Jump to content

Tre seilere savnet - ikke nødpeilesender


Havgap

Recommended Posts

Jeg har selv med nødpeilesender og annet på havkrysninger. Jeg syns allikevel ikke det nødvendigvis er uansvarlig av andre å ikke ha med dette, (og jeg skjønner ikke hvorfor størrelsen på båten er av betydning). En av de største farene ved havkrysninger er dersom man kolliderer med kontainere, hval eller annet. Seiler man da med blykjøl, kan båten synle fort. Jeg seiler katamaran, som er jo er synkefri. (Videre er det en turkatamaran, dvs nesten umulig å vippe rundt.) Jeg syns allikevel ikke det er uansvarlig å seile andre blykjølsbåter selv om det er mer risikabelt.

Link to post
Share on other sites

(og jeg skjønner ikke hvorfor størrelsen på båten er av betydning).

 

Trekker frem båtens størrelse fordi etter min personlige oppfatning er det feil prioritering å velge stor båt fremfor sikkerhetsutstyr om man har et budsjett, selv ville jeg ihvertfall gått ned på størrelse, og brukt penger på skikkelig sikkerhetsutstyr. Jeg innser vi alle er forskjellige og har varierende ønske om å overleve, men når man i tillegg har ansvar for andre ombord stiller saken seg annerledes.

 

(Frem til mer info om denne spesifikke saken dukker opp fortsetter jeg å uttale meg på et generelt grunnlag)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Trekker frem båtens størrelse fordi etter min personlige oppfatning er det feil prioritering å velge stor båt fremfor sikkerhetsutstyr

 

EPIRB koster jo bare en bitteliten fjert i den store sammenhengen når du har en båt på 70ft, skjønner ikke helt prioriteringa jeg heller.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å avspore voldsomt men hva er det som gjør katamaraner synkefrie ?

 

Det han mener er vel at fraværet av ballast er et pluss, samme er det nok å ha et skrog til i "reserve". Men det er like feil å si at alle katamaraner er synkefrie som at alle enskrogsbåter vil synke ...

 

Match'ene er jo kjent for å kaste ballasten når det røyner på, man skal se det er det som redder meg en vakker dag :diving:

Link to post
Share on other sites

Hva med en brytende sjø som kaster hele "flåten" rundt? Ganske umulig for mannskap å vrenge den tilbake....

 

Å ja, glemte en ting i forrige innlegg om kommunikasjon. Sitter med katalog fra Seatronic, og vurdere å kjøpe en liten nødpeilesender til lille meg, for en båttur fra Bergen til Risør i mai.... Den koster bare mindre enn 2,5 båtpenger.... ,!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva med en brytende sjø som kaster hele "flåten" rundt? Ganske umulig for mannskap å vrenge den tilbake....

 

 

Det er jo ikke det samme som å synke. Da har de en diger "flåte" de kan sitte oppå, masse vann, utstyr, forsyninger osv. Mye bedre enn ingenting, som er det du sitter igjen med dersom båten har sunket...

Link to post
Share on other sites

 

For dei som måtte væra intresert så er båten nå etterlyst via Winlink.

 

 

"

Message ID: 13I4VX10FIKE

Date: 2013/05/01 18:37

From: SYSTEM

To: LA4KSA; LA4PGA; LA4PM; LA4QAA; LA4QRA; LA4XNA; LA4YKA; LA5II; LA5LIA; LA5NTA; LA5VNA; LA5YI; LA5ZO; LA6CSA; LA6IM; LA6UOA; LA7DLA; LA7FAA; LA7UM

Source: SYSTEM

Subject: //WL2K User Notice

 

ALL_USER ALERT (Atlantic)

 

This was sent to the Winlink administration today. No time to separate users. If applicable, please be aware.

 

Steve, k4cjx, nnn0asw

For the Winlink development team

 

--------------------------------------

 

DTG 011500 UTC May 13

FROM JRCC STAVANGER, NORWAY

PHONE +47 5151 7000

FAX +47 5165 2334

 

EMAIL operations@jrcc-stavanger.no

 

TO ALL SHIPS IN AREA OF ATLANTICC OCEAN - St.Martin to the Azores

 

SUBJECT DISTRESS RELAY ALERT / COMMUNICATION SEARCH

 

1. IDENTITY OF CASUALTY: S/Y LADY DOMINA

 

2. POSITION: BETWEEN ST MARTIN AND THE AZORES

 

3. SITUATION: NO COMMUNICATION AFTER DEPARTURE ST. MARTIN THE 1ST APRIL.

 

4. DESCRIPTION OF VESSEL: SAILING YACHT, 75 FEET, DARK BLUE/BLACK HULL, WHITE STRIPE, RED BOTTOM

 

5. PERSONS AT RISK: 5

 

6. ASSISTANCE REQUIRED: COMMUNICATION SEARCH ON VHF AND SHARP LOOK OUT. ANY INFORMATION REGARDING THE ROUTE AND ESTIMATE OF ARRIVAL TO AZORES.

 

7. INSTRUCTIONS TO SHIPS

 

- SHIPS ENROUTE ARE REQUESTED TO KEEP SHARP LOOK OUT AND REPORT ANY SIGHTINGS TO MRCC DELGADA

- SHIPS WITH OTHER VITAL INFORMATION ABOUT THE DISTRESSED VESSELS SITUATION ARE INVITED TO INFORM THIS RESCUE CENTRE ASAP.

- SHIPS ENROUTE ARE REQUESTED TO DO COMMUNICATION SEARCH ON VHF REGULAR BASIS

 

8. COORDINATING RCC: MRCC DELGADA

TEL: +351 296 281 777

Fax: +351 296 205 239

E-mail: mrcc.delgada@marinha.pt"

Link to post
Share on other sites

 

Det han mener er vel at fraværet av ballast er et pluss, samme er det nok å ha et skrog til i "reserve". Men det er like feil å si at alle katamaraner er synkefrie som at alle enskrogsbåter vil synke ...

 

Match'ene er jo kjent for å kaste ballasten når det røyner på, man skal se det er det som redder meg en vakker dag :diving:

Du har selvføleglig helt rett, alle flerskrogsbåter er ikke synkefrie. Mange er derimot det. Årsaken er som du sier fravær av ballast, et skrog i reserve, ofte kombinert med skum og/eller vanntette skott. (Såvidt jeg vet er det ikke lov å selge nye flerskrogsbåter i EU/EØS som ikke er "synkefrie".) Hvis båten går rundt, er det selvfølgelig umulig å få snudd den igjen selv. Risikoen for det er derimot svært liten med en større turkatamran, da noe i riggen nesten alltid vil ryke før den går rundt.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se ut i fra bildet om det er for dårlig vær etc til å undersøke flåten. Men kan se ut som det er canopy på flåten, som ikke er slått opp? Og da er det kun ved fysisk å være ombord i flåten en kan med 100% sikkerhet si at det ikke er noen ombord (samme som om canopy er slått opp).

 

For meg høres det ut som ekstremt dårlig sjømannskap å ikke undersøke. For så å enten senke, eller ta ombord flåten.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Større skip har ofte FLIR muligheter. Men å bare rette en slik mot flåten er vel i beste fall slett arbeid.

Om det var levninger ombord hadde det nok vært noen som hadde vært veldig glad for å få noe annet en en tom grav å gå til.

Med 'Flir' varmekamera ser du temperaturforskjeller. Men hvis et menneske ligger under duken, det er endel vind og de er nedkjølte, skal det litt til for å få skikkelig bilde

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For de som ikke følger diskusjonen på sorgenfri:

 

Herb - en værekspert som har holdt på i mange år med å bistå atlanterhavs seilere med værinformasjon via SSB uttaler følgende (sitat fra sorgenfri):

 

There has been no heavy weather, throughout April, especially if he stayed south of a line from XMS to the Azores. Frequent light winds, out of various direction and moderate NE wind near 20 kts whenever a frontal system passed. I would not be surprised if he would arrive in the next few days, unless he maintained a more northerly track and tangled with Low pressure systems.
or encountered medical problems. You probably have to add 25-30 % to his rhum line distance.

Lets hope for the best,
Herb
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...