Jump to content

Skifte gearolje på påhenger, sånn gjør jeg det.


is_620

Recommended Posts

kjøpte min første påhengs ( 40hk yamaha) i 1979 og har hatt diverse erfaringer

ved skifte av gear olje opp gjennom årene ( - les: søl og frustrasjon.)

 

Skifta i går på en 90 hk Suzuki uten å søle en dråpe og fikk lyst å skrive litt om hvordan

hvis det kan være til hjelp, eller enda bedre, hvis noen har enda lurere oppskrift.

 

1- glem griseriet med tuber som skal klemmes og ev byttes for å få inn nok.

 

2- handle inn nok gearolje på flaske + pumpe som passer til flasken og motoren

f. eks fra Biltema eller Maritim

3 -Tapp ut den gamle oljen og sjekk at den ikke inneholder vann

 

4-skift til et gullende rent oppsamlings kar under - i tilfelle tilfelle

 

5 - pump inn olje i det nederste hullet til det renner ut øverst og sett inn pluggen med ny pakning.

 

6 - skru pumpeslangen av flaska og tilt motoren helt opp med slangen hengende etter. slik at det blir best mulig adkomst for finalen. Ha pluggen klar og i et nøye planlagt elegant moment, napper du vekk slangen og skrur nederste pluggen på plass.

skulle noe skjære seg, f.eks at bikkja eller kona kommer og maser om noe i dette øyeblikket

har du et rent kar under og kan starte forfra igjen,

Link to post

ja slik gjør man det, men pkt. 6: hvorfor skru pumpeslangen av flaska ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja bare å ha en krakk eller noe å sette flaska på hvis man tilter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nei ingen vits å pumpe når øvre plugg sitter i, men ingen krise om en skvett av f.eks. en halvliter eller mer renner ut.

tro om ikke det ideelle hadde vært å montere oljesugepumpe i øvre hull og så suge til det kommer olje ut der. så slipper man å pumpe....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...