Jump to content

Yanmar 1GM start og tomgangs-problemer? (Blitt tregere og tregere)

Jonesy

Recommended Posts

Hvis det er mye som må slipes så må du få et verksted emd ventilfres til å gjøre det. Slipepasta er kun for innslipning, dvs siste finish. Men hvis det ikke er så ille kan du kanskje få det til med bare pasta også.

Boltene rengjøres og smøres litt med olje. Er det for stor motstand når du skruer inn vil du ikke oppnå korrekt moment.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok!

-Utløpet mot eksosrøret er blitt sotet til mindre dimensjon, enn "ekstra-toppen".

Virker helt forsteinet den soten, lurer på om det kan være noe pakningsmiddel/kjemisk metall for å gjøre veggene tykkere ?

Eller blir slik sot kjempehard ?

Så hard at vanskelig meisle bort med skrutrekker og hammer ?

Tar sitronsyre dette ? Evt hvor fort virker den syren ? (Har en avtale om å dra til båten i formiddag, montere.)

-Har liggende i båten, syre som jeg har blitt anbefalt her på baatplassen til å ta bort rur på propellen og vannlinjen, men husker ikke i farten hvilken syre det var, saltsyre ?

Den virket ihvertfall fort på rur, freset og boblet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- time etter

-Argh...F......Hel.....,

TYPISK, være akkurat så nøye, bare åpne hullet LITT til, så gikk skrutrekkeren igjennom et lite hull i veggen inn mot ene stempelstanga.

Viste seg være en rep, som har holdt i maaaange år, som jeg nå må gjøre på nytt selv....F....jeg blir gal.

-Ok, fremgangsmåte ? (Gjerne allt med teskje)

Rense med hva ? (oljete i rommet til stempelstanga)

Type kjemisk metall ?

Herdetid ?

-Vurderte godset i ekstratoppen til å være mere tæret/prikker/små groper, mere å måtte slipe mellom ventil og godset i toppen.

I tillegg fikk jeg ikke av "dyseklumpen", og den bolten som holder på plass den klossen til armene over ventil og støtstenger. Men ventilen var best på ekstratoppen, så brukte den. Der er det etter masse jobb perfekt tetting nå.

-Ja, stemmer inn til støtstang, motsatsen til ventilen.

-Fant Aceton fra Biltema i skapet, er det bra som rensemiddel for sot og olje på andre siden av veggen ?

Passe matt nå, lite luft igjen...

Ok, må prøve få til bare èn reise til Biltema, så er det noe annet jeg kanskje kommer til å trenge ?

http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-361301/

Er vel den i stål jeg trenger, ikke alu, men kanskje den Marin ... hm ?

Alternativt:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Men den anbefalte å kna sammen virker enklest.

Har forresten Jernia i gåavstand, men ingen treff på epoksy på nettsiden deres.

Kommer du ikke til reparasjonen etter at toppen er montert? Ellers så herder vel denne epoxyen relativt raskt da.

Jeg oppdaget hull i bensintanken på en bil jeg hadde (eksosen hadde gnagd hull) utenfor et hotell jeg lå på for en del år siden. Jekket opp bilen til det sluttet å dryppe, gikk på bensinstasjonen over gata og kjøpte en pakke med epoxykitt og tettet hullet. Lot bilen stå på jekken en times tid for sikkerhets skyld, og slapp den ned. Solgte bilen et par år etter, og da var det i alle fall fortsatt tett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sånn, tilbake fra Biltema etter 2 timer i kø, 3 gangen i forbindelse med denne fiksen av toppen.

Det personlige topplokket også varmt og trangt ;-)

Vanskelig komme til innebygget / overbygget motor, får ikke hodet i mellom så kan se ned når klemme på epoksyen. (Kan bruke et speil senere, for å se om epoksyen fortsatt sitter.)

Hei Gutta !

Da var gamle-toppen på igjen, startet på få sekunder.....victory :-) (Bank i bordet)

Gikk veldig greit skru på igjen delene. Bortsett fra et hinder, idet pakninger fra Ebay til eksos og termostaten var feil. Heldigvis hadde La-sa pakningene, anbefaler like greit kjøpe alt der/Norge, er bare snakk om noen hundrelapper.

Rakk t.o.m ta med dama på en solskinnstur, med grillet kylling og jordbær som feiring.

Jepp, Bøljan, skal sjekke olja regelmessig for vann/hvithet, at epoksyreppen holder, ser bra ut så langt.

Tror var reppet slik sist gang også, klumpete masse som jeg trodde var sot som satt som et helvete.

Regner med at vann kan finne veien inn til støtstangen og vise seg på oljepeileren, ikke bare eksos, hvis epoksyen faller ut av hullet ?

Takk for hjelpen :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...