Jonesy Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Heisan ! -Hatt denne Yanmar 1GM 6.5HK noen år. Det startet tidligere år på et par sekunder, nå har den blitt tregere og tregere, må kinne lenge på starteren på full gass. Avgir brun røyk. Tidligere tomgangsproblemer, stoppet opp når satte i fri, selv etter lang gange, løste jeg med å stille opp tomgangen mekanisk via wiren/festet på motoren. Ryker brunt ved oppstart. -Nå skal båten på sjøen i morgen, og prøvde starte opp igår. Kinnet lenge på starteren og den tenner/ avgir brun røyk, med vil ikke gå av seg selv. Etter prøving og venting i over èn time, fikk jeg den igang, og kjørte den en bøtte med kjølevann. Stoppet motor og hentet kanner slik at jeg kunne etterfylle med vann til bøtta. Men overraskende igjen holdt jeg på en time til, og fikk start til slutt. Kjørte flere bøtter med vann, og prøvde gå ned til tomgang/fri med gasss-spaken, men da turtallet gikk ned hørte jeg den stoppe og måtte på med gassen igjen. Slik holdt jeg på sikkert 10 bøtter med vann, men samme resultat når prøvde gå til fri, dette er nytt at slukker etter så lang tid ? Hva kan dette være, gjerne de enkle løsningene først ? (brun røyk) Jeg kikket på tankmåleren og den står nesten på rødt,(liten tank ca 30-40liter), så tenkte ta med kanner for å få fylt den med fersk diesel. Men har jo blitt tregere med årene. Før har jeg også suget opp bunnslam med drill. Er ikke avtapning(idiotisk), men påfyllingsrøret går rett ned. Prøve få til det også i år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Dette høres ut som ett problem som sitter på drivstoffsystemet. Har du filter ett sted mellom tank og dieselpumpe? Hvis du har det, bytt filteret. Hvis du ikke har filter så kan du ha dratt mye rusk ned i pumpa og begynt å tette dysa og høyttrykkspumpa. Nå er ikke jeg sikker på om du har en fødepumpe eller om du bare har hevert ifra tanken og ned. Redigert 29.April.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Dette høres ut som ett problem som sitter på drivstoffsystemet. Har du filter ett sted mellom tank og dieselpumpe? Hvis du har det, bytt filteret. Hvis du ikke har filter så kan du ha dratt mye rusk ned i pumpa og begynt å tette dysa og høyttrykkspumpa. Nå er ikke jeg sikker på om du har en fødepumpe eller om du bare har hevert ifra tanken og ned. -Hadde noe grums på tanken noen sesonger siden, derfor jeg begynte med å suge opp endel diesel fra bunnen av tanken før hver sesong. Byttet filter på vannutskiller og på motoren senest forrige sesong. Går få timer denne motoren på dagsturer i seilebåt. Men selvsagt fikk jo dratt inn mye av grumset før la merke til dette, så muligheten er kanskje at det vedvarende kinne-lenge-på-starteren-problemet stammer fra grums-tiden ? Vet ikke fødepumpe, men tror ikke tanken har fall til motoren. Men har en slik liten hendel, på motoren som jeg kan pumpe på, når skal lufte motoren. -Sugde ut all diesel, jeg fikk til igår kveld/natt. Og hellte på 25liter fersk diesel. Fikk ikke testet start og tomgang. Skal dit snart, noe jeg ikke tenkte på ang sugde ut all diesel fra tanken, nå ble det vel fullt av luft i slangen ? -Noen andre med liknende erfaringer, og dertil løsninger ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Mulig ventilene trenger en sliping. Prøv å høre etter når du kinner om den lekker trykk ut gjennom innsug eller eksos. Det er ikke uvanlig at disse motorene får utette ventiler med årene, og da blir de gjerne tungstartede. Med det samme toppen er av, vil det være lurt å plukke ut dysa og sende denne til sjekk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bøljan Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Sjekk vannutskiller og filter på nytt, finfilteret som sitter ved toppen bør byttes hvert år. Denne motor har mekanisk membranpumpe som sitter litt nede i forkant på motor, på den sitter også den manuelle spaken som brukes ved lufting. Utfør lufting på nytt også for sikkerhets skyld.Som Index skriver så har disse motorene en tendens til å bli utette i ventilene med årene, det vil du jo kjenne om du tørner motoren for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Mulig ventilene trenger en sliping. Prøv å høre etter når du kinner om den lekker trykk ut gjennom innsug eller eksos. Det er ikke uvanlig at disse motorene får utette ventiler med årene, og da blir de gjerne tungstartede. Med det samme toppen er av, vil det være lurt å plukke ut dysa og sende denne til sjekk. Sjekk vannutskiller og filter på nytt, finfilteret som sitter ved toppen bør byttes hvert år. Denne motor har mekanisk membranpumpe som sitter litt nede i forkant på motor, på den sitter også den manuelle spaken som brukes ved lufting. Utfør lufting på nytt også for sikkerhets skyld.Som Index skriver så har disse motorene en tendens til å bli utette i ventilene med årene, det vil du jo kjenne om du tørner motoren for hånd. Hei Gutta ! -Lang bedrøvelig dag. Fikk båten på vannet, men ville ikke starte. Sugde ut all diesel igår, og fyllte på fersk diesel. Selvfølgelig ikke så lurt ta ut alt, idet kom masse luft i systemet, men fikk luftet etter litt improvisering. Samme symptomer, vil ikke gå selv om tenner litt. Sjekket det med kompresjon, og gikk veldig lett vri om motoren med reimhjulet. Hørte klikk og psssh ! Fikk til slutt en Yanmar-rep som var på opplagsplassen til å kikke på den. Han sjekket at alt ok ang diesel-tilførsel. Og han var enig i at var altfor lett vri rundt, "her er det nesten ikke kompresjon", "kan være brente ventiler". Han var heller ikke særlig klar for å ta jobben. Med student-økonomi passer det heller ikke så bra med hjelp til 1000kr timen. -Hjalp en kar med en gang og fikk en 1GM-topp, se fotos. Vet jo ikke enda hvordan den toppen som sitter på ser ut inni, men denne andre toppen jeg har, er det bare å bytte til denne og kanskje er problemet løst ? Burde kanskje slipe ventilene først , ca kostnad ? Kan også ta av toppen og legge inn foto av den her, samt vise den til Yanmar-fyren, og høre om har ser en vettug diagnose ? Hva trengs for å ta av toppen, og hva trengs ved montering av evt den andre ? (Gjerne teskje, aldri skrudd motor) (Redigert: Får ikke til det med fotos, f.... ! ) Redigert 30.April.2013 av Jonesy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) For meg høres dette ut som utette ventiler og dertil manglende kompresjon, hvis du sprøyter inn litt motorolje i sylinder (ut med dysa og sprut inn der) luft og prøv på ny start.....mere start/tennvillig da...utette ventiler er da svaret. Redigert 30.April.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 For meg høres dette ut som utette ventiler og dertil manglende kompresjon, hvis du sprøyter inn litt motorolje i sylinder (ut med dysa og sprut inn der) luft og prøv på ny start.....mere start/tennvillig da...utette ventiler er da svaret. Godt tips, takk, skal prøve det før jeg tar av toppen. Tok ikke med meg Yanmar-heftet hjem, men finner vel dysa i det. Skal ha eksamener i slutten av mai, så må la motoren stå til da. Men tenker at jeg burde bestille pakninger etc, for ser ut til at det er mye skrudd inn på toppen fra sidene. Er det typisk Ebay e.lign pga mangedobbel pris i Norge, hva ser jeg etter pakningssett til 1GM ? Må alt av pakninger byttes, motor er vel 25år gammel, så regner med at pakninger går i oppløsning ved demontering ? Evt erfaring med pakningsstoff man smører på e.lign ? Er helt uerfaren med skruing på motor, så alle tips taes imot med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Du må nok ha topppakning ny (head gasket) lurium her nytter ikke. Jeg har brukt slik flytende pakning på en hel del ting, vannpumpe, vakumpumpe, bunnpanne, lokk på girkasse+++ Den toppen du har, kanskje det kan lønne seg å få denne tipptopp, og så bare bytte den som står på. 1. Plukk av ventilene. (Husk hvilken som står hvor,) 2. Rengjør ALLE deler skikkelig. Saumfar toppen etter sprekker. Så kjøper du slipepasta og finner en ventilslipeguide. Med ny topppakning i hende, smilet på plass, nyoverhalt topp, så skrider du ned til havnen og bytter topp. Forøvrig et ebay søk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=head+gasket+yanmar+1gm&_sacat=0&_from=R40 Redigert 5.Mai.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Du må nok ha topppakning ny (head gasket) lurium her nytter ikke. Jeg har brukt slik flytende pakning på en hel del ting, vannpumpe, vakumpumpe, bunnpanne, lokk på girkasse+++ Den toppen du har, kanskje det kan lønne seg å få denne tipptopp, og så bare bytte den som står på. 1. Plukk av ventilene. (Husk hvilken som står hvor,) 2. Rengjør ALLE deler skikkelig. Saumfar toppen etter sprekker. Så kjøper du slipepasta og finner en ventilslipeguide. Med ny topppakning i hende, smilet på plass, nyoverhalt topp, så skrider du ned til havnen og bytter topp. Forøvrig et ebay søk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=head+gasket+yanmar+1gm&_sacat=0&_from=R40 Heisan ! "Med ny topppakning i hende, smilet på plass, nyoverhalt topp, så skrider du ned til havnen og bytter topp." -Jo takk, det høres unektelig fint ut. Kunne vært en idè å gå over først denne andre toppen jeg har, men tenker litt på om den funker finfint, så er det synd om jeg gjør mer skade en gavn. Forslag til rengjøringsmidler ? "Så kjøper du slipepasta og finner en ventilslipeguide." Ok, forslag til slipepasta? Og hva betyr ventilslipeguide, er det et slags verktøy iforhold til vinkel e.lign ? (Her er jeg vel redd for at noe som er tett og fint, kan bli dårligere etter at jeg har vært bort på. ) Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Legg den toppen du fikk, i diesel og la den ligge noen dager mens du driver med eksamen. Btw, vgs. eksamen? ;) Ikke slip på annlegsflaten der toppen møter blokka. Her har du hele manualen til din motor og det står bra beskrevet hvordan man demonterer, overhaler og monterer. http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/1gm.html#/314 fra kapittel 12. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ser ut til å være en liten glipe på innsugsventilen der? ikke veldig bra bilde da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonesy Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hei Gutta ! Fikk skrudd av toppen igår, og som bildet over viser, er det slitt en åpning i den øverste ventilen (se i der sporet peker.) Prøvde også sprute på olje på overflaten, som rant gjennom. Gjorde så samme oljeprøve på ekstra-toppen, og den er heller ikke helt tett. Dermed må det fikses/slipes. Fant ventil-slipepasta grov og fin, i Biltemakatalogen: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepasta-fingrov-191383/ Samt noen pinner med sugekopp til å suge fast på undersiden av ventilen, og vri rundt. Noen som har prøvd den fremgangsmåten , effektiv ? Var en som foreslo sette stangen til ventilen på oversiden i chucken til batteridrillen, og trekke mens kjører forsiktig, prøvd , tips ? Stemmer Index, skjønner ikke hvordan man får plass til tekst i tillegg til foto. For meg høres dette ut som utette ventiler og dertil manglende kompresjon, hvis du sprøyter inn litt motorolje i sylinder (ut med dysa og sprut inn der) luft og prøv på ny start.....mere start/tennvillig da...utette ventiler er da svaret. Fikk ikke prøvd dette dessverre, for fikk ikke av "dyse-klumpen". Ser ut til at det er flater til å skru den av, men er vanskelig komme til, og ser også på ekstratoppen at det ikke er gjenger i toppen. (Klumpen til høyre, mellom to bolter) Noen som vet, jeg brukte litt makt ved å banke passe lett i forskjellige retninger ? Når får denne av, hvor i Oslo-området kan man levere den inn for sjekk/justering ? Ca kostnad ? http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepinner-191393/ Ventil-slipepinnene Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Noen som har tips / råd på hvordan jeg får av "dyse-klumpen" ? Generelle tips til slipingen av ventilene, fremgangsmåte, sjekke om blitt tett etc ? Disse ventilene har jo spor, så tenker kunne bruke skru-drill rett i sporet og slipe sånn. Må ha av fjærene først da. Noen som har en link til en mer detaljrik "bok" om demontering etc til 1GM ? (synes den foreslåtte over er lite detaljert i skrittene framover) Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Prøv med 5-65/WD40 og la det virke ei stund, men det kan kreve litt verktøy hvis du ikke får den løs på en enkel måte.Fyll litt rødsprit i innsug/eksos for å se om du får lekasje rundt ventilene. Når du du eventuelt skal slipe ventilene så ta det pent og rolig, begynn med grov pasta for så å bruke fin pasta til slutt.Når du har fått en grå rand rundt hele ventilen og sete så er du ferdig med å slipe.Husk å gjøre rent på ventilstammene når du først har det ute. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Den drillmetoden er ikke noe særlig, ventilene skal slipes frem og tilbake og ikke rundt og rundt. Men to ventiler sliper du kjapt med sugekoppen, ikke noe problem det! Rull spipeskaptet fren og tilbale mellom hendene noen sekunder, løft og vri en kvart tørn, slip igjen osv. Når anleggsflatene ser jevnt grå ut etter rengjøring tar du en vanlig blyant og setter fire merker med 90 grader mellom på tvers av anleggsflaten på ventilen. Setter den i hullet, snurrer litt og tar den ut igjen. Om blyantmerkene da er slitt bort ytterst på ventilen er det bra. Test evt med litt bensin eller aceton i kanalen i toppen etter at ventilfjærene er montert igjen, da ser du fort om den er tett. Og husk å stille ventielen korrekt etter at toppen er på plass igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonesy Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Tusen takk for nyttige svar, skal følge de. Puhh...kjente vegringen minsket betrakelig nå. :-) Da er det bare å begynne... Hm...lettere sagt enn gjordt å demontere ventilene, tips ? Når dytter ned fjæren på "byttetoppen", så splitter holderen seg i to, så er vel meningen at man skal pirke ut med den tredje armen man ikke har, he-he ? Men på orginal-toppen er fjærene mye hardere (hvite fjærer), så greier ikke dytte fjæren langt nok der. Det med at det var såpass stor forskjell på fjærene, hva er best for ytelsen e.lign ? Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Du bør ha en ventilfjærspenner for å ta ut ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Ventilfjærspenner, bra svar, akkurat det man trenger. Skulle gjerne visst det før jeg var på Biltema for å kjøpe ventil-slipepastaen, he-he, her er det lærerike råd for nestemann som kommer til samme jobb å gjøre. Fikk av den ene ventilen via en skrustikke. Slipt som en gal for å få bort den glippen som syntes, ennå ikke helt borte, var en glippe i topp-godset også. Er det noe man må tenke på ved montering ? Skal de nye pakningene settes inn med noe ? (Det lokket som må av for etterstramming av boltene til toppen, og justering av ventilklarering skal jo av igjen senere.) Skal skruene settes inn med noe ? (Olje, locktite e.lign ) Noen andre råd, som kjekt å vite allerede nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Hm....spørsmål over ? Takk Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Topppakning skal ikke smøres inn med noe, men viktig å tekke til i riktig rekkefølge og med rett moment, så du må ha en momentnøkkel.Husk å fjern alle rester av gammel pakning, det skal være rene flater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.