Jump to content

valg av reservemotor til seilbåt, råd/tips

Alternes.

Recommended Posts

Da jeg snart skal legge ut på en relativt lang tur tenker jeg det kan være greit og ha en ekstra motor på hekken om den gamle dieselen takker for seg. Å ligge i en eller annen havn langs kysten og vente på at denne (sjeldne) motoren blir reparert kan nok representere en lang ventetid med store utgifter som vil kunne ungås med en reservemotor. Motoren vil kun bli brukt i nødsfall for og komme seg inn og ut av havner og vil neppe bli brukt noe særlig utover dette. om det skulle bli vindstille kunne det jo vært greit om den gav 3-4 knp

Er det noen med klare anbefalninger til type/ merke og størrelse til motoren for tiltenkt bruk? Jeg har tenkt litt på ca 3,5- 6 hk.. båten er en 25 ft seilbåt og er relativt tung ca 3000-4000 kg

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Litt vrient spørsmål, egentlig.. Sånn jeg ser det: Til reservemotor ville jeg hatt en totakter, den er lettere i vekt og lettere å skru på enn en 4-takter, desverre får man ikke kjøpt små totaktere lenger, og da må man jo kjøpe brukt, ergo vet man lite om motorens vedlikehold tidligere. En ny 4-takter er nok mer å "stole på", og om du ser for deg at den skal brukes mye er det definitivt mest behagelig og økonomisk.

Min båt veier snaue 2 tonn, 23-fots turseiler fra 70tallet, mao. ikke store fartspotensialet i skroget, jeg har en Yamaha 2-takt 8hk som eneste motor, den gir båten en marsfart på 4,5 knop. Vil absolutt fraråde noe mindre enn 6hk, helst 8hk, både for at motoren skal slite mindre og for at du skal ha mulighet til å stoppe relativt fort.

Når motoren min en dag tar kvelden vil jeg bytte til en Yamaha F8 high thrust, som virker som den best egnede motoren for båten min.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jepp. har vurdert den men 8500 for en motor med 20 år på baken synes jeg blir litt drøyt. da kan jeg heller kjøpe en nesten ny viking til samme prisen. så dere tror jeg burde gå for en 10 hk? når du litt mild ikke får mere en 4.5 knop på din kan jeg sikkert ikke regne med mere en kanskje 2.5-3.5 på min. da antar jeg noe under 10 hk vil bli for smått... ser mange oppererer med motorer helt ned i 4 hk i min båtstørrelse men de er da kanskje vesentlig lettere. Da jeg bunnsmørte den i fjor tok jeg ikke båtens nye formål med i beregningen. når jeg fikk båten var det stoffing ca 7 cm over vannlinjen når den lå på vannet. etter jeg flytta inn med flyttelasset kan du ikke lenger se bunnstoffet :giggle: så her er det litt ekstra tyngde som nok har betydning for hvor stor motor jeg bør velge

KNS MEDLEM

Eg har 4hk på min 22 fots columbie 66, den veger vel 1800kg, har ikke målt fart enda men det går ikke så veldigt fort, men går framover, kansje 3-4knop, og merker båten føles veldig tung for motoren, ser for meg den vil slite litt i sterk motvind.

Så ville satsa på 8hk til din, ville vertfall ikke gått for noe under 6hk.

Redigert av Proxor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...