Jump to content

Rimeligere enn Evinrude?

JohanPaaSnippen

Recommended Posts

hei.

Går sannsynligvis til innkjøp av utenbordsmotor (3-5 Hk) til ei gummijolle.

Noen rimeligere typer enn Evinrude på markedet?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Er pris det viktigste, da? Ikke at Evinrude er dårlig, men det er jo et annet merke som er mest solgt i 25 år ... ikke uten grunn ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

hei, takk for svar :cheers:

Blir for det meste innaskjærs vi sannsynligvis får bruk for denne.

Ser etter billigste motortype.

Er det det merket du nevner over?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Neppe, trolig heller det motsatte. ( Skipper Worse referer til Yamaha ) På ny motor, vil trolig TOHATSU være det rimeligste. På brukt, vil trolig Evinrude være de rimeligste.

Så kan du sette deg i tenkeboksen i kveld, og funder om hvorfor...

Suzuki

No boat needed..

Neppe, trolig heller det motsatte. ( Skipper Worse referer til Yamaha )  På ny motor, vil trolig TOHATSU være det rimeligste. På brukt, vil trolig Evinrude være de rimeligste.

Så kan du sette deg i tenkeboksen i kveld, og funder om hvorfor...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann.

Tenker nok ikke på hvorfor, da jeg ikke skal på langfart og regner med å stelle pent med motor.

Takker for Tohatsu tips, skal sjekke det.

mvh johan

Jeg gikk også i den feilen at jeg valgte en billig påhengsmotor av merke 3,5 Johnson til gummibåten. Tenkte at den ble jo ikke brukt så ofte så det fikk holde med en billig motor.

Helt fra starten av var den vanskelig å få start på. Etter å ha stått ubrukt i 3 uker så stod den bom fast. Fikk samtidig skriv fra forhandleren at min motor var en av flere som hadde en produksjonsfeil med avgass/kjølingen slik at det kom sjøvann inn i sylinderen. Fikk levert den inn og la i mellom til en 5 hk Yamaha. Det virker som den er av mye bedre kvalitet en den første motoren jeg kjøpte.

Erfaringen var den samme når jeg kjøpte en crossmoped av noe ukjent merke til ungene. Etter et par år så var det nesten ikke noe igjen av sykkelen.

Heretter så kjøper jeg kun kjente merker av god kvalitet om det så er gressklippere, påhengsmotorer, verktøy m.m.

Skal man selge det senere så er det også lettere å få solgt det til en bra pris.

Redigert av saga (see edit history)

Heretter så kjøper jeg kun kjente merker av god kvalitet om det så er gressklippere, påhengsmotorer verktøy m.m.

Skal man selge det senere så er det også lettere å få solgt det til en bra pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke noe annet enn å :yesnod: til dette utsagnet. Jeg har huset fullt dårlig kvalitet verktøy og andre dingser som engang var kjekke å ha. Nå er det kun kvalitet som teller, og ikke kvantiet.

Nå skal ikke jeg si at Johnson er dårlig kvalitet til dette har jeg for lite kunnskaper, men dette er da et velrenomert motormerke som har vært i markedet mange år.

Om man skulle velge Yamaha så er det vel ikke store prisforskjellen på den kontra Jonson eller andre. Vi snakker om en motor på mellom 3-5hk, det kan da ikke være mange høvdingene som skiller.

Kikket litt i brosjyren til Yamaha, de har jo en artig liten sak på 2 hk og 9.8kg, den var slett ikke så galt priset. 1 sylindret 50cc. Kan man bruke noe slikt til noe, eller egner den seg best til lage/mikse vaffelrøre med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei...

Min far hadde en Jonson 4 hk påhenger som dorgemotor på en båt han hadde, og i løpet av de 5 årene han hadde denne båten så var det ikke et feilslag, motoren bare gikk og gikk.

Finner du et firma som selger motorer som du har en god kjemi med så er det smart å kjøpe der. Har de i tilegg et bra verksted som virkelig kan motor så spiller det liten rolle hvilket merke motoren er, det som gjelder er å få det reparert om det blir noe galt.

Ellers så er jeg enig med Sydvesten om at det lønner seg å kjøpe kvalitetsverktøy, selv har jeg også mye billig "ræl" som jeg bruker, får gjort jobben men hadde mange ganger ønsket meg en bedre kvalitet. Legger merke til at alt er enklere når jeg kan bruke verktøyet mitt som er av god kvalitet, at jeg skulle lakt i litt mere når jeg kjøpte det billige verktøyet.

En får det en betaler for uansett om det gjelder påhengsmotorer, gressklippere, verktøy o.s.v.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Det å gi råd om brukte påhengere blir nok fort litt "følelsespreget" :smiley:

Jeg kan bidra til forvirringen med følgende erfaringer ang. litt tilårskomne motorer:

- 1982-modell 35Hk Evinrude. Jeg kjøpte denne i 1983. Den tjente meg trofast i 10 år og ble videresolgt uten problemer av noe slag. Det eneste som ble skiftet på denne motoren var plugger og gearolje. Alltid lettstartet og grei.

- 1988-modell 6Hk Mariner. Blir benyttet til hyttebåt nordpå, dermed svært lite brukt (noe som ofte kan gi vel så mye problemerer som en motor som benyttes mye). Ingen problemer av noe slag. Svært lettstartet og behagelig, stille gange.

Det viktigste når du skal handle brukt motor er følgende:

- Kjøp et kurant merke hvor du har adgang til deler og verksted i nærheten

- Prøv motoren skikkelig (kjør den skikkelig varm og sjekk bl.a. kjøling)

- Dann deg et bilde av forrige eiers vedlikehold ved å se hvordan motoren ser ut

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...