Jump to content

Ny boggihenger. Hvilken type er best kjøp?

glalaks

Recommended Posts

Hei.

Skal i nærmeste framtid sannsynligvis kjøpe en skibsplast 655. Den veier vell ca 1100 kilo+- avhengig av utstyr..

Jeg har tenkt å kjøpe boggihenger for å ha litt vekt og gå på.

Har funnet mange i samme prisklasse.. 27000-30000.

brenderup basic.. billig.. men er den bra? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27284619&searchQuery=boggi%20b%E5t

tiki.. Ser solid ut, billig. Tung(600 kilo egenvekt) ulempe? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31228796&searchQuery=tiki

annen tiki som ser lik ut, men høyere totalvekt. samme pris? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31228959&searchQuery=tiki

I mitt hode er tiki det klart beste kjøpet her.. bortsett fra en høy vekt.. men har det noe å si.. bilen kan trekke 1800 så jeg tror jeg er innenfor der med alle sammen..

Andre i samme prissjikt? vil ikke over 30000.. budsjettet er allerede sprukket :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skal du ha lav vekt ser Brenderup premium på 1800 kg god ut. Egenvekt på 400 kg. Kun en aksling. Prismessig ikke mye mer enn basic og bedre ruller. Skal du kjøre en del er det nok stødigere med to akslinger. Er greit må ha noe å gå på når det gjelder lasteevne.

Jeg pleier å hive oppi en del bagasje, gjerne noen sykler og annet i den når det er greit å ha med. I tillegg fyller jeg bensin når den står på hengeren. Blir fort en del kilo til sammen.

En annen ting er deletilgang. Jeg har måtte vente nesten fire uker på hjullager til min ca 20 år gamle Gaupen. Ble fortalt at Tredal stenger hele bedriften i fellesferien og sender ikke ut deler. Hvordan andre forholder seg til dette vet jeg ikke.

vil egentlig ikke ha luftfylte hjul jeg.. har ikke det nå og den er veldig bra.. ser disse fra tiki har uten luft.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40119406&searchQuery=tiki

ellers er ikke vekt så farlig.. 600 kilo egenvekt vil vell bety at de er mere solid.. ikke sikkert da.. Jeg tenker også at båten er en fin plass å legge bagasje på tur så greit med litt mulighet til ekstra vekt på henger...

Hjullager fikk jeg tak i på abra i trondheim sist.. de sier de har til de aller fleste...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hammer henger lager Tysse. Har en med enkelaksling og 19fot og ca 1000kg dønn stødig å kjøre med. Veldig fine selvjusterende krybber med luftfylte hjul. Solid henger. Vi kjøpte også opptrekksvogn derfra som vi har i naustet. Samme solide vinsjen der også, men har elektrisk opptrekk, så den er ikke i bruk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har tidligere solgt Tiki båthengere og går god for disse. Har ikke hatt en eneste reklamasjon på de årene jeg drev. Helsveisede rammer på alle modeller, og dobbel ramme på de store. Samtlige med høyt monterte lys og ikke de hersens lysbrettene som bare går i stykker eller ligger igjen på rampa når du drar... Vipperulle er også en fin ting!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg linka tidligere til en Tiki, mener jeg å huske? Tror nok det er mest for pengene. Og en stødig, god henger.

Hjullager kjøper du på Abra. Ingen grunn til å betale ekstra for å få dem seinere i annen pappeske. Også får du med Abra-sjokolade fra Nidar, hva er vel bedre enn det?

:thumbsup:

Mange som bruker Gaupen boggi til Skibsplast. Jeg liker den ikke. Så en sånn Gaupen parkert ved siden av Tiki i fjor høst. Latterlig spinkelt... Hoppa litt på dem begge, og det sansene dine forteller deg mens du driver med dette, bør du ikke ignorere.

Gaupens boggihenger er markedets eneste som er så lett at den har gratis omregistrering, den hadde hvertfall det for noen år tilbake. Men det ser jeg faktisk ikke på som noen fordel...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg har hatt en Gaupen boogihenger i mer enn 10 år. Denne er helt grei til mitt bruk. Jeg har en 20 fot daycruiser med 130 HK, dvs jeg har en god del vekt å gå på. Kjører stort sett hengeren fra hagen til båthavna om våren - og båten tilbake til hagen om høsten. Det eneste vedlikeholdet jeg har utført er å bytte èn av rullene på disse åra. Hengeren er en 2001 -modell.

Finn hvertfall en henger som er stor nok.

Jeg kjørte nylig en båt på en kjip henger:Marginal i forhold til vekt og størrelse på båt og lav pris.

Dette førte her til at kuletrykket ble lavt og ikke kunne justeres tyngre.

Kjøreegenskapene på hengeren, som også kun hadde enkelt drag ( uff), ble elendige.

Lavt kuletrykk,enkelt drag og maksvekt på henger ble ikke i mine øyne noen vellykket ekvipasje, men er lovlig transport til og fra havna likevel.

Gamlebåten min hadde en akkurat henger. Men det var for å kunne kjøres på b-lappen.. Smart!

Var nydelig å kjøre med uansett fart. Lå fint i 90-100 om veien var bra( ja det var ulovlig) uten å merke den omtrent. Var en hss 1200 henger.

Tror det blir tiki på meg. Ser solide ut og fine priser. Blir nyttelast på 2000 kilo da.. Kan ha mye dill dall i båten da:) koster det samme som billigste brenderup easylineversjonen.. Gaupen, tysse, og hss blir dyrere for mindre hengere. Så da er enten tiki veldig dårlige eller veldig bra kjøp!

Selger av båt hadde lånt en hss som han mente passet perfekt. Skal se nærmere på den også. Vi kom fram til at tiki blir vell tung til bilen. Båten veide opp mot 1300 kilo med fulle tanker og utstyr så det blir 1900 kilo. Bilen tåler bare 1800. Så har gått litt bort fra tiki nå da....

Ang easyline var det bare et eksempel at tiki kostet det samme som easy. Altså var tiki veldi bra kjøp tenkte jeg. Men altså litt tung!

Jeg har hatt HSS og var veldig fornøyd. Vipperulle er helt genialt. Lysene satt på skjermene så de aldri var i vann. Gode plattformer å stå på og gode fester for stripping. Vinsjen hadde gear så du kan enkelt velge belastning.

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Nei men litt. Og når volvoen kan trekke 1800 kilo så er 1800 totalvekt ideelt.. Er vel sjelden en 655 veier mer enn 1290 kilo om man passer på å ikke ha proppfulle tanker hver gang.. Men om den veier opp mot 1300 kilo så er hss lovlig, mens tiki ikke er det.

F.eks på hytta på Oppdal vil jeg nok ha fulle tanker da det er langt til nærmeste stasjon..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...