Jump to content

Slimete prikker har festet seg på drevet, hva er dette? (Bilde)


HenrikOrrskär

Recommended Posts

bilde

 

Umiddelbart etter at vi tok båten ut har dette festet seg på drevet som selvfølgelig er nystoffet. Groe pleier ikke feste seg så fort, så lurer på om det er noen her som vet hva dette kan være. Ser ut som de lever også, sjekket sjøvannsfilteret på motoren, og da "føk" slike prikker rundt omkring. Har tatt båten ut ca en mnd før normalen (desverre), så lurer på om dette er et vårfenomen som vi vanligvis unngår.. Noen som vet hva dette dritet kan være?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har en tendens til å minke etter en tur, men 80% henger fremdeles på.. Tror ikke dette er beibiene til rur, ser at det er en del andre i båthavnen som opplever dette også, ville vært rart om ruren plutselig begynte å feste seg i slikt hopetall, har aldri før hatt rur på aggregatet (utenom et par på skjoldet ved opptak), synes derfor det er rart om de plutselig vil bosette seg på det i slikt hopetall. Det er ikke noe særlig problem å få de vekk fra et område med å "nikke"med en finger feks, så de sitter ikke så godt. Men hva hjelper det når de stadig kommer tilbake.

En annen observasjon jeg gjorde da vi ankom båthavnen etter sjøsetting (13 april), var at det var enormt mye små glassmaneter i sjøen. Mellom de føk det igjen noken prikker i vannet, noe som eg mistenker å være faenskapet. De fester seg på både gummi og drev. Utrolig demotiverende å bruke tid på å stoffet drevet slik at det ikke skal gro drit på det, for så å oppleve at det dagen etter sjøsetting er fullt av et eller annet faenskap. Etter endt eksamensperiode blir det vel på med dukkermaske og kost for å skrubbe :thumbsdown:

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ja våren er en herlig tid, lysmengden øker og tempraturen stiger SÅ gyter en masse gøyale organismer i havet og vi sitter med skurekost og et rart utrykk i fjeset og fortviler.hi hi

Ps jeg har båten på land ennå , kansje jeg berger meg, men jeg bor i nornorge så det er ikke sikkert at skøyerene er begynt å gyte.vi får se når de begynner å bi vårkåte her

Link to post
Share on other sites

Ja, er sikkert noke algedrit, men har aldri sett det før. Skulle tro at siden drevet er nystoffet, så ville ikke noe gro på det de første mndene.

Frister å la båten stå til mai neste år om dette er "et tidlig på våren" fenomen. Har som sagt tenkt å fjerne det om et par uker når jeg har tid og det er litt varmere, men enn så lenge virker det meningsløst om det bare kommer nytt til.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Oppdaterer denne saken litt. Sofa, tror du traff spikeren på hodet, mtp at faenskapet var "babyrur". Har idag hatt meg et bad i 12 grader og skrubbet og kostet på drevet, skjoldet og gummimatten rundt. Hele driten var fullt av små rur som etterhvert hadde festet seg.Heldigvis satt de ikke så godt enda, men måtte jobbe i vel 15 minutter.. Forfrossen på land må eg dermed innrømme at eg tok feil, og at Sofa hadde rett i sin antakelse. Det er første gang jeg har opplevd dette (slike mengder) og håper virkelig det blir siste!

Link to post
Share on other sites

Seajet, ganske så skuffet over antigroegeskapene denne gangen.. Har jo fungert før, derfor jeg bruker det, men så slik ut dagen etter sjøsetting, det var skuffende. Men som sagt aldri opplevd dette før, må ha vært ekstreme forhold. Mulig den kalde våren/vinteren har gjort at rursesongen ble utsatt noen uker, og dermed traff sjøsettingen.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg fryktet kom til å skje, derfor tok jeg den lite fristende dukkerten, men mistenker at det nok ligger litt faenskap igjen feks på belger o.l så ikke er så lett å komme til. Får satse på at eg får vekk dette i høst ved hjel av ett eller annet stoff eg kan spray på.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt dette svineriet i disse mengdene selv for 2 år siden, men da fekk djevelskapet vokse seg store og fete før jeg fikk båten på land for vask ( les skraping ) fy og fy

 

Det er her saltsyren (35%) kommer til sin rett! Pensle på, se det koke og spyle av.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...