astangnes Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Har litt problemer med å starte opp en eldre Sleipner 7-9. Er usikker på årsmodellen, men den er uten dynastarter. Den har nyoverhalt magnet (fm motors Fredrikstad) da den ble ødelagt forrige sesong. Skulle starte motoren nå med hjelp av forrige eier av båten. Den tente ok på andre drag på julet og stoppet etter noen sekunders gange. Skrudde ut pluggene og kunne se litt gråhvit, tykk væske i et av plugghullene. Vi fikk den til å fyre en gang til på samme måte etterpå. Var ikke av flere ganger med forgasser. Videre gulpet det ut samme væske ut av luftinntaket på forgasseren. Tok av forgasser, klyvden den og tømte ut resterende og satte den på igjen. Saltsmak på væsken. Samme væske ser ser ut til å være i bunnpannen også. Så da er spørsmålene: - Har denne maskina vært under vann? - Ser det er eksos og inntaks manifold i samme stykke. Kan det ha rustet og komme kjølevann fra eksos inn der? - Er dette noe å bruke tid å penger på? Om det ikke er det så har jeg en delemotor til salgs samt en strøken magnet hehe Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har du sett om det er vann i olja? Har du forsøkt å gi den en "dram"? Høy eller lav tenning på magneten? Vann i bensinen? Kan du forsøke å tappe ut litt av det nedre i besintanken? Vann ligger i bunnen av tanken. Tappekran i bunn av besintanken? (Juret) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Jeg ville først og fremst ha tappet av guggen og skylt godt gjennom med diesel. Deretter ny olje, og prøve på ny. blir oljen hvit igjen lekker nok sjøvann inn et sted. Enten en sprekk i topp eller blokk eller i manifoilen hvis denne er vannkjølt. Det kan også være vannpumpen som er synderen. Skru og let litt, dette er enkle saker som burde være greie å finne ut av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
astangnes Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Takker for kjappe svar og forslag. Ang. kondens i bensin så ble juret tappet. Den fikk dram, og tenningen stod på på lav da den tente. Videre så er det vann i oljen så jeg tenker jeg prøver skylle-med-diesel metoden og se hva jeg får ut av det. Skal holde oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
astangnes Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Da vil jeg takke index for løsningen. Motoren stod med vanntilblandet olje til over veivaksel. Tappet av 4 liter "suppe" og tørket godt ut av bunnpanna og av veiv, kam etc. Helte på 4 liter diesel, dro 20-30 omdreininger og tappet det av. Ny olje, noen drag på starthjulet, med litt hosting, harking, skudd og salutt så var sleipneren i gang. Går som ei klokke. Ikke værst for en som ikke har stor forstand på motorer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Se det! Det enkle er ofte det beste, som Rema sier... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Astor Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Du har en motor som sikkert går i mange år enda. Hvilken årsmodell står på skiltet? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
astangnes Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Det finnes ikke noe skilt på den, så den er av ukjent årgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.