Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ha! - i dag har jeg - og "Prippa" (sønnen) fått pussa ned alle flekker på båten, ( www.syethena.wordpress.com ) begynt på reprasjon av baugkrasjen, limt litt mahogny på ødelagt dørstolpe i ruffen, fått epoxy i skruhull hist og pist og fått skrudd løs forpiggluka som må limes opp igjen. Samt skravla masse om løst og fast. (Sa jeg at samboer og sønn2 også var med?) Alt i alt en herlig dag i havna med andre ord.

Link to post
Share on other sites

I dag er alle garna blir rydda ut av 14 foteren og kommet hjem i garasjen og lagt i hyllene sine,

Sandviken har fått noen timer lading og wallasen har varmt opp hele båten!

Så neste steg er nok demontering av sylindrene og gjøre disse rene for dritt i kjølevannskanalene, bytte stempelfjører, oljetetning og honing av sylindrene på VP'en :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tok av presseningen i går og satte på kallasjen. I dag har jeg prøvd eberen, men jeg ser det er luft i drivstoffslangen, så jeg får fylle opp tankene og se på det etter det. Ellers har jeg sett på motoren, sett litt på slanger, koblinger, osv. Båten er jo ny for meg og jeg kjøpte den sent i høst, så jeg må gjøre meg litt kjent.

 

Den gamle båten har jeg lagt til salgs på nettet i dag, og vært i garasjen der den står og sett om jeg får den ut og hjem, men det er fremdeles såpass mye snø foran porten, at jeg må vente litt til.

Link to post
Share on other sites

Vi har rigget pappas båt. Fikk testet ut det nye riggingssystemet jeg kjøpte til han til jul, og det fungerte veldig bra. Enkelt å heise masta på plass og overhode ikke noe problem å få ned tauet fra masta igjen

 

dscn2197.jpg

 

Ynglingen ble avdekket - dvs tok av bomteltet, luftet seilene og lenset ut en hel del vann. Når det blir varmere i været skal den på land for stoffing og vask :yesnod:

 

"Bitteliten V" hentes hjem om et par uker.

Link to post
Share on other sites

Gummibåden (Quicksilver 240) vasket og renset med acetone. Den blev fantastisk ren af at blive vasket med acetone. Gad vide om den er væk næste gang jeg ser den... :confused:

 

Men ellers: Hvis båden ellers kan holde til det, så er acetone det mest effektive rensemiddel jeg har oplevet! Den blev som ny - og den er altså otte år gammel!

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vasket og ryddet litt i båten etter 11 dagers påsketur. Planlagt noen av vårens prosjekter, gjennomført et av dem;

løfte bordet i cockpit ca. 4,5 cm slik at det blir bedre plass til våre gjesters muskuløse lår når bordplaten er slått ut og større middager skal serveres :lol:

 

img_93421.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på båten :cool:

 

Mvh

Pjolter

 

Var ombord på skjærTorsdag da, fikk byttet sink, byttet blandebatteri på bade fremme, Hullet var 3 mm for lite.... litt av en jobb å slipe opp større hull i porselenvask for hånd. men det gikk. Samt tatt av gammel tetning rundt akselgjennomføringen og satt på nytt sjøvannsfilter på styrbord motor.

Redigert av Pjolter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har det vært saltvann der? hvor gammel er vv tanken?

Nei det har ikke vært saltvann på tanken. Den har stått tom for vann i vinter. Tanken er gammel (ukjent alder og ukjent merke), og jeg har i grunnen venta på at det skulle skje før eller siden for jeg har sett at det har vært litt rustdannelse på undersiden av tanken. Problemet bilr å få den ut og få satt inn ny da det er veldig vanskelig å komme til.

 

Ikke akkurat det jeg har mest lyst til å bruke tid på framover ... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har i dag skjært bort taket på den orginale septiktanken ,vasket den grundig inni og skrudd ut dass og fjernet alle slanger .. Det har luktet dritt i et par sesonger nå , nå gidder jeg ikke flikke på en 30 pr gammel septik lengre. tenker å kjøpe en 53 liters plast septiktank på maritim. og et el toalett med stor skål.

Link to post
Share on other sites

1: Fikk montert nytt kjølevannsinntak på snekka mi i dag, og bånnventilen til denne.

2: Tilpasset slanger til og fra sjøvannsfilteret

3: Montert nivåbryteren til den elektriske lensepumpa m/ alarm og automatisk start.

 

Så da er det bare å håpe at motoren starter til helga, før sjøsetting 8 mai.

Kom Sol og Sommer :-)

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...