Jump to content

Sinkanoden på Bukh DV20 sitter fullstendig fast


Canutoen

Recommended Posts

Hei igjen..

 

Ny her jeg, og spørsmåla står litt i kø... :confused:

 

Bakpå Bukh DV20 står det en sinkanode, pinne, inn i motoren. Skruen ytterst er messig.

Problemet er at skruen har ikke lenger noen flater som passer i en fastnøkkel. Det er tydelig noen har brukt meisel eller lignende på den. Kanskje har de fått den opp, kanskje ikke.

Dersom de ikke har fått den opp, kan det vel være at sinken er bortirret for lenge siden?

 

-->> Det vil være riktig av meg å forsette jobben med å slå skruen opp, eller?

Meisel, dor el.l. + tung hammer. Eller bør dette tas på verksted uansett. Jeg tenker at motorblokka er av jern og den derfor tåler langt mer enn skruen og at hullet og gjengene ikke tar skade (må jo være rimelig forsiktig og "bruke huet", selvsagt).

-->> Vil jeg risikere at det som er igjen av sink, kan falle inn i motoren i prosessen?

 

Fullstendig ny i forhold til båt, og sinkanoder tror eg at jeg knapt jeg visste fantes for bare et halvt år siden... :sweat:

 

 

Redigert av Canutoen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips. :smiley:

Jeg visste ikke om disse muttertrekkerne. Skal tasse innom Biltema.

Har lite lyst til å kløyve mutteren, selvom det sikkert er ganske lett med en i messing.

Er litt redd for at sinkanoden, resten av den, og messingbiter skal falle inn i hullet, eller kile seg. Kanskje jeg bare er paranoid.

Skal iallefall prøve de trekkerne.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips. :smiley:

Jeg visste ikke om disse muttertrekkerne. Skal tasse innom Biltema.

Har lite lyst til å kløyve mutteren, selvom det sikkert er ganske lett med en i messing.

Er litt redd for at sinkanoden, resten av den, og messingbiter skal falle inn i hullet, eller kile seg. Kanskje jeg bare er paranoid.

Skal iallefall prøve de trekkerne.

Selv om den ene kalles en kløyver er det ikke det du skal gjøre her. Den bør gi deg et godt tak i hodet slik at du får moment. Du må først drukne den i lurium ala 5-56

 

Mvh Håvar

http://blimed.wordpress.com

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode forslag. :smiley:

Jeg stilte op med et helt arsenal med dingser og verktøy. Skremte skruen litt først med noen hammer-rapp samt litt hammer og meisel. Jamen var det plutselig noe bevegelse. Litt lykkelig da... :clap:

Skrudde den litt ut og deretter inn igjen. Så vet jeg at det går.

Har bestilt ny anode samt messignskrue - som jeg bare skifter når den kommer. Så lett... :cool:

 

Knud

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...