Jump to content

Forbina 40 Fly, er QL CT900 baugpropell for svak?

Knutzen1

Recommended Posts

Svenskene har satt inn en VP CT900 (Engbo) som baugpropell på min Forbina 40 Fly. Denne er på 4kw, og skulle tilsynelatende vært kraftig nok?

Men det rare er at den omtrent ikke skyver i det hele tatt. Den må kjøres i maaange sekunder for at det skal skje noe som helst. Er det noen som har noen tips på hva som kan være galt? Er det for svak thruster? Kan propellene byttes ut til 5 blader?

SE80 har en avgitt effekt på 4,4 kW. Viktig å anmerke at Sleipners oppgitte effekt (80 kilo) for SE80 er ved 10,5 volt spenning mens den avgir 96 kilo ved 12 volt. Sleipner anser nemlig at det vanligvis er 10,5 volt man kan regne med å få fram til thruster under full belastning på et godt installert anlegg.

Anbefaler på det sterkeste å kontrollere spenningen over thrusteren først. Tenker du muligens får deg en negativ overraskelse der. På Sleipner thrustere kan man enkelt gjøre dette ved å kople noen kraftige startkabler til f.eks. et godt ladet Optimabatteri og anslutte disse direkte i parallell over + og - polene på kraftkablene inn på thruster. Vet ikke om det er det samme på Engbo men sannsynligvis er det vel det da solenoidene står i thrusteren.

Nei, det gjør den ikke. Den får tvert imot en mer tilnærmet spenning til det den er konstruert for. Men mål først at du har 12 volt over disse polene når thrusteren ikke kjører. Da kan du tilkople med god samvittighet.

Mitt opplegg ble som nedenfor:

Kort forklart:

Jeg har fjernstyrte hovedbrytere som slår av spenningen på hovedkablene som går inn på thrusteren montert som originalt. Disse vises ikke på skissen jeg klattet ihop i paint nedenfor. Dette har sin fordel om solenoidene i thrustermotoren feiler kan man slå av thrusteren fra thrusterpanelet, dvs. deaktivere den slik at den ikke kjører hele tiden. Da mister den hovedspenningen over polene.

Dette ønsket jeg på beholde også på booster batteripakken jeg monterte. Derfor styres denne batteripakken gjennom et kraftrele som kun aktiveres når jeg beveger joystick til SB eller BB gjennom to hjelpereleer. Disse er styrt av SB/BB styrespenning inn på thruster. Imidlertid er hovedspenning til kraftrele gjennom hjelpereleene lagt fra optima batteripakke da dette releet er så stort at det nok trekker mer enn de 1A som sikringen til styrestrømmen er på inne i thruster. Beholder også den termiske beskyttelsen i thrustermotoren da den går på styrestrømmen som kuttes ved evt. varme i motor.

Ellers har jeg både sikringer samt egen hovedstrømsbryter på Optima batteripakke. Jeg tester enkelt effekten av den ekstra batteripakken ved å slå av denne i hovedbryter. Kjøre thrusteren og så legge inn hovedbryter under gange. Dette tåler hovedbryteren og jeg får en helt annen lyd og spinn i motoren umiddelbart.

I tillegg har Optimabatteri egen Ctek 12v/12V lader som henter fra hovedbatteripakken. Opprinnelig plan var å benytte 2 Optima batterier til hekkthrusteren men jeg kommer til å endre dette og istedet legge det andre Optimabatteriet over baugthrusteren på samme måte som nedenfor. En del ekstra komponenter og utstyr i systemet JA, men utvilsomt en mye høyere effekt på sidepropellene enn før. Det var i grunn hovedargumentet.

NB, splitterboks er ikke original installasjon. Denne monterte jeg for å distribuere styrespenningen mellom thrustermotor og joystickpanelene videre til hjelpereleene.

bilde

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Jeg plagdes med at når det vinden sto fra kai og det var trangt med plass slik at jeg måtte lukeparkere inn med begge thrusterne var det både lite kraft og kort kjøretid før alarmen kom på batterispenningen.

Det er kanskje ikke så rart med såpass høyt effektuttak på 12 volt bank men med 2 common rail motorer gjør det saken heller ikke bedre. Jeg har nyeste propelltype i topp stand. Byttet den ene i fjor.

Nå regner jeg med at denne problemstillingen skal være et endelig avsluttet kapittel. Høyere effekt gjør jo også at kjøretiden begrenses betydelig.

I følge spesifikasjonene så skal den skyve 85kg på 12v. Det er like mye som SE80,

85kg på 12V ja. SE80 yter 80kg på 10,5 V. Det er en meget stor forskjell.

Forøvrig har SE80 og SE100 felles gearhus og felles dobble propellere.

Men mål nå først spenningen under drift først før du gjør noe mer.

Mål spenningen direkte på polene på bildet ditt med et multimeter under drift. Få med en hjelpemann til å kjøre thruster mens du måler.

Redigert av Mix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...