Slakaball Startet 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2013 Hei Ser i manualen på min Max-prop at jeg skal benytte LUBRIPLATE No. 130-AA. Hvor får man tak i det sånn på kort varsel? Er det noen som har andre typer fett som kan benyttes som har samme egenskaper som Lubriplate'n? Ser Maritim har en Castrol Spheerol SX2 marinefett, kan dette brukes til å smøre propellen? Eller er ikke fett, ett fett? Altså at typer fett ikke kan brukes om hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Det spiller ingen rolle hva slags fett du kjøper så lenge det kun er snakk om litt fett på akselen for at propellen ikke skal sette seg, og det er vannfast. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Kanskje eg husker feil i farten,men eg trur biltema har fått propellakselfett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Neida du husker rett. Og merkelig nok virker det akkurat like godt som alle mulige mystiske fett fra leverandører som leverer til 10 ganger prisen. Men du får jo ikke fancy logoer og tuber i fine farger. Biltemas er egentlig ganske trist å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Biltemas produkter skal være litt triste og kjedelig og se på, men prislappen er hyggelig Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Einkvan Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Hei, Slakaball. Noen år har passert. Har du gjort noen erfaringer angående det mineralolje baserte, kalsium fortykkede Biltema fettet du fant til å bruke på Max-Prop'en ? Til andre som ikke kjenner til Max-Prop, så er dette en slags foldepropell, en forskjell til enklere varianter er at den har et hus med mekanikk som rommer et lite volum med grease som skal presses inn gjennom to nipler. Min erfaring er at det går med minst en 85 grams patron hver sesong. Skulle gjerne hatt et kortreist alternativ til Lubriplate 130-AA. Har funnet andre varianter som er fristende på bruke, men disse bruker lithium til fortykning, samt at noen er fluor (teflon) basert. Er dermed litt usikker på dette grease-kompatibilitet og miljø-effekter. Dessuten koster de en del sammenlignet med Biltema alternativet. Noen eksempler: -Sierra Pro Extreme performance (18-9200) -Evinrude Johnson Triple-Guard Grease (775780) -Quicksilver 2-4-C with PTFE (91-74057Q5) Mistenker at dette er OEM produkter som egentlig er tilverket av en ordinær smøremiddel leverandør, men å finne gode spekker på disse er ikke enkelt - bare overfladiske nettbutikk beskrivelser - og marinshop'ene pusher disse ukritisk med at "det er detta du skal ha"... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.