Jump to content

Motorbytte i Fram 690-tips til motortype ønskes


Mysigt

Recommended Posts

Skal skifte ut vår gamle sliter (Status Marine 42hk)

Har sett på noe brukt på nettet, men nytt står nå øverst på ønskelista.

Har kikket litt på sole, nanni og vetus rundt 50 hk (Yanmaren tror jeg blir i dyreste laget :sweat: )

 

Sitter i dag et Hurth mekanisk gir i båten med utv. 2:1 og tenkte å beholde aksling og propell som det er.

Leveres stort sett gir med utv. 2,5:1 som standard til nye motorer ser jeg, gjør dette store utslag i fart evt??

 

Ideer og nyttige innspill mottas med stor takk

 

Mvh La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post

Hei, det er ikke så lett å komme med forslag når en ikke kjenner personen.... noen er lettskremte... vettu

 

Hadde du vært meg så hadde du importert en selv fra Italia; FNM marine AM60 2liter, 4syl, common rail, VDO instrumentering, integrert oljeskiftpumpe, 220kg+gir

 

Dersom du skulle kjøpt noe brukt ville du (siden du nå er meg) gått for noe som er basert på Kubota, eneste som slår Yanmar (jeg snakker om småmotorer)

Link to post

Hei og takk for svar så langt.

 

Hva med Crafts marine motor, den selges på kolltveit utenfor Bergen, det sies enkelt og solid motor, hør med dem.? Virker også ganske rimelig på pris.

Feil skrevet.
Craftsmann marine. :-)

 

Var inne og kikket på disse i går, så det var Mitsubishi base på de under 50 hk, og Hyundai på de over.

Har lite kjennskap til Hyundai motorene, men prisene så hyggelige ut hvertfall. :smiley:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post

Hei, det er ikke så lett å komme med forslag når en ikke kjenner personen.... noen er lettskremte... vettu

 

Hadde du vært meg så hadde du importert en selv fra Italia; FNM marine AM60 2liter, 4syl, common rail, VDO instrumentering, integrert oljeskiftpumpe, 220kg+gir

 

Dersom du skulle kjøpt noe brukt ville du (siden du nå er meg) gått for noe som er basert på Kubota, eneste som slår Yanmar (jeg snakker om småmotorer)

 

Satser nok i utgangspunktet på nytt tror jeg (siden jeg er meg selv så tror jeg det fort kan bli mye styr å importere selv :sweat: )

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post

...jeg forstår deg godt om du ønsker å handle i "nærheten".

Jeg tok to telefoner, skrev en epost og fikk telefon fra lastebilen som lurte på når det passa å få den på døra. Det tok 11 dager. Jeg tegna en forsikring som kosta 270NOK og følte vel at jeg risikerte lite.

 

Viktigste grunnen til mitt valg var at Volvo Penta kunne ikke levere på 3mnd og FNM hadde på lager.

Halv pris var også et argument, det generelle hovmodet jeg møtte den sommeren kommer jeg aldri til å glemme.... med unntak av forhandleren i Åleseund så var det triste greier. Tror det er farlig å bli for stor.

 

Lykke til med ditt valg, god følelse å ha ny motor uansett merke :thumbsup:

Link to post

Skulle du gå for common rail motor må du samtidig få filtere med varsling om vann i drivstoffet. Får du vann i CR systemet blir det Dyrt!

 

Ellers må du vel ta et valg angående størrelse. Vil du tøffe rundt i 8-9 knop med ca 40 hk ( tror ikke du oppnår mye fartsøkning med 50hk) eller øke til 60++ og få utnyttet skrogets fartspotensiale.

Får du fatt i en nyere Yanmar JH,77 eller 96 Hk får du en fantastisk bra motor som gjør at skrogets fartspotensiale blir utnyttet

 

Skal du ha inn en ny motor på ca 40 hk hadde jeg valgt en enkel traust motor av anerkjent merke.

 

Det er dyrt og omstendelig og sette inn ny motor, velger man et ukurant merke til en lav pris, får man ofte lite igjen for dette når båten skal selges.

Link to post

Skulle du gå for common rail motor må du samtidig få filtere med varsling om vann i drivstoffet. Får du vann i CR systemet blir det Dyrt!

 

Ellers må du vel ta et valg angående størrelse. Vil du tøffe rundt i 8-9 knop med ca 40 hk ( tror ikke du oppnår mye fartsøkning med 50hk) eller øke til 60++ og få utnyttet skrogets fartspotensiale.

Får du fatt i en nyere Yanmar JH,77 eller 96 Hk får du en fantastisk bra motor som gjør at skrogets fartspotensiale blir utnyttet

 

Skal du ha inn en ny motor på ca 40 hk hadde jeg valgt en enkel traust motor av anerkjent merke.

 

Det er dyrt og omstendelig og sette inn ny motor, velger man et ukurant merke til en lav pris, får man ofte lite igjen for dette når båten skal selges.

 

skulle gjerne fått inn en Yanmar ja, men her er prisnivået på nytt noe for høyt og brukte forsvinner før jeg kommer meg hjem og på nett :headbang:

 

Skal uansett bli godt å få inn noe nytt, så man slipper det evige "å sitte å høre etter ulyder syndromet"..... kun nyte turen uten bekymringer :yesnod:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...