Jump to content

Hjelp! Jeg trenger ny rorkult


Kosmix

Recommended Posts

Jeg var uheldig og knakk rorkulten under Færdern.

 

Vurderte å lage ny i syrefast, men ble anbefalt å bruke teak/furu (syrefast er siste utvei). Hvis jeg finner materiale, er det mulig jeg kan forme den den selv siden den er (var...) av ganske enkel design. Jeg vet imidlertid ikke hvor/hvilke materialer jetg skal se etter. Vil gjerne ha i teak, men hvordan vet jeg at den er tørr og ikke vil slå seg med tiden?

 

Jeg kan også godt bruke kirsebær eller annet kurant materiale, men igjen; hvilke kurante materialer finnes? Noen som lager i karbon? (blir kanskje veldig dyrt...)

 

Dere som har trebåt; hvor får dere tak i rorkulter? Noen som kjenner til verksted i vestfoldområdet som kan hjelpe meg?

 

En stemme sier inni meg ( :crazy: ) at det ikke bare er å gå på Maxbo å finne et trestykke...

 

:confused:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har du et bilde og mål på den gamle rorkulten?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

du skulle kunne lamell-lime tre oxo...det blir veldi starkt......

 

Ja, det var vel det jeg ble anbefalt - men jeg er ingen håndtverker...

 

 

 

tror oxo att typ Seasea / hjertmanns säljer löse std-rorkulter

Ja....også har de autopiloter... :crazy: ...fikk jeg lyst på dét også. Finner ikke rorkulter hos Seasea/Hjertmanns. :nonod:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har du et bilde og mål på den gamle rorkulten?

 

Link til bilde

Kan skaffe bedre bilde, men dette er det beste jeg kan finne nå. Den er ganske enkel. Målene har jeg heller ikke tilgjengelig nå.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært et par ganger innom huseklepp (de som bygger riviera 925 i Tønsberg) og fått hjelp til enkle oppgaver som å skjære til deler og slikt , de har mengder med fine treverk liggende og kan sikkert hjelpe deg med å produsere om de får en dag eller to på seg.

http://www.huseklepp.net/cms/index.php?opt...7&Itemid=26

Evnt kan du sikkert få kjøpe en bit med hel teak eller mahogny der.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båtplassmedlem kan skaffe meg eikeemne, og Huseklepp kan lage i teak for meg (sender dem bilde/tegning og mål). Da har jeg to valg, og føler meg betydlig roligere :smiley:

 

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

(Så får jeg ta opp igjen tråden om jeg skamskjærer eikeemnet, og Huseklepp-alternativet blir for dyrt)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har du målene er det mulig jeg har en gammel bardiskplate i teak liggende som det kan skjæres ut emne av. Du betaler portoen isåfall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

- men jeg er ingen håndtverker...

 

Du trenger ikke være håndverker for å lagen en ny rorkult, jeg har gjort dette før og det er ganske enkelt. På bildet du legger det ut ser det ut til at rorkulten er helt rett, uten noen bøy på den. Dette er jo det enkleste. Den sterkeste rorkulten får du om du lager et laminat, flere tynne lag med treverk som limes sammen til den ønskede tykkelse. Emnet / stokken du så får kan du sage/høvle/pusse som du selv vil.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har bare håndsag og stikksag.

Det er mer en nok for å skjære til lamellene. Hvor rett du skjærer er ikke så viktig, for du må uansett høvle til slutt. I tillegg trenger du en høvel for å forme rorkulten når den er ferdig limt.

 

Jeg lagde en gang en buet dør. Rammeverket bestod da av 50x35 mm avstivninger, laminert av 3 mm huntonittplate. Nødvendig verktøy var håndsag, høvel og en tålmodig kone... (jeg okkuperte kjøkkengulvet i to dager :lol: )

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvis du grovskærer lamellene, kan du ta dem med deg til f.eks ett trappesnekker-verksted e.l. Spør du pent kjører de dem gjennom tykkelses-høvelen for deg. Kanskje du må betale en hundrelapp eller en bløtkake til kaffen e.l.

 

Har sett att enkelte har tilbydt deg både eik og teak. Si ja takk til begge, og lag lameller som du limer annenhver gang til ønsket tykkelse. Blir ofte pent.

 

Fremgangsmåten kan du se her

 

Når det hele er limt i sammen er det ned til snekker'n igjen og få høvlet den på sidene. Resten er tilpassing med runding av hjørner, pussing, lakkering osv.

 

NB. Lag 2 stk med det samme, så har du til Færdern 2008 også :lol:

Link to post
Share on other sites

Lamellimt ask og mahogny er også ganske vanlig og lekkert. Jeg mener å erindre at rorkulten på X-79'en er ganske enkel i fasongen, så jeg tror du fint skal klare dette selv. Jeg har selv seilt rundt med en sak laget av furu. Ikke spesiell lekker eller sterk. Nå holder jeg på å lage en i Epoxy/Glass/Carbon, men det blir mye pussing for å få finishen helt topp før siste laget med carbon legges. Uansett er det morsomt å lage ting selv når man får et godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Da jeg brakk rorkulten fikk jeg anbefaling om ikke å benytte teak - fordi dette er sterkt, men sprøtt. Valgte til slutt eik og ba et snekkeri om å lage en ny etter modell av den gamle. Det ble limt 5 lameller og jeg betalte ca 600,- for arbeidet. Etterpå smurte jeg rorkulten selv med 8 strøk Owatrol II. Ble både pent og sterkt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i kveld fått tilskåret 99% av ny rorkult av et medlem her på forumet, og er sjeleglad! Emnet er i skikkelig tørr og solid eik. Trenger bare en puss og en suss, så blir det bedre enn nytt.

 

Fremgangsmåten kan du se her

NB. Lag 2 stk med det samme, så har du til Færdern 2008 også :lol:

 

Det ser så lett ut i DIY-beskrivelsen, men jeg kan desverre ikke gå fra jobben for å besøke snekkeren nok til dette prosjektet (les: jeg har ikke mot nok til å gjøre det på (muligens?) beste måten). Resultatet ville nok blitt strøkent... ...Og ja, -jeg fikk med et reserveemne :lol: :lol: :lol:

Takk for linken - det stod mye interessant der.

 

 

Lamellimt ask og mahogny er også ganske vanlig og lekkert. Jeg mener å erindre at rorkulten på X-79'en er ganske enkel i fasongen, så jeg tror du fint skal klare dette selv. Jeg har selv seilt rundt med en sak laget av furu. Ikke spesiell lekker eller sterk. Nå holder jeg på å lage en i Epoxy/Glass/Carbon, men det blir mye pussing for å få finishen helt topp før siste laget med carbon legges. Uansett er det morsomt å lage ting selv når man får et godt resultat.

 

Jeg håper du poster et bilde av rorkulten din når den er ferdig, Ulysses, gjerne før også. Skulle gjerne brukt samme materialet selv, men jeg aner ikke engang hvor jeg skulle begynt på et sånt prosjekt. Er redd det vil ta for lang tid også, men det ville jo vært et kurant vinterprosjekt da! Mulig jeg IM-er deg for info til høsten :smiley:

 

 

Prøv å få tak i et sleggeskaft i hickory hos en byggvareforretning - mulig det er langt nok? Har du flaks passer det i beslaget!

 

Det hørtes ut som en god idé. Kunne nok forenklet mye, men nå har jeg fått et emne å pusse og gni på. Takk hvertfall.

 

 

Da jeg brakk rorkulten fikk jeg anbefaling om ikke å benytte teak - fordi dette er sterkt, men sprøtt. Valgte til slutt eik og ba et snekkeri om å lage en ny etter modell av den gamle. Det ble limt 5 lameller og jeg betalte ca 600,- for arbeidet. Etterpå smurte jeg rorkulten selv med 8 strøk Owatrol II. Ble både pent og sterkt.

 

Takk for info. Nå ble jeg enda mer komfortabel med eikeemnet jeg har fått. Jeg kommer til å forme emnet (dvs. han jeg fikk emnet av har gjort alt grovarbeidet og vel så dét) uten å skjære det i lameller først. Håper det blir bra, men hvis det skjærer seg kommer nok til å bruke lameller (eller Ulysses-metoden). Jeg har noe teakolje som jeg har tenkt å bruke. Tror ikke den heter Owatrol, men i følge Fargerike kan den også brukes på andre materialer enn teak.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ulaminert (heltre) mahogny rorkult på min 4 tonn, 26 fot seilbåt. Den har stått i båten siden 1965, da båten ble bygget. Tror ikke du skal bekymre deg for å bruke heltre gitt. Det er uansett ikke sååå mange ganger at en ramler oppå rorkulten vel? Må nesten legge til at jeg har faktisk en reserve-rorkult. Visstnok laget av svigerfaren til han jeg kjøpte båten av. den er så vakkert utskåret at jeg burde kanskje legge ut et bilde av den en eller annen gang...... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...