Jump to content

Prosedyre for druknet påhenger


Tor Eirik

Recommended Posts

Tror det har vært diskutert her før, men det viktigste er vel å vaske den umiddelbart med ferskvann, utvendig som innvendig, for å få bort saltvannet. Deretter må det vel tørkes og oljes. Alt bør vel skje så hurtig som mulig. Viktigst er det vel at den ikke ligger på land og fåre begynne å ruste før den vaskes ren.

Link to post
Share on other sites

Skyll motoren forsiktig med ferskvann. Benytt trykkluft å blås vekk fuktigheten. Spray vitale deler med 556 ( tenning osv). Meget viktig er også å ta ut tennpluggen. Fyll sylinderen med litt olje å dra flere ganger i snora til sylinderen er tømt. Fortsett gjerne å dra motoren rundt til vann i forgasseren er fjernet. Tøm bensintanken og fyll på ny bensin. Påhengsmotorer tåler en støyt og har du flaks starter motoren ganske raskt igjen. Gjør ikke den tabben og sett bort motoren og vent til du får tid å reparere. Det kan bli kostbart...

 

Havgaper

Redigert av Havgaper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg hadde en båt som sank med en 15hk VP påhengs. La motoren i en elv slik at den ble kvitt ferskvatnet. Lå der over natten før vi skiftet tennlugger, blåste forgasseren ren for vatn Og med litt startgass startet den tilslutt. Vet ikke om det bør gjøres noe mer...

Link to post
Share on other sites

Har alltid regnet med at en påhenger skal tåle en rask dukkert i sjøen, det er de vel konstruert for??

Men har den ligget lenge under vann, skal den nok gjennom en "renselsesprosess".

Hadde en gammel 25 Hk som lå en halv dag på bunnen siste sommer. Etter at vi tok den opp, fikk den stå noen timer, så startet vi den - det gikk ganske greit - og den fungerte uten problemer resten av sommeren. Men det var altså i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som mistet en Johnson påhenger i vannet. Han vasket den og den startet OK. Han kontaktet service verkstedet og de anbefalte han full service. Vedkommende tenkte at verkstedet bare var ute etter pengene hans og unnlot og levere den inn. Verkstedet mente at den ville gå istykker innen ett år hvis han unnlot og levere den inn. Vel, året etter stoppet den plutselig og han ble nødt til å leverte den inn. Og ganske riktig -overføringsmekanismen fra motor til stamme med tannhjul var rustet og motoren var kondemnabel.

 

Da gummibåtens ene pontong lakk ut all luft iløpet av natten (ungene hadde pumpet den opp og ikke skrudd ven

ventilene hardt nok til ) voknet jeg om morgenen til at en flunka ny Yamaha 4 hk var under vann. Hadde ferskvann ombord , stor plastsprøyte slik at jeg fikk spylt inni sylinder etc. vasket og skyllte etter beste evne, sprayet CRC overalt og den startet. Ringte Yamaha service og de sa at dette burde være bra og jeg trengte ikke å levere den inn til service. Nevnte da tilfellet med Johnson motoren for de, og ble fortalt at Yamaha hadde til forskjell fra de fleste andre syrefaste tannhjul (e.l ) i overføringen og at denne ikke ville ruste.

Link to post
Share on other sites

Motoren min (Johnson 25 hk, 81 mod) har vært under vann en gang før da båten gikk ned under en storm. Min far som da hadde motoren la denne i elva for å skylle den. Motoren var såpåss skadet at den ikke var startbar. Jeg fixet denne motoren og det har ikke vært mer problemer med den... Men idag fikk jeg melding om at båten hadde sunket pga konstruksjonsvikt i speilet på båten (litt fot tung motor til båten) og den hadde da lagt i vannet max. 1,5 time før den ble tatt oppigjen. Motoren var i bruk rett før den sank, og en bølge av litt grovt kaliber ble den som fikk skylden.

 

Motoren ble tatt opp av kyndig personell som tilfeldigvis var i nærheten og ble spylt innvending og utvendig, sylindrene ble fylt med olje og motoren ble dradd noen ganger rundt. De tappet av oljen og det som var igjen i forgasseren. Så ble motoren satt sammen igjen og startet for å så gå en time på litt gass.

 

Dette burde gjøre susen? Pga båten som nå er ødelagt kan jeg ikke bruke motoren og får da ikke feiltestet den.

 

Jeg skal utføre noe service på stammen... er det noe jeg bør sjekke når jeg tar motoren ifrahverandre?

 

Takk for gode svar... jeg ble litt roligere no enn isted! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min 4 hk Yamaha var under nå sist uke i 10-15 minutter. Ble spylt med ferskvann umiddelbart etter opptak. Skrudde ut plugg, dro til vi ikke så noe vannføyke. Choket godt, så var den igang igjen etter ca 10 minutter. Lot den gå 15-20 minutter. Men tror jeg skal levere den på et verksted for preservering da det går på forsikring.

Link to post
Share on other sites

flunka ny Yamaha 4 hk var under vann. Hadde ferskvann ombord , stor plastsprøyte  slik at jeg fikk spylt inni sylinder etc.  vasket og skyllte etter beste evne, sprayet CRC overalt og den startet. Ringte Yamaha service og de sa at  dette burde være bra og jeg trengte ikke å levere den inn til service. Nevnte da tilfellet med Johnson motoren for de, og ble fortalt at Yamaha hadde til forskjell fra de fleste andre syrefaste tannhjul (e.l ) i overføringen og at denne ikke ville ruste.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Min 4 hk Yamaha var under nå sist uke i 10-15 minutter. Ble spylt med ferskvann umiddelbart etter opptak. Skrudde ut plugg, dro til vi ikke så noe vannføyke. Choket godt, så var den igang igjen etter ca 10 minutter. Lot den gå 15-20 minutter. Men tror jeg skal levere den på et verksted for preservering da det går på forsikring.

<{POST_SNAPBACK}>

Yamaha er best. Slik er det bare. Det er som en naturlov .... :yesnod::yesnod::smash::smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne i forrige innlegg at jeg også hadde en 15 hk Johnson som lå under vann (under isen i en del uker) tok den opp og la den i ferskvann et par uker. Demonterte forgasser og renset denne for vann, men demonterte ikke ikke noe mer. Sprayet godt over alt , inni sylindrene flere ganger og denne fungerte bra siden.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også legge til noe. Har motoren selvstarter, kan det være lurt å ta denne ut vaske den godt i ferskvann. Elektrisk strøm og saltvann er ingen god kombinasjon for elektriske komponenter og det er stor sansynelighet for at det vil oppstå en kortslutning. Mitt råd er derfor å vaske den godt i ferksvann og tørke den og derretter smøre den opp på nytt. Kryss fingrene og håp at den virker som før.

 

Havgaper

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...