Jump to content

Nanni diesel 5.250 TDI - Hvilken kubota basemotor?


rago63

Recommended Posts

En bekjent har en Nogva nanni 5.250 TDI i båten sin. Motoren er en 5 sylindret Kubota basemotor på 2499 ccm. Etter varmgang og bytte av varmeveksler, ble det etter oppstart konstatert hvit eksosrøyk med toppakningssbrudd som årsak. Ved demontering av topp ble det oppdaget sprekk og frakturer i denne. Motoren er en "rundt 2000-taller"

 

Motoren er foruten varmeveksler og sjøvannspumpe utstyrt med turbo og ladeluftkjøler. Boring er 83 mm, slaglengde 92,4mm - Effekt 85 hk

 

Mitt spørsmål er om det er noen som vet Kubota sin originale typebetegnelse på denne motoren som kun er marinisert av Nanni? Etter litt tidsbruk på nettet har jeg funnet at den som virker aktuell har Kubota sin typebetegnelse F 2503-TE-DI. Denne motoren er levert bl.a. som industrimotor på 75 hk i høstemaskiner

 

Er det noen her som kan bekrefte dette, eller har tilgang til nettsteder type dieselmarine.com som kunne styrket mine antagelser rundt dette?

 

Vi ønsker i først rekke å se på muligheten for å skaffe en ny topp uten å måtte ta denne gjennom Nanni, da vi antar at det er gullpris gjennom disse i forhold til støpejernsleverandører - selv om disse er dyre nok.....

 

Kan noen hjelpe med dette?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

ville sjekket deleprisen hos Nogva også - ikke sikkert de bruker samme gangetabellen som VP og andre på deleprisene sine

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at den heter F2508‐TB etter denne listen!

 

 

Kjempetakk! Det var akkurat dette jeg trengte. Skal sjekke mot Universal diesel om det er mulig å framskaffe en topp til denne derfra. Poster videre her når jeg får snakket med disse.

 

(Hva kan man ikke få hjelp til her??!)

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha undersøkt endel og stanget hodet lenge i veggen, har jeg kommet til at F2508TB som er anført i listen til Nanni linket til ovenfor, er sannsynligvis en skrivefeil. Kubota har ikke noen 08-serie motorer. Dette skal nok i listen antagelig være F2503 TB.

 

Universal Diesel kan skaffe original Kubota-topp til denne motoren, men den må hentes fra England. Leveringstiden er 8-10 dager, og prisen er ca 6K lavere enn hos Nogva. Det blir nok å få den fra England sammen med det nødvendige tilbehør...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Prosjektet er foreløpig satt på vent, det skal ses på om denne reparasjonen kan tas som endel av et driftsregnskap da båten benyttes tidvis i næring.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...