Jump to content

Avtalt pris på båtplass plutselig satt opp, gjelder avtalen?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hadde avtale om ny båtplass i en ny havn. Avtalte 7700,- for plass på 3.5 meter. Alt skjedde pr. e-post og har pris og bredde dokumentert der.

Får så faktura i posten pålydende 8 250,-

Har akkurat sendt en kortfattet e-post hvor jeg viser til avtalt pris.

-------------

Det jeg kort og godt lurer på er om jeg nå er fristilt fra det som tidligere er avtalt?

--------------

Situasjonen er den at det er så mange ledige plasser i området (oslofjorden/østfold) at jeg egentlig har mer lyst å finne en plass med bedre fasiliteter enn ovennevnte. Den har vakthold men ikke vann og strøm, mulighet for slipp/kran/diesel eller noe. Så prisen på 7 700,- som virket ok høsten 2012 er nå egentlig litt høy ifht andre havner i nærheten.

Kan jeg bruke denne plutselige prisøkningen til å si neitakk og finne meg en annen havn? For jeg har naget litt på at prisen er for høy nå på vårparten... :-)

Velg ett av to. Bli eller velg en annen havn.

Vil du være der, krev at prisen består på tilbud.

Vil du ikke være der, meddel at du anser avtalen som brutt da han krever en annen pris enn avtalt.

Ikke argumenter med ham om hvorfor.

Jo mindre du sier, jo vannskeligere er det for ham å motargumentere sin useriøse prisstigning.

Jeg liker forutsigbarhet på mine utgifter til båten. :-)

Redigert av Kaptein Lloyd (see edit history)

En avtale er en avtale og gjelder begge veier. Her er det jo sågar en skriftlig avtale så liten tvil om hva som er avtalt og at det er en bin dende avtale? Hvis du prøver å vri deg unna ved å henvise til at prisen ikke er i henhold til avtale så kan de jo bare si; beklager, gjorde en feil så betal inn i henhold til mailene, og hva gjør du da?

Nå sier du jo også at du har sendt en mail til dem og gjort dem oppmerksom på feilen så avtalen bestrider du jo ikke, kun hva som er avtalt pris?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Han har ikke lagt på mva for da hadde summen vært 9625,-

Ang indeksregulering så gjelder dette for husleie. Det er kanskje noe av de samme reglene for leie av båtplass?

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

KPI Totalindeks jan 2012 - jan 2013 var på 1,3 %. Dersom det er det han har justert så ville ny pris vært 7800 kr. Hvis den ikke har vært justert på noen år så kanskje han mener at han skal justere den med f.eks 5 %, noe som ikke er uvanlig, men også da ville prisen vært lavere: 8085,-

Han har satt opp leien med ca 7%. Er dette en båtforening eller en privathavn du har leid i?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Nja... Jeg regner med at dere ikke har avtalt noe oppsigelsestid siden dere ikke har skrevet under noen papirer. Da er det jo mulig å si opp avtalen umiddelbart, men det er jo ikke veldig realt ovenfor han du har avtalt med... Men han har kanskje ikke noe problem med å leie ut plassen din til andre så da er det ikke så farlig?

Kk

Enkelte av svarene her er fra sånne som gjør at jeg har sluttet å sluke disse bu-huu trådene der folk er blitt såå dårlig behandla og sååå lurt av forhandlere etc.

Trådstarter:

Kunne kanskje vært lurt å vente på at han som har skrevet fakturaen får svart? For alt du vet legger han seg flat pga. en feil.

Og deretter kan du jo være ærlig å si det som det er ang. det du mener om å bytte plass? I stedet for å lage en tråd som hovedsaklig går på å spekulere og lure på en småmuggen måte å vri deg unna en avtale du selv har gjort. Samt få en slags "godkjennelse" for det her inne?

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Jeg mener nå bestemt at en avtale inngått på email, er å anse som en skriftlig avtale uavhengig av om den er signert med vitners nærvær eller ikke. Rent juridisk anser jeg at Mouche ligger mer opp til gjeldende praksis enn det du gjør, uten at jeg dermed behøver å tullingforklare hverken den ene eller den andre. La oss holde oss til sak, som Mouche faktisk gjorde.

Du vil nok erfare f.eks i en budrunde at din email vil telle som fullverdig kjøpsinngåelse dersom du skulle forsøke å trekke deg etterpå ved å holde igjen betalingen.

Så kommer erfaringen med at man neppe blir dratt for retten for et krav på 8000,-, men da er det snakk om å være pragmatisk, ikke juridisk.

Redigert av Honduras (see edit history)
Guest Avmønstret#

Om det var avtalt leie f.o.m denne våren, så skal ikke leien økes utover avtalt pris. Isåfall er avtalen brutt fra utleiers side. Du får se hva han svarer, justerer han leien ned til det som var avtalt har du forpliktet deg til plassen.

Avtalt f.o.m denne våren ja. Ser poenget hvis det var år x jeg leide.

Avtale er selvsagt gjeldende sjølv om ikkje penger har byttet eier. Får håpe det er ein feil på faktura og at utleier retter det.

Mva på båtplass er vel ikkje akkurat svindel sjølv om man kan unnlate det, håper eg ? De kjøper bryggeanlegg + mva og reparerer + mva, så det er sikkert noe fordel i regnskap å fakturere + mva?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#

Enkelte av svarene her er fra sånne som gjør at jeg har sluttet å sluke disse bu-huu trådene der folk er blitt såå dårlig behandla og sååå lurt av forhandlere etc.

Trådstarter:

Kunne kanskje vært lurt å vente på at han som har skrevet fakturaen får svart? For alt du vet legger han seg flat pga. en feil.

Og deretter kan du jo være ærlig å si det som det er ang. det du mener om å bytte plass? I stedet for å lage en tråd som hovedsaklig går på å spekulere og lure på en småmuggen måte å vri deg unna en avtale du selv har gjort. Samt få en slags "godkjennelse" for det her inne?

Jeg venter jeg. Startet tråden fordi jeg ble i stuss. Har ikke hatt andre planer enn å ta i mot den avtalte plassen men når prisen plutselig ble satt opp utover det som var avtalt og jeg syns utgangsprisen var noe høy, ja da ser jeg muligheten til å si neitakk og finne en bedre båtplass til riktig pris.

Syns ikke det er hverken småuggent eller spekulativt. Jeg har hele tiden tenkt å holde det som er avtalt. At utleier ikke har tenkt det samme, men sender faktura midt i "våronna" for båt med høyere pris, ja det lukter derimot småuggent og spekulativt.

Jeg søker ikke godkjennelse her inne men mer råd om hva andre syns. Men jeg har vært lenge nok i verden til å selv klare å sortere greit i de rådene og svarene som kommer på et forum, så det er liten grunn til bekymring om at jeg blir ledet på ville veier av BP :-)

Pinkvin, du er ikke fristilt. Du har fortsatt en kontrakt om å leie til den avtalte prisen.

Det følger som nevnt av merverdiavgiftsloven § 5a annet ledd nr. 2 at utleie av båtplasser er avgiftspliktig. Avgiftsplikten gjelder ikke for utleie til skip og fartøyer som nevnt i lovens § 17 mot oppkreving av havneavgifter etter havne- og farvannsloven kapittel IV. Utleie av båtplasser er merverdiavgiftspliktig også i Sverige, Danmark og Finland.

.

Redigert av eiaro (see edit history)

forbannet tull nei, så lenge ingen papirer ikkje er underskrevet så er ingen kontrakt inngått før ved betaling. Det er normal praksis i de aller fleste bransjer. Du derimot er noe forbannet tull og kan ikkje taes alvorlig på noe plan

Ikke oppfør deg som en IDIOT. En avtale er en avtale, fra den inngås. Muntlig eller skriftlig. Man avtaler gjerne samtidig et tidspunkt for betaling og for tidspunkt da man mottar motytelsen, Hvis begge deler skjer på samme tidspunkt, er avtalen oppfylt ved betaling. Men den kan selvsagt inngås før betaling skjer. Muntlig eller skriftlig. Dette er barnelærdom.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Plotonium. Så klart en avtale er inngått om dette har skjedd over mail.

Jeg har akkurat kjøpt båt og den avtalen er inngått med sms. Mener du at det ikke er en gyldig avtale?

En muntlig avtale er også like gyldig, men vanskeligere å bevise så klart..

Forhandlinger er det man gjør før man inngår en avtale..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kan ikkje sjå at noe avtale er inngått da hverken tjenesten eller betaling har foregått. Må dere sutte å være så forbanna smålige og besteborgerlige. Eller naive som det også kan kalles

Plutonium: Bortsett fra dine skarpe og dømmende karakteristikker: har du noen uavhengige referanser til din rettsforståelse som synes å avvike vesentlig fra flertallets? De fleste her på forumet synes å leve i den villfarelser at en avtale er forpliktende når den er inngått hvis den ikke strider mot annen rett.

Ved litt googling fant jeg ellers en interessant utredning på http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/båtjuss-september-2007

Den omhandler riktignok ikke Plutoniums fortolkning av særbestemmelsene i kontraktsretten, men hadde mye nyttig info om prisregulering av båtleie.

liker ikke å være klysete, men dette mener jeg at har litt greie på. underviser bla. på jur fak i Oslo. Klart at en avtale kan være inngått uten at den er skriftfestet. Dette fremgår allerede av Kong Christians norske lov av 1685 men var gyldig lenge før den tid. Her er det mao som tar (skammelig) feil.

Liker heller ikke karakteristikkene ham bruker. Synes det blir et bedre forum uten.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...