Mysigt Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Skal skifte ut vår gamle sliter (Status Marine 42hk) Har sett på noe brukt på nettet, men nytt står nå øverst på ønskelista. Har kikket litt på sole, nanni og vetus rundt 50 hk (Yanmaren tror jeg blir i dyreste laget ) Sitter i dag et Hurth mekanisk gir i båten med utv. 2:1 og tenkte å beholde aksling og propell som det er. Leveres stort sett gir med utv. 2,5:1 som standard til nye motorer ser jeg, gjør dette store utslag i fart evt?? Ideer og nyttige innspill mottas med stor takk Mvh La Vida Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Mysigt Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Hmmmm...... er det virkelig ingen som har noe og komme med her Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
dieselfan Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Hei, det er ikke så lett å komme med forslag når en ikke kjenner personen.... noen er lettskremte... vettu Hadde du vært meg så hadde du importert en selv fra Italia; FNM marine AM60 2liter, 4syl, common rail, VDO instrumentering, integrert oljeskiftpumpe, 220kg+gir Dersom du skulle kjøpt noe brukt ville du (siden du nå er meg) gått for noe som er basert på Kubota, eneste som slår Yanmar (jeg snakker om småmotorer) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg byttet motor i min fram 690.fra 50 hk til 88hk(ikke ny motor)om 617 mb motor.har samme gir som før.2:1 men jeg sliter med å finne rett propell til båten.har prøvd 3 forskjellige propeller uten særlig hell. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Kjenner noen som kjøpte ny Sole i fra Bolga Maritime. Meget fornøyd med service/hjelp. Pris vet jeg ikkeno om, men hvert å sjekke http://iw.idium.net/tmpbfxt9r_no/produkter/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
torbi Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hva med Crafts marine motor, den selges på kolltveit utenfor Bergen, det sies enkelt og solid motor, hør med dem.? Virker også ganske rimelig på pris. Feil skrevet. Craftsmann marine. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mysigt Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hei og takk for svar så langt. Hva med Crafts marine motor, den selges på kolltveit utenfor Bergen, det sies enkelt og solid motor, hør med dem.? Virker også ganske rimelig på pris.Feil skrevet.Craftsmann marine. :-) Var inne og kikket på disse i går, så det var Mitsubishi base på de under 50 hk, og Hyundai på de over. Har lite kjennskap til Hyundai motorene, men prisene så hyggelige ut hvertfall. Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Mysigt Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hei, det er ikke så lett å komme med forslag når en ikke kjenner personen.... noen er lettskremte... vettu Hadde du vært meg så hadde du importert en selv fra Italia; FNM marine AM60 2liter, 4syl, common rail, VDO instrumentering, integrert oljeskiftpumpe, 220kg+gir Dersom du skulle kjøpt noe brukt ville du (siden du nå er meg) gått for noe som er basert på Kubota, eneste som slår Yanmar (jeg snakker om småmotorer) Satser nok i utgangspunktet på nytt tror jeg (siden jeg er meg selv så tror jeg det fort kan bli mye styr å importere selv ) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 ...jeg forstår deg godt om du ønsker å handle i "nærheten". Jeg tok to telefoner, skrev en epost og fikk telefon fra lastebilen som lurte på når det passa å få den på døra. Det tok 11 dager. Jeg tegna en forsikring som kosta 270NOK og følte vel at jeg risikerte lite. Viktigste grunnen til mitt valg var at Volvo Penta kunne ikke levere på 3mnd og FNM hadde på lager. Halv pris var også et argument, det generelle hovmodet jeg møtte den sommeren kommer jeg aldri til å glemme.... med unntak av forhandleren i Åleseund så var det triste greier. Tror det er farlig å bli for stor. Lykke til med ditt valg, god følelse å ha ny motor uansett merke Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Skulle du gå for common rail motor må du samtidig få filtere med varsling om vann i drivstoffet. Får du vann i CR systemet blir det Dyrt! Ellers må du vel ta et valg angående størrelse. Vil du tøffe rundt i 8-9 knop med ca 40 hk ( tror ikke du oppnår mye fartsøkning med 50hk) eller øke til 60++ og få utnyttet skrogets fartspotensiale. Får du fatt i en nyere Yanmar JH,77 eller 96 Hk får du en fantastisk bra motor som gjør at skrogets fartspotensiale blir utnyttet Skal du ha inn en ny motor på ca 40 hk hadde jeg valgt en enkel traust motor av anerkjent merke. Det er dyrt og omstendelig og sette inn ny motor, velger man et ukurant merke til en lav pris, får man ofte lite igjen for dette når båten skal selges. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Skulle du gå for common rail motor må du samtidig få filtere med varsling om vann i drivstoffet. Får du vann i CR systemet blir det Dyrt! Ellers må du vel ta et valg angående størrelse. Vil du tøffe rundt i 8-9 knop med ca 40 hk ( tror ikke du oppnår mye fartsøkning med 50hk) eller øke til 60++ og få utnyttet skrogets fartspotensiale. Får du fatt i en nyere Yanmar JH,77 eller 96 Hk får du en fantastisk bra motor som gjør at skrogets fartspotensiale blir utnyttet Skal du ha inn en ny motor på ca 40 hk hadde jeg valgt en enkel traust motor av anerkjent merke. Det er dyrt og omstendelig og sette inn ny motor, velger man et ukurant merke til en lav pris, får man ofte lite igjen for dette når båten skal selges. skulle gjerne fått inn en Yanmar ja, men her er prisnivået på nytt noe for høyt og brukte forsvinner før jeg kommer meg hjem og på nett Skal uansett bli godt å få inn noe nytt, så man slipper det evige "å sitte å høre etter ulyder syndromet"..... kun nyte turen uten bekymringer Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.