Knutzen1 Startet 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2013 Svenskene har satt inn en VP CT900 (Engbo) som baugpropell på min Forbina 40 Fly. Denne er på 4kw, og skulle tilsynelatende vært kraftig nok? Men det rare er at den omtrent ikke skyver i det hele tatt. Den må kjøres i maaange sekunder for at det skal skje noe som helst. Er det noen som har noen tips på hva som kan være galt? Er det for svak thruster? Kan propellene byttes ut til 5 blader? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) 10 hester på vår NordWest 420 Sjekk kabling frem til trusteren også. Skal brukes realle dimensjoner her Redigert 4.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Har du 10 hk bak også? Ville jo vært rart om de har lagt opp for dårlig kabler fra fabrikken... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Bak har jeg 2X435 hk. IPS med joystick Bruker så og si aldri baugpropellen Jeg blir aldri forundra over hvordan produsenter kan legge opp ting Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Hehe deilig ;) Deilig på Moldefjorden :) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) Jeg har tilsvarende på min båt, 4 bladers propell. Fungerer effektivt og kjapt. Din båt er større, tyngre og mer vindfang. Mulig noe underdimensjonert. Ville sjekket at installasjonen er riktig først, mht strøm, kabling mv. Nydelig båt forresten! Redigert 4.Mai.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 SP 80 på vår Sealine F37 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Mål spenningen direkte på thrusteren under drift, så får du en pekepinn på om den får nok mat. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Hva er riktig spenning under drift? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 4 kW høres alt for lite ut til den båtstørrelsen. det kan det ikke bli rare puffen ut av. Har du i tillegg spenningstap etc. blir nok det der puskete greier. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Bør ikke gå under 10,5 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 For Sleipner er skyvekraft for thruster oppgitt ved 10.5 volt over motoren. Er vel mange installasjoner som ikke klarer å holde spenningen på dette nivået under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Jeg følte jeg fikk dobblet skyvekraften da jeg innstallerte egne Optima thruster batterier for en 8 år siden på mine SE-80 thrustere. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 I følge spesifikasjonene så skal den skyve 85kg på 12v. Det er like mye som SE80, og 15 kg mindre enn SE100. SE100 har vel sikkert bedre propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Jeg følte jeg fikk dobblet skyvekraften da jeg innstallerte egne Optima thruster batterier for en 8 år siden på mine SE-80 thrustere. Prøver dette tipset først, så får vi se om det er tilstrekkelig :) ellers er det nye trustere som må inn... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 SE80 har en avgitt effekt på 4,4 kW. Viktig å anmerke at Sleipners oppgitte effekt (80 kilo) for SE80 er ved 10,5 volt spenning mens den avgir 96 kilo ved 12 volt. Sleipner anser nemlig at det vanligvis er 10,5 volt man kan regne med å få fram til thruster under full belastning på et godt installert anlegg. Anbefaler på det sterkeste å kontrollere spenningen over thrusteren først. Tenker du muligens får deg en negativ overraskelse der. På Sleipner thrustere kan man enkelt gjøre dette ved å kople noen kraftige startkabler til f.eks. et godt ladet Optimabatteri og anslutte disse direkte i parallell over + og - polene på kraftkablene inn på thruster. Vet ikke om det er det samme på Engbo men sannsynligvis er det vel det da solenoidene står i thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Rett på her da... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Om dette er hovedkablene og thruster har innslag/solenoider montert lokalt på motoren måler du vel 12 volt mellom disse to polene hele tiden så sant ikke hovedsikring/bryter er slått ut.? Isåfall er det bare å parallellkople ekstra batteri direkte over disse for test. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Takk. Litt usikker på om den har solenoider, men tar den skade av å parallellkoble med startkabler? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) Nei, det gjør den ikke. Den får tvert imot en mer tilnærmet spenning til det den er konstruert for. Men mål først at du har 12 volt over disse polene når thrusteren ikke kjører. Da kan du tilkople med god samvittighet. Mitt opplegg ble som nedenfor: Kort forklart: Jeg har fjernstyrte hovedbrytere som slår av spenningen på hovedkablene som går inn på thrusteren montert som originalt. Disse vises ikke på skissen jeg klattet ihop i paint nedenfor. Dette har sin fordel om solenoidene i thrustermotoren feiler kan man slå av thrusteren fra thrusterpanelet, dvs. deaktivere den slik at den ikke kjører hele tiden. Da mister den hovedspenningen over polene. Dette ønsket jeg på beholde også på booster batteripakken jeg monterte. Derfor styres denne batteripakken gjennom et kraftrele som kun aktiveres når jeg beveger joystick til SB eller BB gjennom to hjelpereleer. Disse er styrt av SB/BB styrespenning inn på thruster. Imidlertid er hovedspenning til kraftrele gjennom hjelpereleene lagt fra optima batteripakke da dette releet er så stort at det nok trekker mer enn de 1A som sikringen til styrestrømmen er på inne i thruster. Beholder også den termiske beskyttelsen i thrustermotoren da den går på styrestrømmen som kuttes ved evt. varme i motor. Ellers har jeg både sikringer samt egen hovedstrømsbryter på Optima batteripakke. Jeg tester enkelt effekten av den ekstra batteripakken ved å slå av denne i hovedbryter. Kjøre thrusteren og så legge inn hovedbryter under gange. Dette tåler hovedbryteren og jeg får en helt annen lyd og spinn i motoren umiddelbart. I tillegg har Optimabatteri egen Ctek 12v/12V lader som henter fra hovedbatteripakken. Opprinnelig plan var å benytte 2 Optima batterier til hekkthrusteren men jeg kommer til å endre dette og istedet legge det andre Optimabatteriet over baugthrusteren på samme måte som nedenfor. En del ekstra komponenter og utstyr i systemet JA, men utvilsomt en mye høyere effekt på sidepropellene enn før. Det var i grunn hovedargumentet. NB, splitterboks er ikke original installasjon. Denne monterte jeg for å distribuere styrespenningen mellom thrustermotor og joystickpanelene videre til hjelpereleene. Redigert 4.Mai.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Har også hovedbryter som går kun på thrusterne. Den er jo kjekk å beholde som du sier. Interessant det du sier om lyden, jrg synes den er litt unormal., Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Jeg oplevede det samme: dårlig kraft i thusteren. Problemet var, at den ene af de to propellere var faldet af... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Jeg plagdes med at når det vinden sto fra kai og det var trangt med plass slik at jeg måtte lukeparkere inn med begge thrusterne var det både lite kraft og kort kjøretid før alarmen kom på batterispenningen. Det er kanskje ikke så rart med såpass høyt effektuttak på 12 volt bank men med 2 common rail motorer gjør det saken heller ikke bedre. Jeg har nyeste propelltype i topp stand. Byttet den ene i fjor. Nå regner jeg med at denne problemstillingen skal være et endelig avsluttet kapittel. Høyere effekt gjør jo også at kjøretiden begrenses betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) I følge spesifikasjonene så skal den skyve 85kg på 12v. Det er like mye som SE80, 85kg på 12V ja. SE80 yter 80kg på 10,5 V. Det er en meget stor forskjell. Forøvrig har SE80 og SE100 felles gearhus og felles dobble propellere. Men mål nå først spenningen under drift først før du gjør noe mer. Mål spenningen direkte på polene på bildet ditt med et multimeter under drift. Få med en hjelpemann til å kjøre thruster mens du måler. Redigert 4.Mai.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Fjernkontroll er fint ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.