Jump to content

Kartplotter - intern eller ekstern antenna


JanHH

Recommended Posts

Har i dag 2 GPS antenner (mottagere) liggende framme ved frontruta fordi jeg ikke har hatt tid til å få dem opp på taket. Når jeg ser på GPS status ser jeg at signalene dempes en god del. Har problemer med å få inn EGNOS satelittene og noen ganger blir målingene av dorgefarten veldig varierende. Vil så absolutt anbefale ekstern GPS antenne.

Link to post
Share on other sites

Har en Gamin 192c med intern antenne, som er montert fremme i vinduet som skrår en hel del. Har ikke merket problem enda med den, men har brukt bærbar GPS i fjellet og vet hvor svake disse signalene er. Selv om det er mer lettvint å ha intern antenne, vil jeg nok neste gang valgt utstyr med denne eksternt.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en intern antenne i min plotter. Står under frontvinduene men ikke noe tak. Strevde med at posisjonen falt ut av og til. Monterte så en ekstern GPS antenne og det var som natt og dag. Fullt signal på nesten samtlige (og ikke halv på 3-4 med den interne). Kommer aldri til å ha noe annet enn ekstern. Inbiller meg også at de interne skal være så kompakte som mulig for å holde størrelsen på plotteren nede. Det kan gå utover kvaliteten på mottaket.

Link to post
Share on other sites

Invendig antenne fungerer skjelden eller aldri bra. Det blir mye som skjermer og demper.

Og, like viktig, antenna får ikke fri sikt horisonten rundt. Det gjelper lite å ha 5 satelitter med full signalstyrke dersom de står på samme stedet. Det blir særdeles dårlig navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Var den rettet til meg Hansi ?

 

Spørsmålet var bare om det var noe forskjell. Har lite erfaring med kartplotter, men brukt bilnavigasjon i flere år uten at jeg noen gang har merket at det har falt ut. Derfor så ble jeg forundret over kommentarer at det har fungert dårlig med kartplotter med intern antenne...

Link to post
Share on other sites

Bilnavigasjon bruker temmelig kraftig filtrering på plottingen. Det betyr at du må et stykke vekk i fra veien før navigatoren viser at du er er på en annen vei eller utenfor veien. Men har da sett at navigatoren plutselig hopper over på en paralell vei eller prøver seg på ei avkjøring jeg ikke tar av på.

 

Noen båt GPSer bruker svært lite filtrering, eksemplevis Lowrance, mens Raymarine filtrerer betraktelig mer. Derfor er det svært viktig å ha et godt signal på en Lowrance GPS ellers blir dorgehastigheten feil og plotteren plotter en "vimsete" strek selv om en seiler i rett linje.

 

Den beste måten å se monteringsposisjonens innflytelse på motatt GPS signal er å teste både utvendig og innvendig montasje og se signalnivå og antall satelitter med lock for de to alternativene i status displayet.

 

Det skal heller ikke underslås ikke alle GPS mottagere er like følsomme, så om det går greit med innvendig montasje av en modell kan en annen modell gi problemer i samme båttype.

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter fullt ut de som mener at ekstern antenne er best.

Jeg har sett flere eksempler på at interne antenner har fungert i godvær og under stabile mottaksforhold,

men skal du sette en gps på prøve, så beveg deg ut i kuling, hvor båten ruller og hiver på seg.

Da vil antennevinkelen kontinuerlig endres og du vil raskt finne ut om signalet og/eller gps`en er god nok.

Jeg har opplevd å se koordinater i Oslofjorden som fortalte at vi var på Hardangervidda.

 

Kjøp helst en gps som har Kalmannfilter eller bedre.

Slike filtere sjekker grovt sagt de mottatte signalene for konsistens eller gylighet.

Disse filterne jobber etter en "logikktest" som hele tiden sjekker om det mottatte signalet er logisk i forhold til rekken med tidligere mottatte signaler. Er den beregnede posisjonen avvikende eller feil i forhold til rekken av de siste, blir dette underkjent og forkastet.

Eksempel på dette er "Hardangervidda-koordinatet" fra historien over. Det ville antagelig vært underkjent av f.eks. et Kalmanfilter dersom dette hadde vært tilstede.

 

Mulligan trekker fram satelittenes posisjonering.

Det beste og mest nøyaktige posisjonen får du når du mottar mange satelitter som har god spredning over horisonten.

Da blir det god vinkel mellom satelittene og posisjonsberegningene blir mer nøyaktige. Dette kan du ofte sjekke på gps`en med en måleenhet som er oppgitt i DOP (denne ser du ofte på skjermsiden som viser hvilke satelitter du mottar og hvordan disse er posisjonert på horisonten). Dersom du mottar mange satelitter med god spredning får du en nøyaktig posisjonsangivelse og et lavt DOP-tall, typisk 1,5 - 1,8. Blir DOP mer enn 2,5 - 3 har du ikke optimale mottaksforhold.

Ved å ha intern antenne, vil du fortrinnsvis kun motta de beste signalene fra kun en side på horisonten.

Du vil da kunne oppnå "trange vinkler" mellom satelittene som mottas og dermed dårlige mottaksforhold med høye DOP-tall.

 

Dette emnet kan det skrives sider om, og det er tidligere tråder som beskriver mye av dette mer utfyllende.

Det beste er uansett ekstern antenne som i tillegg monteres med fri sikt mot hele horisonten.

En intern antenne vil sikkert fungere under normale forhold, men hvis uværet slår til med mye rulling i båten, vil du kunne få problemer. Og det er vel helst under slike forhold at gps`en først og fremst bør fungere optimalt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe forskjell på navigasjon i bil og båt da... hvorfor skulle det gå dårligere til vanns en land?

 

Ja, det er en forskjell.

Bilnavigasjonen har en langt lettere oppgave. To plan, Y og Z er gitt, og den skal kun plassere deg på nærmeste vei som vist i kartet. Hva posisjonen din er er relativt uinteressant. Tom Tom'en min er ikke oppdatert, og når jeg kjører på nye E18 i Vestfold hopper den fra gårdsveier til lokale veier og tilbake. Den er helt ukritisk. Når jeg står på nedre dekk på Bastøferja begynner den å navigere i det øyeblikk de åpner lemmen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...