Jump to content

Rørbøyer jula

3rik

Recommended Posts

Min erfaring med rørbøying, er noe moderat. Men hvis ikke disse rekkerøra dine passer perfekt i rørbakken, vil du få flate svinger på rekka di. Og rørdimensjoner kan være så mangt. Hvis du tar med deg en bit av røret du skal jobbe med kan du iallefall prøve om den sitter tight i bakken.

Styrken er det ihvertfall ingen mangel på.

Veit ikke om du får Ridgid sine bakker til å passe på den der.

http://www.ridgid.eu/tools/_generalinfo/no-catalogue.pdf

Den der bøyeren til Jula selges over alt under ulike navn og varemerker. Har ennå ikke sett den i metrisk utførelse.

Om det bare er to dimensjoner du skal bøye, og der er noe såpass "viktig" som rustfrie rekker, hvorfor ikke kjøpe noe skikkelig?

http://prmaskin.no/r_rb_yere/r_rb_yer_med_dor/

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Har lest andre steder at det er mulig å fore opp bakkene med plattlodd (tynn blyplate) slik at de passer bedre.

Om røret hardpakkes med sand og plugges i endene med treplugger går det nok bra. Skal du ha jevne fine bøyer med stor radius bør du gå til et verksted som har utstyr for rørvalsing.

fikk tilbud på 25mm rør, vil disse knekkes flate om jeg benytter 1'' bøyeren (25,4mm)?

Trikset med sand var lurt, bruke vanlig blåsesand da regner jeg med.

Ikke noe problem å bøye 25mm rør med 1" bakke, men du må sandfylle. Et lag med kraftig tape så slipper du generende riper fra bakkene også. Lag to treplugger som du slår inn. Ps, veldig viktig å pakke sanda godt, det gjør du ved å slå røret i gulvet og slå på det rundt hele med en tung gummihammer, hvis ikke kan det bli flatt.

Hvis du skal ha slakke radier kan du se hvordan jeg løste det i tråden det ble linket til over.

Lykke til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...