Hank Startet 1.Mars.2005 Del på Facebook Startet 1.Mars.2005 Hei, Skal skifte ut et par skruer som fester badeplattformen til båten. Det var treskruer som hadde begynt å lekke vann.. Er det en holdbar løsning å bytte til skruer med mutter og legge sikaflex i hullene før jeg jeg skrur inn? Er det nødvendig å bore opp eller kan jeg bruke de gamle hullene som de er? Disse skruene sitter altså under vannlinjen . Tips om hvordan jeg best får det tett mottas gjerne! Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Går ut fra at du har båten på land når jobben skal gjøres.. Jeg gjorde samme jobben på min forrige båt. Der boret jeg opp hullene og brukte gjennomgående syrefaste skruer sammen med skiver og Sika. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Skruer? Treskruer? Med mindre det er trebåt, så har de ingenting ombord å gjøre ... annet enn i innredningen. Kun gjennomgående er godt nok, med STOOOR skive på innsiden, evt. en plate av tykt plexiglass. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hank Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Takk for svar! Joda, båten står på land og de gamle skruene (som var der da jeg kjøpte båten) er tatt ut. Hva er egentlig poenget med å bore opp hullene? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Takk for svar! Joda, båten står på land og de gamle skruene (som var der da jeg kjøpte båten) er tatt ut. Hva er egentlig poenget med å bore opp hullene? <{POST_SNAPBACK}> For å få inn større bolter (så store som du overhodet kan bruke) og for å få en glatt og ren overflate i hullet, slik at du får det ordentlig tett. Fra den gang jeg monterte badeplattform på min Nidelv 24 husker jeg dette som et fryktelig mareritt; spesielt undringen over "er nå dette bra nok, da??" og angsten for at det skulle lekke med en gang vi fikk skuta på sjøen igjen. Det gikk bra, muligens på tross av heller enn på grunn av Gamle Worses evner som håndverker ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hank Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Dette blir visst mer spennende enn jeg hadde ønsket høres det ut som..! Får trøste meg med at det neppe kan bli verre enn det var! Hvorfor stooor skive ? for å spre belastningen på innsiden mer? Et par av skruene sitter så nær hverandre at det neppe kan brukes store skiver. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Hvorfor stooor skive ? for å spre belastningen på innsiden mer? Yeppers! Et par av skruene sitter så nær hverandre at det neppe kan brukes store skiver. Derfor plexiglass ... bøyelig nok til at den kan følge skroget et stykke på hver side men stiv nok til å fordele belastningen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hank Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Takk for tipset! Er vel bare å spørre glassmestern om en liten bit av superglasset... eller fåes dette rimeligere på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Plexiglass selger de på bl.a. ClasOhlson. LExan som er mye sterkere en Plexiglass må du vel trolig gå til en glassmester el. for å få tak i. Men om Lexan er bedre enn Plexiglass til ditt formål vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Dessuten vil vel f.eks en plate bit av en 2mm syrefast plate, flott borret og formet etter alle kunstens regler, gjøre nytta ? Kan bankes etter skroform, formes med stikksag, og blir solid som fy.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Cirkeline Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Tror jeg ville valg polycarbonat istenfor plexi. Polycarbont kan du slå med slegge på uten at den sprekker. Plexi, bruk vernebriller!! Syrefast er nevnt over, kjempefint materiale til slikt. Sven A Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Tror jeg ville valg polycarbonat istenfor plexi. Polycarbont kan du slå med slegge på uten at den sprekker. Plexi, bruk vernebriller!! Syrefast er nevnt over, kjempefint materiale til slikt. Sven A <{POST_SNAPBACK}> Hva mener du med vernebriller til plexiglass? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Hva er galt med å legge på 5-6 lag med 450g.? Perfekt lastfordeling. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ok67 Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Hva er galt med å legge på 5-6 lag med 450g.? Perfekt lastfordeling. <{POST_SNAPBACK}> Bare pass på å avtrapp lagene gradvis for å unngå å skape et knekkpunkt der du legger på glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Hva er galt med å legge på 5-6 lag med 450g.? Perfekt lastfordeling. <{POST_SNAPBACK}> Hrmmmm .... rett blandingsforhold, temperatur, griseri? Mye enklere med en mekanisk løsning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Og hvis du laminerer tykt nok, kan du bore nesten gjennom, gjenge opp med en bunntapp, sette i bolt, og så har du ingen gjennomgående hull i skroget. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.