Jump to content

Må man bruke strekkfiskolje, eller duger andre oljer?


S/Y Emma

Recommended Posts

Skal stramme riggen på vår Beneteau Oceanis 411, men vil gjerne smøre strekkfiskene litt først. Har hørt at strekkfiskolje er det en må bruke, men det må bestilles fra nettet.

Er denne oljen så spesiell at bare den kan brukes? Eller kan man f.eks. bruke symaskinolje eller WD-40 i stedet?

Link to post
Share on other sites

Strekkfiskolje...... Enslags tran eller omega 3 det da?

Tror du trygt kan bruke det som er for hånden. Siden du skal stramme riggen vil jeg tro at du hovedsaklig også tar inn på strekkfiskene (om du ikke mover dem helt opp da?). Da er det vel greit å bruke sjøvannsbestandig grease. Om du vil være helt sikker kan du jo spraye eller smøre med noe tyntflytende først, sånn at det får renne inn (om du ikke skal move dem opp).

 

For rustfritt finnes det også en egen gjengepasta. Dette fordi rustfrie gjenger som belastes har en tendens til å skjære seg.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du i nærheten av Biltema har de strekkfiskolje til 30kr. I viskositet synes jeg den minner om symaskinolje, altså noe tykkere enn WD40 (som er en god rustløser, men til smøring blir den fort litt tynn og forsvinner fort). Strekkfiskoljens smøreegenskaper vet jeg lite om, men den føltes i alle fall som symaskinolje mellom fingrene.

Link to post
Share on other sites

Den dyrkjøpte strekkfiskolja jeg har brukt, har ihvertfall vært relativt tjuktflytende - noe det også ser ut til at Biltema sin er. I utgangspunktet har jeg vasket strekkfisker i såpevann før disse re-monteres når riggen går på etter vinteropplag på land. Da sauses alt godt inn med denne olja - eller egentlig fettet. Hvordan dette er å få "smurt inn" i gjengene som allerede er entret i strekkfisken vet jeg ikke; jeg tror kanskje jeg ville slakket godt av før jeg sauset gjengene inn - for så å strammet dette opp igjen.

 

En wire-strekk måler som f.eks. Loos er jo et greit hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er ok å bruke "anti skjære pasta". Jeg bruker ikke copperpasta men en som er alumineumsbasert som jeg synes er bedre. På min båt drar jeg til hovedvant til rett i overkant av 20% av bruddlast. Jeg ville vært skeptisk hvis det var en tynn olje. Det er utrolig mange som ødelegger strekkfisker til hovedvantet i løpet av en sesong, og har man de med påpresset gjengeterminal blir det fort litt dyrt med helt nye vant.

Link to post
Share on other sites

lurer fælt på hva slag symaskinolje dere bruker... fargen, blank, er lik ja. men jeg synes i hvert fall strekkfiskoljen er langt mere klissete enn mange andre oljer. Klissete og langt mere tyktflytende enn symaskinolje. De har Selden sin strekkfiskolje på Båthuset i Ålesund, ellers så er sikkert Biltema sin helt i orden...for, hvor bra kan den egentlig bli...

Vet ikke helt om jeg ville brukt grease på stekkfiskene. Uansett blir det nok litt avrenning ned på dollbordet over tid, samt at plutselig subber du borti med buksa...

 

Steinsivk, du får seile deg en tur til Brosundet i helga, så skal jeg stille på kaia med en liten flaske :)

 

Har du vajert da?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har fått en tube med for tynn olje i hvis den egentlig skal være seig og klissete? Har kun kjøpt en strekkfiskolje i mitt liv, av den type jeg linket til tidligere. Den var som fløte i konsistensen (for å bruke en annen sammenligning, da symaskinolje nok kan være så mangt).

Link to post
Share on other sites

Man kan vel risikere at disse syrefaste greiene skjører seg helt fast - da er det fort mye penger for å få presset på nye terminaler (eventuelt bytte ut hele vantet) + ny strekkfisk. Dette er kanskje mest aktuelt for de av oss som rigger av hver vinter - eventuelt justerer på riggen i ny og ne. Dette blir vel omtrent som å skifte olje på motoren; det kan diskuteres kvalitet, penger og skiftintervaller. Faktum er at kostnaden er liten for selve olja - men eventuelle konsekvenser blir fort dyre. Så blir det vel litt opp til hver enkelt hvordan man ønsker å gjøre ting ombord i egen skute... :pray:

Link to post
Share on other sites

Har du demontert strekkfiskene så ville jeg ha satt inn med Molycote Rapid G+, bare smurt skruen og latt det tørke noen døgn også montert sammen og tørka av overskudd. Denne smørepastaen har den beste bæreflaten jeg har målt på noe fett. Den renner ikke. Den har uvanlig lav friksjon. God motstand mot skjæring og den aldres ikke så fort som noen fett typer.

 

Tror strekkfiskolje må være ment på å kunne smøre opp en spent strekkfisk, slik at den ikke skjærer seg når man justerer den etter lang tids stillstand... Da trengs en penetrerende olje.

Link to post
Share on other sites

WD40 vil fungere som skjære olje om du har rustfrie strekkfisker ,, Aldrig wd40 på rustfritt !! silicon fett derimot er gode greier :)

Skal stramme riggen på vår Beneteau Oceanis 411, men vil gjerne smøre strekkfiskene litt først. Har hørt at strekkfiskolje er det en må bruke, men det må bestilles fra nettet.

Er denne oljen så spesiell at bare den kan brukes? Eller kan man f.eks. bruke symaskinolje eller WD-40 i stedet?

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...