Jump to content

Rattet har satt seg fast på Ryds 485 Johnson 35 3cyl 4takt

kjetillunde

Recommended Posts

er nok wiren som sitter fast i strømpa. Hadde samme problem på en Bella 440R m/ Johnson 35syl. Her tok jeg løs fra motoren og dro ut hele styrekabelen (Viktig: fest noe i kabelen så du har å trekke tilbake med hvis den er trukket innvendig i skroget)

Så satte jeg i skrustikke, dynket godt med rustløser og lot stå litt. Så på med hammer og den måtte gi seg etterhvert.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jepp det er strømpe det wiren går igjennom. Brukte samme metode. Dusjet godt med rustløser, lot stå over natten, mer rustløser og forsiktig banking og haling. Kommer til slutt. Når du har fått den løs er det lurt å smøre grundig inn med fett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg koblet fra på motoren så brukte jeg noe verktøy for å prøve å få wire til å rotere inne i strømpa. Hvis du vrir hardt på rattet går de små sporene istykker.

Etterpå dro jeg ut wire og gjorde den ren og smurte den opp. Jeg opplevde vel også at rust i hengslerøret på påhenger rustet slik at wire satte seg fast.

Kom gjerne med et bilde.

Kan gi deg et tips om å fylle hele strømpen på kabelen med ny motorolje, dette ble gjort på en tidligere båt jeg hadde. der var det aldri snakk om at rattet satt seg.

Laget en trakt, slik og fyllte i på den siden som er nærmest rattet. Fyllte i til det rant ut i andre enden.. Fyll forsiktig, durer du på vil det komme olje ut i lang tid etterpå..

Bildet er fra Halcoen jeg hadde, gjorde det samme der :smiley:

bilde

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Hei.

Jeg er overhodet IKKE enig med forslagene du har fått angående skrustikke og rustløser. IKKE gjør dette.

Eneste gode forslaget du har fått er forslaget om å feste god hyssing eller tynt nylontau i den gamle styrekabelen. Gjør dette, så er det lettere når du skal montere NY kabel.

Trekk ut gammel rusten kabel som sitter. KJØP NY!!

Jeg fulgte disse dårlige rådene her på b.plassen for noen år tilbake, brukte rustløser og olje (for å spare noen få kr). Det endte med brudd i kabel under kjøring påfølgende sesong. Absolutt ikke å anbefale!! Blir omtrent som å legge gaffa tape på korden/stria på slitte bildekk, det punkterer etterhvert...

Har du vett og råd til dekk på bilen den, MÅ du bytte kabel med ny.. koster under 1000lappen. Du får da myk og behaglig samt trygg styring.

Du vil ikke like å få brudd, og miste styringen "utpå". Jeg mistet styringen i planende fart... Ingen god følelse.

KJØP NY, det eneste gode forslaget. Uansett hva Ivar og andre vil si etter mitt innlegg...

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

[quote name="ivar" post="1433197" timestamp="1367759047"

.....Så satte jeg i skrustikke, dynket godt med rustløser og lot stå litt. Så på med hammer og den måtte gi seg etterhvert.

Ivar, dette er et idiotisk forslag du burde spare deg for. Bruker du bensin på grillen også? HAMMER på styrekabel???

Jeg har lest flere av dine innlegg tidligere, noen få gode, men fler dårlige. Foreslår at moderator gir deg munnkurv...

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Ofte etter vinterlagring setter kabelen seg i den delen som går gjennom vippemekanismen på motoren. Jeg fikk løsnet den med rystløser og skiftenøkkel. Selve kabelen var helt i orden, og fungerte flere år etter dette.

Men har du ubegrenset mengde Båtpenger er jo en ny kanskje litt bedre.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ivar, dette er et idiotisk forslag du burde spare deg for. Bruker du bensin på grillen også? HAMMER på styrekabel???

Jeg har lest flere av dine innlegg tidligere, noen få gode, men fler dårlige. Foreslår at moderator gir deg munnkurv...

:giggle: Takk for den. Du får sette meg på Ignorelista da. :lipseal:

Men ja, er man i tvil om kabelen er god, kjøp ny.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Heisann, takk broder for gode tips, jeg visste ikke det var så hjelpsomme folk her :-) Nå har jeg fått løs styringen, - det var IKKE vaieren, - den var forresten ny for 2-3 år siden, - men det var STAGET som satt fast i hylsen. Jeg fikk løsnet det i leddet og fikk snurret det rundt inni der, - og med mye olje, - tålmodighet, - en hammer og enda mer tålmodighet, - så gikk det tilslutt å få løsnet det. Styret er tregt som bare juling, - men nå kan jeg dorge uten å holde i rattet, ha, ha. Har en boks 5x56 på lur og får bare smøre det ofte.

Ellers lekker det olje ut av propellen, - men som jeg forstår kan det være pakningene/ simmerringene rundt akslingen i gearhuset som er i stykker etter at jeg fikk tau i propellen i høst. Her må man sikkert ha spesialverktøy for å få dette til, - så¨det spørs om ikke et verkstedsopphold er uungåelig....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...