Maika Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Jeg har selv med nødpeilesender og annet på havkrysninger. Jeg syns allikevel ikke det nødvendigvis er uansvarlig av andre å ikke ha med dette, (og jeg skjønner ikke hvorfor størrelsen på båten er av betydning). En av de største farene ved havkrysninger er dersom man kolliderer med kontainere, hval eller annet. Seiler man da med blykjøl, kan båten synle fort. Jeg seiler katamaran, som er jo er synkefri. (Videre er det en turkatamaran, dvs nesten umulig å vippe rundt.) Jeg syns allikevel ikke det er uansvarlig å seile andre blykjølsbåter selv om det er mer risikabelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Ikke for å avspore voldsomt men hva er det som gjør katamaraner synkefrie ? Jeg mener det er veldig feil og ser ingen grunn til å kalle de synkefrie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 (og jeg skjønner ikke hvorfor størrelsen på båten er av betydning). Trekker frem båtens størrelse fordi etter min personlige oppfatning er det feil prioritering å velge stor båt fremfor sikkerhetsutstyr om man har et budsjett, selv ville jeg ihvertfall gått ned på størrelse, og brukt penger på skikkelig sikkerhetsutstyr. Jeg innser vi alle er forskjellige og har varierende ønske om å overleve, men når man i tillegg har ansvar for andre ombord stiller saken seg annerledes. (Frem til mer info om denne spesifikke saken dukker opp fortsetter jeg å uttale meg på et generelt grunnlag) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Det var da voldsomt Vanisian! Alt med capslock og fet skrift kan trygt ignoreres :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Trekker frem båtens størrelse fordi etter min personlige oppfatning er det feil prioritering å velge stor båt fremfor sikkerhetsutstyr EPIRB koster jo bare en bitteliten fjert i den store sammenhengen når du har en båt på 70ft, skjønner ikke helt prioriteringa jeg heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Ikke for å avspore voldsomt men hva er det som gjør katamaraner synkefrie ? Det han mener er vel at fraværet av ballast er et pluss, samme er det nok å ha et skrog til i "reserve". Men det er like feil å si at alle katamaraner er synkefrie som at alle enskrogsbåter vil synke ... Match'ene er jo kjent for å kaste ballasten når det røyner på, man skal se det er det som redder meg en vakker dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Hva med en brytende sjø som kaster hele "flåten" rundt? Ganske umulig for mannskap å vrenge den tilbake.... Å ja, glemte en ting i forrige innlegg om kommunikasjon. Sitter med katalog fra Seatronic, og vurdere å kjøpe en liten nødpeilesender til lille meg, for en båttur fra Bergen til Risør i mai.... Den koster bare mindre enn 2,5 båtpenger.... ,!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 ... Den koster bare mindre enn 2,5 båtpenger.... ,!! Pluss programering. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Som koster?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Hovedredningssentralen vil nå gå ut til seilere som er radioamatører og nyttar Winlink, og etterlyse båten der. http://www.winlink.org/userPositions Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Hva med en brytende sjø som kaster hele "flåten" rundt? Ganske umulig for mannskap å vrenge den tilbake.... Det er jo ikke det samme som å synke. Da har de en diger "flåte" de kan sitte oppå, masse vann, utstyr, forsyninger osv. Mye bedre enn ingenting, som er det du sitter igjen med dersom båten har sunket... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 For dei som måtte væra intresert så er båten nå etterlyst via Winlink. " Message ID: 13I4VX10FIKE Date: 2013/05/01 18:37 From: SYSTEM To: LA4KSA; LA4PGA; LA4PM; LA4QAA; LA4QRA; LA4XNA; LA4YKA; LA5II; LA5LIA; LA5NTA; LA5VNA; LA5YI; LA5ZO; LA6CSA; LA6IM; LA6UOA; LA7DLA; LA7FAA; LA7UM Source: SYSTEM Subject: //WL2K User Notice ALL_USER ALERT (Atlantic) This was sent to the Winlink administration today. No time to separate users. If applicable, please be aware. Steve, k4cjx, nnn0asw For the Winlink development team -------------------------------------- DTG 011500 UTC May 13 FROM JRCC STAVANGER, NORWAY PHONE +47 5151 7000 FAX +47 5165 2334 EMAIL operations@jrcc-stavanger.no TO ALL SHIPS IN AREA OF ATLANTICC OCEAN - St.Martin to the Azores SUBJECT DISTRESS RELAY ALERT / COMMUNICATION SEARCH 1. IDENTITY OF CASUALTY: S/Y LADY DOMINA 2. POSITION: BETWEEN ST MARTIN AND THE AZORES 3. SITUATION: NO COMMUNICATION AFTER DEPARTURE ST. MARTIN THE 1ST APRIL. 4. DESCRIPTION OF VESSEL: SAILING YACHT, 75 FEET, DARK BLUE/BLACK HULL, WHITE STRIPE, RED BOTTOM 5. PERSONS AT RISK: 5 6. ASSISTANCE REQUIRED: COMMUNICATION SEARCH ON VHF AND SHARP LOOK OUT. ANY INFORMATION REGARDING THE ROUTE AND ESTIMATE OF ARRIVAL TO AZORES. 7. INSTRUCTIONS TO SHIPS - SHIPS ENROUTE ARE REQUESTED TO KEEP SHARP LOOK OUT AND REPORT ANY SIGHTINGS TO MRCC DELGADA - SHIPS WITH OTHER VITAL INFORMATION ABOUT THE DISTRESSED VESSELS SITUATION ARE INVITED TO INFORM THIS RESCUE CENTRE ASAP. - SHIPS ENROUTE ARE REQUESTED TO DO COMMUNICATION SEARCH ON VHF REGULAR BASIS 8. COORDINATING RCC: MRCC DELGADA TEL: +351 296 281 777 Fax: +351 296 205 239 E-mail: mrcc.delgada@marinha.pt" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 (redigert) Kan det være en mulighet at de har skippet azorene? 14 dager er en stund i en pinnebåt, men størrelsen her spiller da virkelig inn, 75 fot, da kan du ta med mye proviant, og du slipper å tråkke hverandre på tærene konstant selv om man er fem stykker. Redigert 1.Mai.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 (redigert) Det han mener er vel at fraværet av ballast er et pluss, samme er det nok å ha et skrog til i "reserve". Men det er like feil å si at alle katamaraner er synkefrie som at alle enskrogsbåter vil synke ... Match'ene er jo kjent for å kaste ballasten når det røyner på, man skal se det er det som redder meg en vakker dag Du har selvføleglig helt rett, alle flerskrogsbåter er ikke synkefrie. Mange er derimot det. Årsaken er som du sier fravær av ballast, et skrog i reserve, ofte kombinert med skum og/eller vanntette skott. (Såvidt jeg vet er det ikke lov å selge nye flerskrogsbåter i EU/EØS som ikke er "synkefrie".) Hvis båten går rundt, er det selvfølgelig umulig å få snudd den igjen selv. Risikoen for det er derimot svært liten med en større turkatamran, da noe i riggen nesten alltid vil ryke før den går rundt. Redigert 2.Mai.2013 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Cruiseskip oppdaget redningsflåte utenfor Azorenehttp://www.dagbladet.no/2013/05/02/nyheter/innenriks/utenriks/leteaksjon/lady_domina/26966592/ Mannskapet satte ikke noen båt på vannet for å sjekke den nærmere Ville det ikke vært naturlig å undersøkt dette nærme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Vanskelig å se ut i fra bildet om det er for dårlig vær etc til å undersøke flåten. Men kan se ut som det er canopy på flåten, som ikke er slått opp? Og da er det kun ved fysisk å være ombord i flåten en kan med 100% sikkerhet si at det ikke er noen ombord (samme som om canopy er slått opp). For meg høres det ut som ekstremt dårlig sjømannskap å ikke undersøke. For så å enten senke, eller ta ombord flåten. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Reagerte også på at cruiseskipet berre såg på flåta og så fortsatte turen. Reknar med dei er heilt sikre på at det ikkje var menneske i flåta (levande eller døde) før dei reiste vidare, elles bør kapteinen politietterforskast. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 Større skip har ofte FLIR muligheter. Men å bare rette en slik mot flåten er vel i beste fall slett arbeid. Om det var levninger ombord hadde det nok vært noen som hadde vært veldig glad for å få noe annet en en tom grav å gå til. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyG Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Ser ut til at de er observert i Norhordaland http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Nytt-vitne-sa-savnet-seilbat-7193338.html#.UYThDHahyaw Kommentar fra moderator: Det er to båter som er savnet nå og den artikkelen omhandler den andre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Større skip har ofte FLIR muligheter. Men å bare rette en slik mot flåten er vel i beste fall slett arbeid. Om det var levninger ombord hadde det nok vært noen som hadde vært veldig glad for å få noe annet en en tom grav å gå til. Med 'Flir' varmekamera ser du temperaturforskjeller. Men hvis et menneske ligger under duken, det er endel vind og de er nedkjølte, skal det litt til for å få skikkelig bilde Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Den fl崥n er vel uansett ikke den omtalte b崥ns, den ble jo funnet midt mellom Malaga og Azorene Redigert 4.Mai.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 For de som ikke følger diskusjonen på sorgenfri: Herb - en værekspert som har holdt på i mange år med å bistå atlanterhavs seilere med værinformasjon via SSB uttaler følgende (sitat fra sorgenfri): There has been no heavy weather, throughout April, especially if he stayed south of a line from XMS to the Azores. Frequent light winds, out of various direction and moderate NE wind near 20 kts whenever a frontal system passed. I would not be surprised if he would arrive in the next few days, unless he maintained a more northerly track and tangled with Low pressure systems. or encountered medical problems. You probably have to add 25-30 % to his rhum line distance.Lets hope for the best, Herb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Nå har det gått veldig lang tid, er det realistisk at de fortsatt ikke er kommet frem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Jepp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Offentliggør billeder af vragdele: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10103353 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.