Jump to content

Tre seilere savnet - ikke nødpeilesender


Havgap

Recommended Posts

Det står at det er 5 seilere, men 3 av dem er fra Norge.

 

Reagerte også på at en 75 fot seilbåt ikke har prioritert Nødpeilsender ombord på en Atlanterhavs kryssning.

 

28 dager er jo ikke så unaturlig å bruke på etappen da, men jeg synes det er rart de ikke har gitt livstegn. For det er vel kontakt via VHF etc noen dager fra land i begge ender, spesielt via andre båter ?

 

Langturseilere har vel som regel satelitt radio også, er ikke det nokså vanlig ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er en ganske stor båt, men den mangler nødpeilesender

At man ikke vet hva slags sikkerhetsutstyr som er om bord, det bekymrer meg, sier Mosteid.

Vet de, eller vet de ikke hva den har ombord? Hvis de ikke ha nødpeilesender er det vel tvilsomt at båten er fyllt til randen med annet sikkerhetsutstyr
Link to post
Share on other sites

VGartikkelen er jo grusom, de snakker om vær nord om passasjen som vel skal være passaten, de snakker om 14dager seilas St.Martin Orkenøyene kan man jo bli ledet til å tro, det står ikke noe om Azorene her selv om det står at portugisiske leter etter forsvunnet båt.

 

Saken er vel at de er på vei fra Guadeloupe til Azorene som jo er rundt 2500mil, noen sier de hadde nevnt at de hadde redusert seilføring, at de manglet stor eller forseil eller noe.

 

Forsvunnetmeldingen kom 22april fra familien til den danske om bord, det er jo litt merkelig da 22dager overhodet ikke er å være sent ute. 30dager er vel heller ikke noe voldsomt uvanlig på dette strekket, jeg tipper og håper de dukker opp etterhvert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det bekreftet at de ikke hadde nødpeilesender, eller er det bare ikke blitt bekreftet at de har nødpeilesender? Stor forskjell mellom de to tilfellene. Har ikke sett det bekreftet at de ikke hadde EPIRB, bare spekulasjoner i at de kanskje ikke hadde det.

 

Synes Enzos tanker om redusert seilføring og tilsvarende lang overfartstid høres fornuftige ut, får håpe det er slik det henger sammen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at det er en forskjell på disse ansvarsområdene, men det grunnleggende spørsmålet om hva som trengs av tilgjengelig teknisk utstyr for å opptrå ansvarlig mener jeg kan være sammenlignbart. De færreste har med alt, så for de fleste blir det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for at man feis får bruk for en nødpeilesender på melkeruta er svært liten, og sannsynligheten for at du da får hjelp i tide er enda mindre.

I tillegg er sjarmen for noen fraværet av all slags tekniske ting.

Vi dro i sin tid over uten motor. Det vil noen påstå er uansvarlig, for oss var det befriende:)

Link to post
Share on other sites

Man kan også kjøre bil uten airbag med utslitte sommerdekk på vinterføre. Eller ta med barna tur på helgetur i påskefjellet med bare T-skjorte og en Kvikklunsj i sekken.

Man trenger ikke ta større risiko en nødvendig, spesielt ikke dersom det ikke koster mer enn noen tusenlapper å ha en livsforsikring for seg selv og en trygghet for de hjemme. Å unngå nødpeilesenter av prinsipp fordi det er "kult" er bare dumt.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig så har den selvoppnevnte haverikomisjonen på baatplassen komt påplass.

 

Synest vi skal vente litt med å kritisere og dra sluttningar, slik det er gjort her i tråden, Det som er kjent er det vel pressen som formidlet, og gehalten der kan vel væra så ymse.

Vil ikkje være overrasket om dei dukker opp i god behold.

Link to post
Share on other sites

Man har seilt i hundrevis av år uten nødpeilesender, ais, gps, vhf osv.

Dersom mannskapet/passasjerer er inneforstått med at man kjører oldschool, er det da uansvarlig å ikke ha dette?

 

Hadde de hardbarkede sjøfolkene for hundrevis av år siden hatt epirb, gps, vhf, ssb, osv. ville de også vært enig i at det er unødvendig risiko å seile uten. Hvis du seiler en 75-foter og ikke har sikkerhetsutstyr av første klasse vil jeg påstå prioriteringene dine er en smule ufornuftige.

 

Innen man har fått bekreftet hva av utstyr som finnes ombord blir jo dette mer en diskusjon på generelt grunnlag, forsåvidt en diskusjon som har vært oppe hundrevis av ganger, men er like viktig hver gang.

 

Ang. denne saken syns jeg det er vel tidlig å bekymre seg, 30 dager over atlanteren er innenfor normalen, om de hadde redusert seilføring i utgangspunktet kan det jo godt være at den har blitt videre redusert underveis også, kanskje ligger de å driver utenfor fare mens de utfører reparasjoner f.eks., det er mange variabler på en sånn tur.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Fra min side ihvertfall føler jeg ikke det er noe hysteri, prioriterer sikkerhet fremfor komfort, som alle andre med fornuften i behold vil gjøre, men har egentlig ikke råd til noen av delene, så gjør sikkerheten så bra jeg klarer etter egen evne. Noe påbud har jeg ikke tro på, men jeg tror på darwinisme og naturlig seleksjon :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Som vanlig så har den selvoppnevnte haverikomisjonen på baatplassen komt påplass.

 

Synest vi skal vente litt med å kritisere og dra sluttningar, slik det er gjort her i tråden, Det som er kjent er det vel pressen som formidlet, og gehalten der kan vel væra så ymse.

Vil ikkje være overrasket om dei dukker opp i god behold.

 

Det var da voldsomt Vanisian! Går det ikke an å utveksle meninger uten at man skal bli kritisert for det??

Enig i at media ofte kan være helt på trynet, men hvis det er riktig at de ikke har langtrekkende kommunikasjon ombord, vil jeg påstå at dette er uansvarlig!

Har krysset div. havstrekninger noen ganger, og VET at været kan være f@ndens så brutalt til tider!

Som du, håper jeg at de dukker opp snart og at dette har vært en mediastorm i et vannglas!!

 

 

 

Hva med ais?

AIS funker kun på samme rekkevidde som VHF.

På slik seilas er kortbølgeradio eller satelitt-telefon noen av de komm.-midler som duger.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og der var sikkerhetshysteriet i gang igjen...

Dere får kjøre på, med litt flaks kan vi kanskje få ett påbud om overlevelsesdrakt, PLB og redningsflåte for å krysse Oslofjorden i juli. Men husk på at du kommer til å dø en dag likevel.

Nå er det vel ikke min eller din død en diskuterer, heller ikke noe form for sikkerhetshysteri. Det er bare det at noen ganger er det alvor, og i dette tilfellet er det snakk om 5 mennesker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...