Thunderbolt Startet 29.April.2013 Del på Facebook Startet 29.April.2013 Hei, jeg har en Volvo Penta tmd30, 87 mod. Noen som vet hvordan eksosbendet til denne motoren ser ut innvendig?? Har forstått at det er montert en slags sil, filter inni her som kan, etter mange år, tette seg. Noen som kan utdype dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Nei, det er nok ingen sil der.. Det kan nok bare lønne seg å rense det for rust og avleiringer etter noen år, men sil der ville nok ha laget trøbbel vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Hei, ikke sil akkurat men en slags flens med huller i . Der vannet kommer ut er på 31 a , kansje det på din også. Kan lønne stikke opp disse. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 hei. bendet til tmd 30 ser slik ut https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9676/dsc04137.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9676/dsc04139.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9676/dsc04138.jpg gammalt men like ok. holder vel noen år til Men går motoren din varm? Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Takk for flotte bilder. Den går opp mot 100 grader når jeg presser mot fullt pådrag over en kort periode. Ellers ligger den veldig stabilt på ca 85 grader. Har akkurat kjørt gjennom systemrens på begge sider, uten særlig virkning. Tenkte kanskje dette bendet skulle hatt seg en omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Det er ikke termostaten din som åpner litt sent da? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Hei, jeg har samme motor i båten min. Jeg fikk nervøse rykkninger i fjor da jeg hadde samme symptomer som deg. En dag merket jeg at jeg bare hadde kaldt vann i springen, og åpna lokket til varmeveksleren. Der mangla det 6 liter frostvæske, og jeg var sikker på at varmeveksleren hadde gått til h... Men i et lyst øyeblikk fikk jeg se litt rester av hvitt pulver fra påfyllingslokket, og begynte å undre om lokket slapp ut trykk. Jeg kjøpte nytt lokk til ca 400kr. Og problem løst. Se om du har spor av disse hvite stripene du også. Er du like heldig som meg holder det noen sesonger til... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Til taunus: Ta av lokket like etter du har startet. La motor gå på tomgang. Stiger nivået for tilslutt å renne over? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Neida. det stiger ikke . Men jeg slet med at temp steg når jeg hadde full gass. Så det slapp ut litt trykk og balletten er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Eksosbendet sitter vel etter turbo og det er kun saltvann som skal ut av dette, men det er du sikkert klar over.. Du har ikke problemer med ferkvannskjølingen, da ? Luft i systemet, dårlig termostat eller kontakten til denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Hei Worry, hva mener du med kontakt til denne?? Termostatene har jeg hatt ute og kokt, de er ok. Har demontert eksosbendet idag og det var et godt lag med rust i disse vannkanalene. Kanskje nok til å lage et kjøleproblem på fullt pådrag?? Har dere et fungerende tips for å få denne rusten bort?? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Er vel bare å pirke litt og bruke høytrykken . Bør tåle det da. Men dersom eksosbende ditt er gjort rent og termostatene dine er ok og innpelleren din er sjekket(med tanke på at den er slitt) og at det "fosser i vannfilteret på tomgang" da kan jeg nesten si probleme ditt sitter i kjølesløyfa til giret og opp til eksosbende ditt. Skru ut anodene til giret 2stk og se om det sitter i gjen leire eller skitt eller en gammel anode her. Men disse bytter du vel hvert eneste år. Selv hadde jeg en anode i kjølinga til giret som blokerte kjølinga til motoren min tmd30. Nå kjører jeg max over lang tid. Den går aldri over 80 grader. Rettelse: det fosser ikke i vannfiltere ditt dersom du har en stor blokade i kjølesystemet.dvs saltvannet får ikke sirkulasjon da det møter en vegg. I mitt tilfelle en anode i giret som blokerte dette. Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Sjekk også oljekjøleren så den ikke lager en propp for deg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.