Jump to content

Redde båtmotor fra saltvann


mavi

Recommended Posts

Jeg har vært så uheldig at båten til min onkel med min båtmotor på har godt ned i natt.

Hva bør jeg gjøre for å redde denne?

Er en 6hk Mercury motor av litt eldre modell ca. 1990.

 

Tenkte jeg skulle ut i morra og senke den ned i ferskvann for å få "rensket" litt opp inne i motoren (få vekk saltvannet).

Er dette riktig?

Link to post
Share on other sites

Med EN GANG motoren kommer opp fra sjøen, MÅ den i en stamp med ferskvann. Ta ut plugger, og dra noen gange i snoren. La den ligge noen timer, gjerne over natten. Hvis det er muligt: La' det renne frisk vatten hele tiden.

Når du tar motoren opp igjen, renser du forgasser, sprayer 556 eller lignende inn i veivhuset mens du drar i snoren (mange gange). Så lar du motoren tørke og starter. Gjerne med litt ekstra oile i bensinen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Støtter meg helt til Jensen, men føyer til følgende: hvis ikke det er anledning til å putte motoren i ferskvann, er det bedre å la den ligge nedsunket i saltvannet inntil en kan gå i gang med operasjonen slik Jensen beskriver. Dette for å hindre tilgang til oksygen som sette i gang korrosjonen.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært så uheldig at båten til min onkel med min båtmotor på har godt ned i natt.

I verste fall, skylder onkel deg en ny påhengsmotor?   :flag: :flag: :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den første snekka jeg hadde gikk ned tre ganger før den fløt.

Bytta  bare olje på Sleipner´n og tørka magneten og den starta hver gang. (Mimre)

Men da var jeg 15 år og hadde ikke greie på trebåt.

Båten var fra 1936 og motoren var av nyere dato, 1956.

Någet naglesprengt skrog. Men var på Esso´n og kjøpte 2 bokser med fett som ble klint i alle bordganger og den fløt hele sesongen :flag:

 

Jeg hadde forøvrig en 25hk Yamaha i høst som hadde vært under vann. Den sto i stempla riktignok!

Men fikk tørna´n på svinghjulet så vidt det var, skrudde ut pluggene og fylte sylinderne med litt olje. Sto og dro en halv times tid før jeg tømte den og skrudde i pluggene igjen.

Oppi ei tønne med motoren og fikk kjørt den i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Har en gang demontert en 9,9 Johnson som hadde stått i 8 mnd. etter at den hadde vert under i sjøen. Eieren hadde ikke gjort noe med motoren etter drukningen.

Var overasket over hvor mye salt som var i forgasser og sylinderene, det var ikke noe spor etter rust på veiven og de elektriske komponentene fungerte like godt.

Saltet hadde ødelagt forgasseren så vil nok tru den er det svakeste punktet ang. en slik drukning.

Link to post
Share on other sites

Er en del eksperter som anbefaler å starte så fort som mulig. Gjerne før man starter demonteringen. Da får man kjørt motoren skikkelig tørr. Deretter er det veldig viktig å demontere og vaske i ferskvann for å unngå korrosjon.

 

Før man prøver å starte er det selvsagt viktig å ta ut pluggene og få ut evt. vann fra sylinderene.

 

Har selv brukt denne metoden med stort hell. Motoren går fortsatt   :confused:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Fint at dette fungerte for deg Anabelle, men dette er neppe en metode jeg ville anbefalt. Starter du motoren uten at den er grundig skylt i ferskvann, kan ikke jeg forstå annet enn at dette må bety muligheter for betydelig skade. Og, hvis motoren først er startet opp, er det vel ingen grunn til å igjen skulle gyve på med mer vann, annet enn muligens forgasserrens? Etter oppstart vil forgasseren være tom for vann, salt krystallene løst opp og blåst ut med eksosen, og alle bevegelige deler har fått sin oljecoating. Correct me if I'm wrong :-)

 

Det eneste riktige i rådet du har fått av eksperter, er å gjøre operasjonen så fort som mulig. Jo kortere tid med vann og salt, jo kortere tid til korrosjon.

 

Det er nok av motorer som har vært under vann, og lever i beste velgående etterpå. De fleste av disse har blitt skylt grundig med ferskvann, rens av forgasser og så startet opp så fort som mulig.

 

En annen ting er vel at det er forskjell på motorer. En gammel snekkemotor som fikk et ublidt møte med saltvann før sjekta var trutnet, kunne nok tåle å bli tømt for saltvann, tørking av magnet (ikke over 50 grader) og så startet opp. Det gikk sakte rundt og alle deler var, for å si det mildt, overdimensjonert. En moderne påhenger er en presisjonsmotor i forhold til gamle tiders slitere, og bør nok behandles mer skånsomt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å få motoren opp av sjøen og grundig skyllt snarest mulig.

F.eks. ved  å dytte hageslangen inn i forgasseren og kjøre på med vann mens man drar i snora så lenge man orker. (Tennpluggene må fjernes)

Så spyler man grundig utvendig.

Har man mulighet legges hele motoren deretter i ferskvann et døgns tid, hvis ikke bør den startes umiddelbart.

Rødsprit kan helles inn gjennom forgasseren for å fjerne vannrester innvendig før start.

Så drar man til dette er ute og heller inn litt outboard-olje som fordeles med noen drag i snora.

Før start fjernes tappe-skruen på forgasseren og vha håndpumpa spyler man systemet med ren bensin.

Så kan motoren startes og  putre på tomgang en times tid.

Til slutt sprayer man grundig utvendig med korrosjonshemmende olje, kontakter og kabelsko bør demonteres og smøres.

Har man kommet så langt er det ingen grunn til å demontere motoren.

 

NB: Ville aldri startet før den er gjennomskylt da det eneste som virkelig kan ødelegge er sand etc som har kommet inn.

 

Det innvendige er egentlig ikke det mest kritiske da dette er dekket av en oljefilm.

Får man problemer er det gjerne senere ifm det elektriske (spes. coiler og kontakt-forbindelser).

 

(Disse komm. gjelder 2-taktere)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fulgt anvisningene over er det ikke stort mer en fagmann kan gjøre.

Så jeg ville heller spart de pengene.  :cheers:

Egentlig ikke noe problem siden service allerede var bestillt til i dag.  Så kan de delene som skulle skiftes skiftes og resten få en bedre kontroll en det vi kunne gjort.

Link to post
Share on other sites

Mistet en Yamaha 2hk i vannet ved Strømstad en gang. Mulig vannet der er en slags brakkvannsmix, men uansett:

 

Jeg forsøkte å dra i gang motoren med en gang jeg fikk den opp: ingen respons. Forsøkte jevnlig å starte den resten av dagen. Etter 5-6 timer putret den i gang. Jeg sørget for å la 2hken gå mye de neste dagene, og har ikke hatt problemer siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...