Jump to content

Lowrance HDS-5x vs Raymarine DS600x


dogge

Recommended Posts

Hei!

Er på jakt etter et ekkolodd for trolling etter blank fjordfisk. Driver også med vanlig pilking i sjø på 50-100m. Ser i spec'n til Lowrance HDS-5x oppgir 120 grader strålebredde. Blir da litt skeptisk til at dette "loddet" kan virke på litt større dybder? Er det noen som har erfaringer med dette loddet?

 

Her er en link til Lowrance:

http://www.boatersland.com/lowhds5x.html

 

Ser også på Raymarine DS600x. Dette skal være et ok lodd men vet ikke om det er bedre enn HDS-5x??

 

Link til Raymarine:

http://www.boatersland.com/rayds600x.html

 

Eller er kansje Furuno FCV620 det beste alternativet?? Pris er jo alltid intressant, og det er jo Lowrance som er lavest priset....

Link to post
Share on other sites

Hvilket som er best av disse loddene er ikke godt å si, har ikke sett noen sammenlignende test enda, alle 3 har avansert digital signalbehandling. Raymarine og Furuno nærmest identisk, Lowrance en helt annen løsning hvor de sender ut et chirp signal og bruker korrelasjon i mottageren.

 

Jeg har brukt 5" utgaven av Raymarine, DS500X, jeg har både Furuno FCV 620 og Lowrance HDS-5. Skal prøve HDSen i 1. mai langhelga så etter det kan jeg nok gi et bedre svar.

 

Selve ytelsen til Raymarine og Furuno er tilnærmet identisk, men Furuno er mye mer brukervennlig og har et par funksjoner som Raymarine mangler, alle de rene ekkoloddene til Raymarine er forresten gått ut, nå finnes bare kombimodellene A50D, A57D og A70D.

 

Strålebredden til Lowrance er jo selvsagt avhengig av svingeren, loddet selges enten uten svinger med en 83/200kHz eller 50/200kHz svinger. Fra i år er stort sett alle Airmarsvingere tilgjengelig fra Lowrance. 120 garders vinkel oppnår en med 83/200kHz svingeren på grunnt vann med høy følsomhet (benytter seg av sidelobene). Denne svingeren er utmerket til vanlig ferskvannsfsiek og til dorging til fiske på dypere vann er en 50/200kHz svinger å foretrekke, enten Lowrance sin egen eller en Airmar avhengig av behov og budsjett. Det spesielle utgangssignalet og mottageren til HDS skal i følge Lowrance gi ca 6-7 ganger så stor følsomhet som DS600X/FCV-620. HDS er helt ny så det er foerløpig lite erfaringer med disse, men ekkoloddteknologien er jo den samme som i black-box loddet Lowrance Braodband Sounder-1 som kom i fjor, og jeg har bare sett positive tilbakemeldinger for denne.

 

Skal jeg gi deg en anbefaling i dag er det å gå for Furuno FCV-620, om ei uke kan svaret være et annet.

 

Prisen på DS600X hos Boatersland er alt for høy, mulig å få den mye billigere.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ser som er spesielt intressant med HDS'n er den ekstra følsomheten. Dersom det stemmer at loddet er 6-7 ganger mer følsomt enn FCV620, har jo HDS'n et godt potensiale. Prisen er jo heller ikke helt på jordet! Gleder meg til å høre fra dine erfaringer etter langhelga :flag:

 

Venter med å handle til jeg vet mer om HDS'n.

Link to post
Share on other sites

Lowrance har større oppløsning på skjerm. Det er et pluss

Det har tilsynelatende større uteffekt (31 W RMS.), også et pluss, men siden du kommer til å sette demping (gain kontroll) betyr det ikke all verden. Positivt om du skal montere svingeren innvendig

 

Raymarine har a-scope. Det er et pluss dersom du vet hva det er.

Finner ikke effekt verdien for Raymarine (Oppgitt til 500 W som er en eller annen p2p måling)

DS 600 er vel også et eldre lodd.

 

Jeg forstår ikke helt fordelen av den store strålebredden. Fisk et stykke unna vises jo som om den er rett under båten like vel. uansett om den er forran bak eller på siden av deg. Men - sikkert kjekt i seilbåt.

 

Dersom du velger de billigste svingeralternativ så forslår jeg, helt subjektivt, at du sparer enda litt mer på å kjøpe Lowrancen.

 

Men det er ikke første gang jeg tar feil her.

Link to post
Share on other sites

Det har tilsynelatende større uteffekt (31 W RMS.), også et pluss, men siden du kommer til å sette demping (gain kontroll) betyr det ikke all verden. Positivt om du skal montere svingeren innvendig

 

Kansje jeg kommer til å gå for en løsning der jeg monterer svinger på hekken med en justerbar avtagbar stang. Kommer nok til å lage feste slik at jeg kan vinkle svinger litt mot den siden jeg har riggen når jeg dorger.

 

Når jeg vikler svinger'n litt til ene siden, er jo litt av hensikten med a-scope vekke. Blir ikke helt nøyaktig verken dybde heller. Må bare lese loddet på en litt annen måte i forhold til en rett opp og ned-montering.

 

Er i alle fall en fordel å få svinger'n ut av vannet når jeg kjører ut til fiskeplassene. Ellers blir det en del sprut + at det er lett å skade svinger ved transport av båten.

 

og til dorging til fiske på dypere vann er en 50/200kHz svinger å foretrekke, enten Lowrance sin egen eller en Airmar avhengig av behov og budsjett

 

Jeg finner lite info om Lowrance sine svingere er kompatible med HDS'n. Kan en bruke vilken som helst av svingerene til lowrance på et HDS-lodd?? Dersom jeg går for Airmar p66, vil denne være kompatibel med HDS som er digital?? Det jeg mener som er litt rart, er at Lowrance oppgir at HDS'n er 6-7 ganger mer følsom enn tilsvarende analoge lodd. Men da må en vel ha en svinger som er tilpasset HDS-teknologien?

Link to post
Share on other sites

HDS sender ut et annet type signal og har en annen mottagerteknologi enn andre lodd dette gjør at de oppnår større følsomhet. HDS har en utgangseffekt på 32W rms, dette oppgir de at skal tilsvare 3850W for et konvensjonellt lodd. HDS bruker samme svingere som tidligere Lowrance ekkolodd. Alle med blå konnektor gir full funksjonalitet, de med grå bajonettkobling kan også brukes men da vil ikke temperatursensoren virke.

Link to post
Share on other sites

Da er HDS-5 testet. Etter at nødvendig grunninnstillinger og litt tuning var unnagjort fungerete loddet helt suverent i automatisk modus. Finnes fortsatt noe småplukk som bør fikses, men en ny softwareversjon skal komme i løpet av et par uker. Mye av funksjonaliteten i dette loddet er implementert i software så det er grunn til å tro at ytelsen blir enda bedre etter hvert. Med den lille billige Lowrance 83/200kHz svingeren (samme svinger som tidligere har vært solgt som ren 200kHz for Lowrance og Eagle) klarte jeg å holde bunnen i ca 30knop på 410m dyp på Mjøsa. Ekkoloddbildene er generellt veldig rene og tydlige med fint tegnede fiskebuer. Skal senere også montere Airmar p66 hekksvinger for HDS. For bruk i saltvann vil jeg anbefale Lowrance sin 50/200kHz eller en tilsvarende fra Airmar som eksempelvis P66.

 

Slik instrumentene er i dag kan jeg ikke komme med en klar anbefaling på å kjøpe HDS-5 eller FCV-620. Hvis jeg måtte fjerne et av loddene i fra båten min, vet jeg faktisk ikke hvilket jeg hadde valgt. Med tanke på forbedringen en kan forvente for HDS, så tror jeg at jeg hårfint vil lande på en anbefaling for HDS for de som skal kjøpe nå. For FCV-620 har jeg en Airmar B60 svinger som er en gjennomgående utgave med samme svingerelement som P66.

 

Jeg endte opp med å kjøre Furunoen på 50/200kHz og HDS på 83kHz, på denne måten kunne jeg få maksimalt med info om hva som befant seg under båten.

Link to post
Share on other sites

har kjøpt meg en lowranse hdx5 med standard innvending sviger, hvor dypt kan jeg forvente og nå med denne.

og hvor og vilken svingere kan jeg få kjøpt til denne og hva kan jeg forvente av en eventuell oppgradering av svinger.

Finner lite info om svingere på lowrance sin hjemmeside.

Tusen takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...