Jump to content

Video: Brygga i Tønsberg 'minutt for minutt' (fra webcam)


ohm

Recommended Posts

Har prøvd meg på å lage en timelapse video av bildene fra tb.no sitt webkamera på brygga i Tønsberg. Bildene ble oppdatert hvert minutt, og videoen dekker tidsrommet fra fredag morgen til søndag kveld helgen som var.

 

Jeg har aldri laget noe videomateriell tidligere, så jeg tar gjerne i mot tips om forbedringer (avspillingshastighet, evt. lydspor osv.).

 

Regner med at trafikken på brygga blir enda større når varmen kommer!

 

 

Link to post
Share on other sites

Artig film, avspillingshastigheten syns jeg var passe, og lydspor er ikke nødvendig på en slik timelapse syns jeg. Tønsberg er en flott by, har bodd der selv, trivdes kjempegodt, og kunne godt tenkt meg en tur dit med båten, men har en tendens til å ende opp med å seile sørover.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg sett den videoen din da ohm, hos meg er det kun en diger svart firkant hvor det ikke skjer noe om jeg klikker på den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var det ment på meg og hvordan jeg skulle se denne videoen? Hva i all verden er "Lightroom"? Dersom noen ønsker at jeg skal se deres video, må det være enkelt, - bare å klikke på bildet eller linken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd meg på å lage en timelapse video av bildene fra tb.no sitt webkamera på brygga i Tønsberg. Bildene ble oppdatert hvert minutt, og videoen dekker tidsrommet fra fredag morgen til søndag kveld helgen som var.

 

Jeg har aldri laget noe videomateriell tidligere, så jeg tar gjerne i mot tips om forbedringer (avspillingshastighet, evt. lydspor osv.).

 

Regner med at trafikken på brygga blir enda større når varmen kommer!

 

 

Flash? Nei det flasher på VgG og alt annet. Hva er html-adressen til denne "fantastiske" videosnutten? Hos meg står det kun:


og da får jeg kun et statisk bilde fra stedet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Jeg har også bodd i Tønsberg, littmild. Vokst opp der faktisk :smiley: Finfin by ja, men mest om sommeren..

 

Lars H.: Aner ikke hvorfor du ikke får sett videoen. Her funker det på alle pc'er og dingser. Får du sett andre videoer på vimeo.com da? Filmen er nok uansett ikke så "fantastisk" at den er verdt å bruke alt for mye tid på.

 

Frøken Fryd: Jeg bruker Sony Vegas. Har tidligere bare brukt det til enkel klipping av gamle hjemmevideoer, men mener at det også har støtte for funksjonene du nevner.

 

Ellers tar jeg gjerne også imot tips om andre webkamera som kan egne seg for timelapse. Helst med litt høy oppløsning på bildene og hyppig oppdatering. Det bør jo også dekke et område der det er litt båtliv å følge med på :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lars H.: Aner ikke hvorfor du ikke får sett videoen. Her funker det på alle pc'er og dingser. Får du sett andre videoer på vimeo.com da? Filmen er nok uansett ikke så "fantastisk" at den er verdt å bruke alt for mye tid på.

 

vimeo.com har jeg aldri hørt om før. Men som siste og dramatiske forsøk på å få sett denne videoen, startet jeg opp Internett Explorer (som jeg vanligvis holder meg langt unna. foretrekker Firefox) og da kom denne "fantastiske" videoen opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ellers tar jeg gjerne også imot tips om andre webkamera som kan egne seg for timelapse. Helst med litt høy oppløsning på bildene og hyppig oppdatering. Det bør jo også dekke et område der det er litt båtliv å følge med på :yesnod:

Skal ikke lokke deg for mye ut på dette med Time Lapse for det kan bli alt for morro. Men mange bruker GoPro kamera til dette. Selv har jeg en stekeovnstimer som bruker 60 minutter for å fullføre en runde, setter man kameraet på den og starter time lapse kan det fort bli mer spennende enn ett stille kamera.

 

Her en liten snutt fra forrige uke:

http://knuteivind.com/TLopptakmed.mp4

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei du har nok ikke leitet mye :lol:

Camalapse heter den jeg har, settes mellom tripoden og kameraet eller rett på bakken.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Actionkamera/Tilbeh%C3%B8r/Contour-tilbeh%C3%B8r/Camalapse-Time-Laps-Modul-360-graders-panorering-126090-p0000144386.aspx

bilde

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg brukte speilrefleks til time lapse fotografering, det går fort flere tusen bilder i en liten filmsnutt. Vet det siste vanntette kameraet til Lumix kommer med wifi remote og time lapse, men tror hyppigeste intervallet var 10 sekunder og det er for sjelden.

Link to post
Share on other sites

Hehe, det var kreativt frkFryd! Ser ut som jeg blir nødt til å skaffe meg et ordentlig kamera etter hvert..

 

 

BingoBonzo: Har tenkt på det med timestamp på bildene, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Må nok undersøke litt.. (Avhengighetsskapende dette her ja :smiley: )

 

Edit: Filmen varer fra kl. 10 fredag morgen til kl. 22 søndag kveld, så det går jo alltids an å regne seg frem :giggle:

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei du har nok ikke leitet mye :lol:

Camalapse heter den jeg har, settes mellom tripoden og kameraet eller rett på bakken.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Actionkamera/Tilbeh%C3%B8r/Contour-tilbeh%C3%B8r/Camalapse-Time-Laps-Modul-360-graders-panorering-126090-p0000144386.aspx

 

Nei ser man det :lol: Bestiller nå, takk skal du ha, litt stiv pris for det som igrunn er en egg-timer, men kjekt med tripod-feste så hvorfor ikke?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Nei ser man det :lol: Bestiller nå, takk skal du ha, litt stiv pris for det som igrunn er en egg-timer, men kjekt med tripod-feste så hvorfor ikke?

Jeg tenkte det samme, men hvis alternativet er å lime på en greie på undersiden og oversiden blir det neppe så praktisk som denne camalapsen. Jeg synes den gir en fin effekt til en rimelig pris. Husk bare på at den kun snurrer en vei (mot solen) så en tilsvarende film fra sjøsettingen måtte jeg ha gjort fra den andre siden. Det ser kanskje ut på filmen at jeg har vert heldig med utsnittet på videoen, men jeg har bare croppet bildene før jeg satt sammen bildene til film. I lightroom kan man synkronisere innstillingene på bildene og dermed gjøre justeringer for alle samtidig før man sender de til video. Det jeg savner på gopro (hero2) er manuelle innstillinger, når man lager time lapse av forskjellige tider på døgnet er det en fordel at det blir mørkt når det er mørkt istedet for at bildene blir lyse og dårlige når det er mørkt.

 

Har en timer med time-lapse muligheter til speilreflekskameraet også men av praktiske grunner er go pro bedre egnet til slikt, bildene blir uansett svært gode når det settes sammen til film. For noen år siden tok jeg time lapse med go-pro hvert 10. sekund gjennom hele gøtakanal og de videoene er ganske morro å se på. Jeg kan da finne frem til hvilket som helst sted langs kanalen og se hvordan det så ut der.

Når man lager time-lapse fra en båt eller bil bør man ha med en bit av båten eller bilen, da blir bevegelsene tydeligere. Det er også en fin effekt å få med skyene, særlig der det er lite som hender. Desverre er det ikke noen kameraer meg bekjendt som klarer å spare på batteriene til tross for at det ikke tas bilder så ofte. Har lest litt på dette Lumix kameraet og der påstås det at kameraet går inn i en sparemodus og fortsetter å ta bilder uten skjermen på. Likevel bør man først som sist skaffe seg ekstern strømkilde, da ryker ofte vanntettheten. Fjernstyring er også fint siden kameraene gjerne plasseres på steder man har vanskelig for å komme til.

Link to post
Share on other sites

Hørtes kult ut! Du har ikke lyst til å dele den her da?

 

For noen år siden tok jeg time lapse med go-pro hvert 10. sekund gjennom hele gøtakanal og de videoene er ganske morro å se på. Jeg kan da finne frem til hvilket som helst sted langs kanalen og se hvordan det så ut der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...