`MINA' Startet 1.Mars.2005 Del på Facebook Startet 1.Mars.2005 Hei Sitter og kikker på diverse nettbutikker der de selger rullesystemer for seilbåt. Ved evt montasje av rullesystem på seilbåt med selvslående fokk, vil man da kunne brukke genoa på rull som selvslående fokk så lenge "selftacker" er montert ? GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Barsk IV Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Hei Sitter og kikker på diverse nettbutikker der de selger rullesystemer for seilbåt. Ved evt montasje av rullesystem på seilbåt med selvslående fokk, vil man da kunne brukke genoa på rull som selvslående fokk så lenge "selftacker" er montert ? GeV <{POST_SNAPBACK}> Gratulerer med den nye båten, GeV. Men hadde jeg vært deg (utifra å lese den andre tråen)hadde jeg vurdert å droppet gennaker, foreløpig. Fenixen er såpass lettdrevet med sin høye rigg og moderate vekt på 2800 kg. at den gjør grei fart i lite vind også uten gennaker. Men det viktigste; 50% mer duk, gjør at du i endel tilfeller (mer enn bare litt vind) skal vokte deg litt ekstra. Lettere for å gjøre uoppmerksomme "tabber" som kan medføre broacher ol. Og sette slike "støkker" i seg selv og mannskap i starten kan drepe gleden litt for tidlig. Er du og dine av de typer som liker å kaste seg ut i ting, istedet for å lære noe mer gradvis så trenger du selvfølgelig ikke å lytte til meg. Uansett lykke til. mvh Barsk II (Lærling 12, Manta 19, Albin Viggen 23, Comfort 30, nå Comfortina 32) Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Oops, ser nå at du skrev genua, ikke gennaker. Jeg hang meg kanskje litt for mye opp i den andre tråden der dette ble nevnt. Uansett jeg lar innlegget stå. mvh Barsk II :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Jo det kan du nok, men det blir aldri noe fullgodt system. Selv med buskompensator i genuaen tviler jeg på at du får den til å stå skikkelig. Rulleforstaget er primært et reve/lagre system. Men det du kan gjøre dersom du monterer rulleforstag, er å få seilmakeren til å fjerne pistolhakene og sette på forlik for profil på fokka di. Da har du det beste av to verdener. Du kan seile med selvslående fokk eller med rullegenua. Jeg har også en høy og slank rigg, mye lik din. Jeg har rullesystem (Furlex) med to spor i profilen. Mange muligheter. Jeg har vanligvis en genua 3 satt på forstaget, og det er den jeg seiler mest med selv om jeg også har 1 og 2. For unnavindseilas uten spinnaker kan jeg seile "butterfly" med en genua satt i hvert av sporene på forstagsprofilen spridd til hver sin side. En løsning mange langturseilere bruker. Tilsier forholdene at jeg egentlig skal bruke fokka, settes den på et kutterstag med pistolhaker. Svært skjeldent brukt. Da skal det blåse hatter og halm. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.