audunfr Startet 30.April.2013 Del på Facebook Startet 30.April.2013 Heia... To spørsmål som jeg ikke kunne finne svar på ved søk så jeg prøver å legge inn en post her.. Har et Garmin NMEA2000 nettverk som jeg skal koble min Raymarine SPX-5 autopilot opp mot. Har fått en overgang fra Seatalk til NMEA som passer fint, men SPX-5'en kommer ikke opp over enheter på kartplotteren. Så, skal det være strøm tilkoblet både Seatalk og NMEA nettet eller kun en av de? Lurte også på om det er mulig for kartplotter(GPSMap 7012) å bruke kompasskurs istedefor gps kurs noe som er ganske på tur (iallefall stillestående). Hovedgrunnen til at jeg kobler dette sammen er heading kurs for radar overlay. Håper noen har gjort lignende eller vet litt hvordan ting skal kobles for jeg er litt blank nå .. Tusen takk.. Mvh Audun Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 (redigert) Jeg har koblet min SPX-5 mot Garmin 526S via SeaTalk Ng og NMEA2000, og det fungerer utmerket.Jeg hadde ikke den overgangen, så jeg måtte klippe en NMEA2K kable og en ST Ng kabel og tvinne sammen ledere med samme farge. Ingen ekstra strøm på SeaTalk NG nettet, bare en T-plugg på NMEA2K med overgangkablen rett i Displayet til autopiloten (P70 ?) og deretter videre til SPX-5 boksen. Plotteren bruker kompasskursen fra SPX-5 automatisk. Det du prøver på skal fungere, er det liv i autopiloten ? Edit : Autopilotstyringa (displayet, P70-R) kommer opp som E22167 i enhetslista, autopiloten kommer opp som SPx5. Redigert 30.April.2013 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
audunfr Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Hei Mox1 og takk for svar.. Skal i båten nå etter jobb å prøve å ta bort strømmen på Seatalk nettet. Piloten i seg selv fungerer å skjermen (P70) snakker fint med SPX-5'n. Fikk nettopp mail av seatronic om at plotteren skulle settes på heading istedenfor COG, men er litt usikker på hva det betyr så må forske litt i ettermiddag. Skal prøve litt å oppdatere her igjen. Mvh Audun Sitér dette innlegget Link to post
audunfr Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Hei igjen.. Da fikk jeg ting oppe å kjøre igjen med å koble bort den Seatalk skinna som fulgte med autopiloten og heller bruke skjermen som en HUB. Et spørsmål til om jeg kan.... Når en setter opp en rute på kartplotter og gjør denne aktiv, skal en ikke da kunne trykke "Track" for at autopiloten skal følge denne? For meg så hyler den bare "Ingen data" (autopilot skjermen altså). Mvh Audun Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Ja, bruker den følg-rute funksjonen innimellom, du må riktignok 'godkjenne' ved hver sving, men den følger ruta. Husker jeg hadde samme problemet, det var noe annet enn 'Track' tror jeg, det begynner å bli noen mnd'er siden... Har ikke sjøsatt ennå, så jeg får ikke testet det, men forhåpentligvis har jeg vann under kjølen i løpet av helga. Sitér dette innlegget Link to post
audunfr Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Ok, ja jeg trodde dette skulle være enkelt jeg hehe.. Forhåpentligvis dupper båten i vannet til Mandag så jeg prøver å få alt i stand til da så jeg kan konsentrere meg om å nyte båtlivet Skal "leke" litt i morgen og se om jeg finner ut av noe. Sitér dette innlegget Link to post
Christoball Svart 19.Juli Del på Facebook Svart 19.Juli Hei Audun. hvordan fikk du dette til å virke? jeg sliter i dag med denne løsningen. mvh christoffer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.