Vil tro at det finnes. Ellers så er det egentlig ikke så vanskelig å lage slike ting heller, om man har lit peiling på programmering etc. Et AD kort i PCen lit LABVIEW el. og så har du nok det meste som trengs.Litt underlig problemstilling, men jeg lurer på følgende; Finnes det en serie med instrumenter, der resultatene kan presenteres på pc?
Jeg har en kollega som er blind og vi har diskutert muligheter for at han skal kunne få tilgang på data fra instrumenter i en båt. Vi anntar at den enkleste måten er å få data'ene inn i en pc. Dersom man bare får data'ene som tekst på en pc (som f.eks. kurs, fart, dybde, vind-data evnt noe fra en radar (usikker her)) kan de leses opp med syntetisk stemme og vips vil han ha tilgang til data.
om noen har tanker/ideer om dette er jeg takknemlig for inspill...
1/2-geir
Det må du forklare - det var gresk for meg !Vil tro at det finnes. Ellers så er det egentlig ikke så vanskelig å lage slike ting heller, om man har lit peiling på programmering etc. Et AD kort i PCen lit LABVIEW el. og så har du nok det meste som trengs.
Jeg ville jo tro at dersom du tar en telefon til Hjelpemiddelsentralen på Harebakken, så kan de hjelpe deg videre.
De er jo pliktig til å hjelpe personer med diverse handicap, og har etter det jeg såvidt forstår svært god kunnskap til data og muligheter deromkring....
Skader ikke å høre om de kan hjelpe med henvisning til folk som kan dette etc ???
$GPGGA,052122,5923.4633,N,00516.5699,E,1,07,2.4,10.0,M,44.1,M,,*7B $GPGLL,5923.4633,N,00516.5699,E,052122,A,A*4F $GPBOD,,T,,M,,*47 $GPBWC,052122,,,,,,T,,M,,N,,A*7D $GPVTG,197.8,T,199.4,M,0.0,N,0.0,K*4C $GPXTE,A,A,,,N,A*51 $PGRME,9.8,M,11.3,M,15.0,M*28 $PGRMZ,33,f,3*2B $PGRMM,WGS 84*06 $GPRMC,052124,A,5923.4632,N,00516.5700,E,0.0,197.8,141003,1.6,W,A*00 $GPRMB,A,,,,,,,,,,,,A,A*0BHer er noen aktuelle utklipp fra NMEA definisjonen:
Redigert av SveinHa: 04.03.05 09:55
Ok, det er nok meg som ikke kjenner begrepet hjelpemiddelsentral godt nok.
Jeg bare kaster frem forslag, da jeg desverre ikke besitter noe teknisk kompetanse selv, men jeg husker jeg for en tid tilbake leste en reportasje mest sannsynligvis i Agderposten om et firma som bedrev spesielle oppgaver knyttet til hjelpemidler for svaksynte/blinde. Mener det bestemt var i 2004, og at det var et relativt nytt selskap. Veldig vage spor dette, men om du hører med desken i avisa, så kanskje de kan hjelpe deg videre. Dette selskapet bedrev programmering. Kanskje du kan få hjelp der????
Instrumenter som sender ut NMEA bør enkelt kunne omformes til syntetisk tale i en PC.
Alle NMEA-setningene er ren tekst og er helt standardisert. Instrumentene sender et fast antall setninger f.eks. hvert sekund.
Nå er det vel 20 år siden jeg lekte med syntetisk tale (prøvde en gang å få et engelsk program på en Commodore 64 til å snakke norsk, ingen enkel sak.......) men det burde være rimelig greit å oversette NMEA til tale med f.eks faste intervall.
Om det var gresk for deg, så er det nok ikke noe for degDet må du forklare - det var gresk for meg !
Om det var gresk for deg, så er det nok ikke noe for deg
.
Labview er en programmpakke som kan brukes for å programmere systemer rundt AD kort i en PC, National Instruments bruker bl.a. denne. Et AD kort er et kort som du setter inn i PCen (enkelte kan også kobles på USB porten ol.). Dette kortet omformer analoge signaler, slik som spenning til digitale slik at PCen får de inn som en tallverdi som kan behandles videre.
Spørsmålet her blir vel egentlig hva slags instrumenter du er ute etter å få inn på systemet. Er det signaler fra GPS, elektroniske kompass med NEMA signaler eller er det signaler fra tankmålere, voltmeter, turteller ol?
det er nok i første omgang kurs /hastighet/dybde. Evnt også vind-data. Vi fantaserte også litt om dekoding av radarbilder med avstand og kurs til objekter, men det er nok adskillig mer arbeid.... Tank, motor, batteri har vi egentlig ikke snaket så mye om. Selv om det finnes blinde seilere som har gjort atlanteren alene så hadde vi ikke tenkt å starte der...
Et lite spørsmål på siden av det tekniske.
Blind båtfører?? Uansett om man kan konvertere data til taleinformasjon, er vel ikke siktemålet at båten skal føres alene? Og om det er en seende "bisitter", skulle vel i denne kunne formidle informasjonen?
Jeg bare spør fordi jeg ikke helt skjønner problemstillingen.
Mvh. BEG
Instrumenter som sender ut NMEA bør enkelt kunne omformes til syntetisk tale i en PC.
Alle NMEA-setningene er ren tekst og er helt standardisert. Instrumentene sender et fast antall setninger f.eks. hvert sekund.
Tja, du kan jo ta litt fra hvert sted så som GPS, ekkolodd, log osv, og så kjøre signalene gjennom en MNEA combiner eller multiplexer så kommer de inn på COM-porten din som en streng.
Da må vi igjen i Dyreparken.
Dennegang for å hente en vaskebjørn 23.
http://www.marinelek....se/swindex.htm
Det er en trekanalers combiner.
Har også sett dem på nettet med fire, men finner den ikke igjen.