Jump to content

Lim til Teak !


Gunga Din

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har limt teak som både har løsnet (dør-rammen) og sprukne lister.

 

Det jeg brukte var Cascol Trelim for bruk inne- og utendørs. Dette trelimet er et Polyuretan-lim og det renner like lett som vann. Med andre ord: Det renner helt inn i sprekker etc. Fås også kjøpt i små hendige flasker på  100ml. (grønn kork!)

 

Men vær OBS: Limet ekspanderer under herding, så det du limer MÅ STÅ I PRESS under herdingen  :confused::yesnod::blush:

 

Jeg satte det ikke i press (vel, en fyrstikk i karmåpningen slik at dørbladet skulle passe perfekt med en liten klaring...). Dagen etter var limet herdet fint og skikkelig, men dør og toalettvegg sto i spenn  :confused::blush::smash:

 

Cascol Norge var forøvrig meget servicevennlig, og hjalp til med å få ordnet døra på beste måte slik at nå er det bare fryd og gammen!

 

Men husk på å sette det du skal lime  I PRESS !!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

:-) fredriksen

som nå har lært at trelim ikke bare er trelim....

Link to post
Share on other sites

Teaken er ikke så lett å lime, jeg personlig ville brukt epoxy. men hvis du skal bruke polyretanlim som foreslått, bør du fukte overflaten men vann før påføring av lim. det limet bruker vann som en slags herder/akselerasator.

 

Har prøvd begge deler på teak, og er overbevist om at epoxy er sterkere og gir en mindre synlig limfuge . Men for all del, polyretanlim er utrolig bra til vanskelige oppgaver.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Limte nettop en teak fenderlist med et tokomponentlim. Cascol Marin, mener jeg det het. Fås kjøpt på Clas ohlson ca 150 kr.

 

Jeg var veldig fornøyd med resultatet med dette.

 

(0bs. limet blir en blanding mellom gult og grått når det tørker, men det macha fint hos meg iallefall)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Bruk polurethanlim, har limt innredningen i en hel båt med dette. Spesielt der teaklister har sprukket er det fint, da det ekspanderer inn i alle furer og sprekker. Med andre ord du slipper å pusse ned osv.. Men husk du MÅ vaske godt med rødsprit eller aceton først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...