Jump to content

Rib med pongtonger som subber i høy fart, vil "trim-flaps" hjelpe?


Smiley

Recommended Posts

Jeg fikk produsenten til å spesiallage akterendene på pongtongene på 520 Rib`n. I stedet for standard kjegleformede, så bestilte jeg med glassfiberstusser. Problemet er at pongtongene er ikke kortet ned, de er nesten en meter lange bak hekken. I tillegg til at de har fått en fasong som "stuker" noe ned mot bakenden. Resultatet er at pongtong-endene subber i vannspeilet også når jeg kommer opp i fart (35-40kn). I tillegg til at det ikke ser så bra ut (pongtongene får litt juling) så kjenner jeg også at det til en viss grad påvirker stabiliteten til båten og ikke minst toppfarten. Jeg har begynt å vurdere om det kunne hjelpe med noen helt enkle trim-flaps. Dersom jeg ved hjelp av disse greier å forlenge skroget noe, vil ikke da også båten kunne løfte seg noen cm. i vannet? Det er svært lite som skal til før pongtongene går fri.

Noen som har erfaring eller tanker om hvilken effekt man kan få ut av enkle flaps?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Har samme problemet på min RIB (Zodiac). Jeg tipper jeg ville hatt 5 knop høyere toppfart om produsenten hadde tatt seg bryet med å støpe et 10 cm høyere fribord.

 

Flaps har jeg liten tro på. Resultatet med å bruke flaps vil bli at baugen presses ned ----> lavere toppfart. I tillegg bremser jo flapsene noe.

 

Skal du ha en skikkelig Rib, skaff deg en Goldfish 29 Tender. Da er det ikke mye som bremser :wink: .

Link to post

Min tanke med flapsene var egentlig ikke for å vinkle de, men å "forlenge" skroget. Men det er mulig at min teori om at dette vil løfte hele båten er feil......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Hmm, ja så mye som de er vinklet ned der så skal det jo godt gjøres at de ikke subber litt. Tror ikke flaps vil gi så mye løft at problemet blir borte.

 

Ser båten bygges i kina, så det er jo ikke bare å sende den til produsenten for å få den bygd om heller.... Kanskje du kan få kortet inn pølsa på flåteverksted i Norge?

 

Hva slags motor/ propell har du? Mulig en god stålprop som gir bra med løft kan hjelpe litt - men det har du kanskje allerede?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, jeg har tenkt tanken om det kunne vært verdt det å sette den bort for å få kortet ned pølsene. Men jeg så det mer som en mindre ulempe enn et problem egentlig. Dog kunne det jo vært artig å fått en pris på en slik jobb; er det noen som har tips om et brukbart verksted som tar slike jobber så kunne jeg jo ta kontakt.

 

Motoren er en 99mod Mercury 90hk 2-t. Propellen er en 4-bladers stålpropell, husker ikke stigningen men den er mere sterk enn rask..... Vil i år prøve med den originale alu-propellen som på tidligere båter har gitt 3-4 knop høyere toppfart.

 

Speed-rails vil kanskje gi løft ja? Ser ikke at noen av de produsentene jeg finner bruker dette som argument men.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...