt sleipner! Det er enkelt å kople begge på fjernkontrollen, men virker som Engbo har et alvorlig problem med styringsenhetene sine som gjør de utrolig sårbare. Jeg har installert noen slike for flere år siden og synes ikke kvaliteten virket overbevisende. Traff også på en som hadde installert ny truster som plutselig begynte å gå av seg selv mens båten sto på land. Når vi kom til karibien traff vi en annen båt med akkurat samme problem på sin engbo-truster. Har sikkert installert minst 50 sleipnertrustere og til dags dato kun fått en reklamasjon på et AGM-batteri som røyk etter kort tid. Utenom det har det aldri vært et eneste problem ved alle disse installasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 29.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2013 Har snakket med 2 ekspeditører på Maritim.den ene anbefalte sterkt Sidepower, mens den andre syns Engbo er bra, bortsett fra at båten måtte på land ved reimskifte. Om reima skulle ryke midt i sesongen skulle jeg nok taklet å bruke båten uten truster, har i ihvertfall klart det i alle år. Det er bare i noen få situasjoner jeg skulle ønske jeg hadde vispen i baugen. "Hold" funksjon får de store gutta ta seg av, tenker jeg. Det ser nok ut til at jeg drar opp til båtbutikken og investerer i en Sidepower. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.