Jump to content

Oppfriskning av batterier - desulfator


Far Out

Recommended Posts

Jeg fant en interessant link til en artikkel om gjenopplivning av dårlige batterier (blyakkumulatorer) på Medlemssidene:

http://www.homepower.com/files/desulfator.pdf

 

Artikkelen leder videre til en annen hjemmeside hvor det er et diskusjonsforum om akkurat dette temaet, samt mulighet for å kjøpe byggesett eller ferdige elektronikk-dingser som skal redde gamle batterier:

http://shaka.com/~kalepa/desulf.htm

 

Mine batterier er fra 1998 og begynner å virke litt skrøpelige.  Jeg kunne derfor tenke meg å prøve en "desulfator".   Når jeg leser sistnevnte hjemmeside forstår jeg at det er flere typer å velge mellom.  Jeg tenkte derfor å høre om noen på forumet har erfaring med disse?

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Denne linken kan gi deg noen inputs.

Jeg har brukt slikt utstyr som beskrevet i linken i flere år, og faktisk renovert flere batterier som var kastet av herværende busselskap. :yesnod:

Et batteri bør kunne vare lengre enn 5-6 år. Faktisk er ikke 10-15 år uvanlig, MEN  D E T krever riktig stell og omgivelser :smash: Om DET emnet finner du mye info både ved å søke i basen her og i BM-basen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte derfor å høre om noen på forumet har erfaring med disse?

Jeg har hatt en slik, tilsvarende den Maritim selger, i mange år men vet ikke helt om jeg har noen effekt av den. Også de lærde strides..... Nå avdøde Per Smith laget noen ladere som vha. en frekvens (mener å huske det var et helt frekvensspekter) klarte å få liv i døde/sulfaterte batterier. Paul Rosenquist i Ladac står knallhardt på at sulfat ikke kan oppløses. Jeg har stor sans og respekt for Paul men her tror jeg praksis viser at han tar litt feil.......

 

Om disse dingsene gjør en jobb vet en jo ikke før etter mange år og en god lading (riktig ladespenning) og pent stell av batteriet (få eller ingen dyputladinger) er vel det beste for å unngå sulfaterte batterier.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik, tilsvarende den Maritim selger, i mange år men vet ikke helt om jeg har noen effekt av den. Også de lærde strides..... Nå avdøde Per Smith laget noen ladere som vha. en frekvens (mener å huske det var et helt frekvensspekter) klarte å få liv i døde/sulfaterte batterier. Paul Rosenquist i Ladac står knallhardt på at sulfat ikke kan oppløses. Jeg har stor sans og respekt for Paul men her tror jeg praksis viser at han tar litt feil.......

Om disse dingsene gjør en jobb vet en jo ikke før etter mange år og en god lading (riktig ladespenning) og pent stell av batteriet (få eller ingen dyputladinger) er vel det beste for å unngå sulfaterte batterier.

Enig! Per Smith var et "unikum"! Og jeg har sett mange bevis på at dette funker. Her er noen hint

Forøvrig har jeg også stor respekt for Pauls kunnskap på dette området, men her er jeg OGSÅ litt uenig med ham: Det er gjordt endel forskning (og prøving) på dette området bl.a. i USA,, noe link-henvisninger her viser (ref første innlegg i denne strengen av Far Out.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

 

Det virker som om Smiths pulslader klarer å gjenopplive batterier, men den er vel ikke å få tak i (med mindre noen har en til overs?).

 

ProPulse fra Maritim høres det ut som om den kanskje virker, men noe usikkert.

 

Jeg tror derfor jeg vil bestille meg en "pulser" fra USA, hvor det virker som om mange har vært ivrige til å utvikle dette (jfr. link i første innlegg).

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

En slik sak bruker jo også strøm.   :confused:

Nope. Kun ganske lite og bare så lenge batterispenningen er over 13.5 V

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ladereg som står i batt.banken på hytta, har en s.k. equalizing -funksjon. Dette er ikke noen pulslader i den forstand som dere nevner her. Men den gir en økt ladespenning som gasser opp batteriene (overlader med ca 15,2V ladespenning) i et par timer. Det skal fungere som en slags desulfator, fordi syre og vann blir blandet i batteriet og det skal liksom utsette/fjerne antydninger til sulfatering på platene og all "gugga" faller til bunns. Noen vasker også batteriene for å bli kvitt dette bunnslagget. Tømmer ut syra og spyler de rene. Deretter fyller på ny syre. Jeg vil tro man kanskje må gjøre det, også med en pulslader, hvis poenget er at den høye frekvensen skal løse opp sulfat-belegget og at det kommer i ned i batteriet som bunnfall.... :confused:

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Når man bruker strøm fra batteriet, blir platene omdannet til sulfat. Hvis de ikke blir oppladet i tide oppstår sulfatering, dvs. sulfatet blir hardt og nesten umulig å løse opp. Prosessen med omdannelse fra aktivt materiale til sulfat pågår hele tiden.

Bunnfall tyder på slitasje, dvs. platene mister sin masse(kapasitet)  og oppstår hovedsaklig ved overlading og dyputlading og annen mishandling.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt to "pulsere" fra en hyggelig Master Mariner i Scotland, Mr Richard Lines.  Det viste seg at han bygger (og selger byggesett) til "pulserne" som er omtalt i de øverste linkene til en lavere pris enn hans amerikanske konkurrent.  Jeg ser frem til å prøve de på batteriene gjennom vinteren for å se om de livner til igjen.

 

For de som er interessert kan Richard kontaktes på baatplassenlinesrg@intonet.co.uk (ta bort baatplassen), og produktene kan sees på www.courtiestown.co.uk.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Hei Far Out.

 

Er det byggesett du har bestilt eller hva? Og hva koster det? Har et startbatteri i bilen som er 11 år nå og som jeg nå (muligens) har tenkt å bytte ut nå når kulden er satt inn. Dog, det var ingen problemer i morges med minus 18. Hadde vært litt interessant å teste ut litt systematisk med logging av data til PC'n.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt to stk. av "basic pulser" ferdig bygget, men uten tilkoblingsledninger.  De koster tilsammen £55,50 (NOK 650) inkl. porto (satser på at jeg ikke behøver å betale mva.

 

Det finnes også en kraftigere versjon, men den bruker mer strøm, slik at det blir vanskelig å ha den stående på ombord gjennom vinteren når jeg bare får ladet batteriene noen timer hver uke (hver gang jeg er ombord).  Forskjellen på "basic" og den kraftigere er tiden det tar å desulfatere batteriet.  Siden jeg ikke skal bruke båten i vinter har jeg god tid.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Dog, det var ingen problemer i morges med minus 18.

Flytta til Røros Lars H.? Lang vei da til båthavna i Son til sommern :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flytta til Røros Lars H.? :wink:

Nei, men Skjetten og Kjeller der jeg jobber er et "kuldehøl"! Det blir bedre når vi flytter HJEM til Stavanger om vel et år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir bedre når vi flytter HJEM til Stavanger om vel et år.

Det var da svært da. Er ikke det å overreagere en smule? Her i Asker, som bare ligger en snau time unna var det 10 grader mildere i dag tidlig. Kaldt det også :eek:. Vi får trøste oss med at om en måned snur sola :cool: både her og i Stavanger

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, men Skjetten og Kjeller der jeg jobber er et "kuldehøl"! Det blir bedre når vi flytter HJEM til Stavanger om vel et år.

 

Lars H.

Har du fått deg båtplass i stavanger.  hvis ikke så er det noe nytt her.

 

http://www.finn.no/finn/boat/print?id=4849016

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har du fått deg båtplass i stavanger.  hvis ikke så er det noe nytt her..:seeya:

Takk for tipset, men minimumsbredde i båsen på 4 meter á 20.000kr., er vel litt mye for en Saga27 på 2,75m

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...