Jump to content

Smartliner 170 aluminiumsbåt tråd


NoobMatrosen

Recommended Posts

Har nå gått til innkjøp av en Smartliner 170 aluminiumsbåt, etter å ha glodd mye på denne på nett. I min søken på nett fant jeg da ingen omtale av denne båten, noe som nok har med at det er en ganske fersk modell. Så da tenkte jeg like godt jeg kunne skrive litt omtale selv, så kan evt andre få nytte av mine erfaringer. Jeg er fersk i båtgamet, derav nicket NoobMatros :). Andre eiere av Smartliner 110, 130, 150 og 170 må gjerne slenge seg på debatten.

 

Nå kunne jeg skrevet om erfaringene jeg hadde med forhandleren, men det lar seg ikke gjøre med reglene på forumet. Det var ikke bare positivt kan man si, og etter lesning på nett ser jeg at mange andre gir samme forhandler det glatte lag. Nok om det. Jeg går heller for en konstruktiv tråd for å gi båtkjøpet en mest mulig riktig omtale. Evt bilder kan også dukke opp.


Båten hadde en bra pris på 29990kr, kontra 32990kr da den kom i vinter.

Det viste seg da at denne prisen forutsatte at man monterte båten sel, dvs tofter, forre puller-plate, vannpumpe og stangholdere. Her ville jeg vært obs dersom du skal kjøpe båten, da jeg er usikker på om dette med monteringen gjelder hos alle forhandlere. Min forhandler var hard på det og skulle ha 3000kr for montering. Da reiste jeg heller hjem med "byggesettet". Det kan godt hende andre forhandlere faktisk har montert sammen båten, og har samme pris. Så sjekk dette når du kontakter forhandler.

 

Denne monteringen skal vel kunne gå på en hel dag, avhengig av hvor nøye du er og hvor bra "din" båt er. Med "din" båt så mener jeg at med disse Smartlinerne så er byggekvaliteten tydeligvis litt ymse, dvs at det er tydelig at byggerne i Taiwan har dårlig tid, og ting er gjort helt ok, men ikke kjempe bra. Litt samlebåndpreg kan man si. Sveisingen er tilfredstillende, men ikke like bra som på f.eks Masterbåtene. Jeg så på to identiske 170 hos forhandler og valgte den jeg har utifra sveisekvaliteten. Den andre båten hadde litt slurvete sveising i baugen. Men min båt var heller ikke uten lyter. Tofteanleggene på forre toft var ikke like høye, så her må jeg legge mellom et aluminiumsstykke på den ene siden for at toftene skal bli like i vater. Avviket er på 1 cm, nok til at det vises. Idag la også min far merke til at det var en liten sprekk på babord side av innerlineren. Forhåpentligvis er dette kun sprekk i lakken. Stangholdere og pullerplaten foran festes med f.eks Tec7. Toftene festes med f.eks Tec7 og skruer du muligens må kjøpe selv. Tips: Syrefast!!!

 

Forhandler anbefalte Linder i stedet for disse båtene, men Linder er fort opp i dobbelt pris av Smartlinerne, hvis man sammenligner båtstørrelsen. Linder er i en annen klasse med tanke på byggekvalitet, så prisen gjenspeiler jo det.

Det skal sies at Smartliner 170 er ganske stor båt, ganske bred og romslig. Smartliner 150 er like bred og lang nok til å være åpen båt. Dersom du planlegger å montere styrekonsoll etterhvert mener jeg 170 er et bedre alternativ. Da har man fint plass til en konsoll med innebygd sete foran.

 

Størrelsen er styrken til disse modellene. De er vesentlig større en de fleste konkurrenter i samme prissjikt og klasse. Hvis du f.eks driver å lurer på Viking 13 foter, så ville jeg heller gått for Smartliner 13 som er mye bredere og noe tyngre, og vil vel da være stødigere. På Smartliner sin nettside ligger det en video hvor 130 og 170 "kjører om kapp". 13foteren planer bra med forholdsvis liten motor, og virker samidig stødig og bra. På videoen ser man også at 170 er forholdsvis diger til å være åpen båt.

 

Grunnet siloslått og andre ting har jeg ikke hatt tid til å bli ferdig med monteringen.

Fortsettelse følger...

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei!

Er svært intressert i dine erfaringer/info ang denne båten da jeg vurderer kjøp av en slik.

 

Hvor stor motor har du på den, kommer den lett i plan med den motor,og hvor mange knop med en/flere personer ombord?

"Slår"den mye i bølger, og hvordan oppfører den seg i sjøen generelt?

Hvordan er du fornøyd med kvaliteten på båten?

Syntes du rennen i midten fungerer som den skal, og hvor dyp er den?

Blir toftene i aluminium svært varme sommerstid/i solstek?

 

Takker for svar

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Siden jeg har fått flere henvendelser, hvorav den ene i dag morres, så skal jeg prøve å skrive litt generelt for vordende smartliner-kjøpere. Tror jeg deler det opp i flere innlegg, da BP logger av når jeg skriver langt.

Tror jeg da deler opp i kategoriske innlegg.

Link to post
Share on other sites

Sjødyktighet, stabilitet osv

 

Jeg har 17-foteren, og den er meeeget stabil. Går helt finfint å stå oppreist i båten for å fiske med stang, den tåler mye vekt sideveis. Jeg har foreløpig brukt den kun med en 15hk Mercury jeg lånte av far. Det var billigst. Måtte levere den tilbake nå, men timingen der er jo finfin, for nå er HK-avgiften bort på motorer :thumbsup: . Båten tåler 50hk og ca 120 kg på akterspeilet. Den vil da duppe nedi litt bak tror jeg, og du vil da trenge de 50hk for å dytte den oppi plan. Men siden båten er meget lett, så tror jeg den dyttinga ska skje veldig kjapt.

 

Jeg kjørte litt svinger med 15-hesteren med forholdsvis bra turtall en gang i sommer. Det var kanskje litt halvspooky, da det virka som båten kaviterte, dvs at motoren løfta båten utav sjøen sideveis. Velting med andre ord. Tror det faktisk var tilfelle at det holdt på å skje, og det er ikke usannsynlig, for kjølen på undersiden er nesten ikke eksisterende. ca cm tror jeg. Kjølen har et spor i seg på 4-5 mm, så om man ville hatt større kjøl så hadde dette latt seg sveise på, om man kjenner en dyktig metall-arbeider. Nesten-kaviteringen kan kanskje ha noe med å gjøre at motoren veide i underkant av 40 kg, altså for lett til å være ballast og forhindre kavitering. En 30hk på 80kg vil nok bli noe annet.

 

Det skal sies at båten slår litt når det er bølger, så for øret høres det ikke spesielt hyggelig ut. Men båten er C-sertifisert, så den skal tåle en vesentlig trøkk. Man kan si at båten er 50/50 flatbunna og V-forma. Det at den er forholdsvis flat bakover betyr at den er meget lettdrevet, så selv en 15hk fungerer ok. Tror jeg nærmet meg 20 knop med 15-hesteren, men dette fikk jeg ikke målt.

 

For å fatte dette i korthet, så er kanskje ikke båten kjempestabil mtp "sjø-råning" med lett motor og en person i båten. Dette er ikke testa med tyngre motor. Båten er sertifisert for 5 pers, som den takler meget bra.

Båten er meget stabil ved normal kjøring, og veldig stabil når den ligger i ro, og man kanskje ønsker å stå for å fiske med stang. HUSK UANSETT REDNINGSVEST ELLER GASSVEST. Gassvest er genialt.

Båten er triveligst i roligere sjø, men skal tåle en trøkk likevel. C-sertifisering er for bølger opptil 2meter om jeg husker rett.

Link to post
Share on other sites

Konstruksjon, design:

 

Syns båten ser meget bra ut. Veldig stilren. Dette er en helsveiset båt, der flere andre alubåter er naglet sammen. Meget lettvint med renhold på dørken, etter sløying av fisk. Kjøp kombikosten på Biltema, så er renhold en lek innvendig. Fordel selvsagt om du har tilgang til ferskvann, noe man som regel har om man ligger i en ok marina. Litt dumt å øse saltvann oppi båten kanskje, da vannet går under dørken. Dvs det er hullrom mellom glassfiberdørk og alu-bunnen. Renna midt i båten fungerer bra, og er vel 15cm dyp vil jeg tro. Bakerst utvider renna seg til en større "kumme", der det er hull ned til skroget. Da jeg kjøpte båten, fulgte det med membranpumpe, der monteringshull var forbora i bjelken som er sveisa fast i speilet. Dette er vel pumpe av billigste sort av denne typen, noe man også ser på marine nettbutikker.

 

Jeg har personlig erfaring med billigste sort for å si det sånn, for utpå sommeren hadde gummimembranet begynt å sprekke i ytterkant og begynt å lekke sånn smått. Men her i forgårs så skulle jeg lense båten for over 100l vann, etter tidligere monster-regn. Da knakk håndtaket på pumpa. Viste seg å være tretthetsbrudd. Kan si det sånn at denne pumpa er helt grei, men duger ikke for fullstendig lensing av båten. Da kan det være lurt å kjøpe en batteridrevet lensepumpe som f.eks Rule Aqua Charge AQ500. Eller om du ligger i en marina med strøm, gjerne en portabel 220v pumpe. Sistnevnte vil være meget kjapp på lensing da de pumper opptil 4000l pr time. Spørs om disse tåler tørrkjøring da. Membranpumpa vil da funke fint for å få lensa siste rest av vannet som ligger under dørken. Ang "originalpumpa" som fulgte med båten, så tror jeg at jeg ser meg nødt til å bestille likedan pumpe, da det vil bli stygt med flere hull på den bjelken på akterseilet. Kjøper man En Jabsko-pumpe som er mye bedre, så ser det ut til at jeg må bore nye hull. Da bestiller jeg heller likedan membranpumpe, men går over til å bruke denne som supplement istedenfor som hovedpumpe. Kommer nok til å gå for 220v-pumpe tror jeg.

 

Konstruksjonen er forholdsvis solid, men sidene på båten flekser noe. Dette er ikke et problem, men man skal dobbeltsjekke dette når man kjøper båten. Om trailersjåføren som har frakta båten har stramma jekkestroppa godt, så kan dette bøye båtsida litt inn. Dette var tilfelle med min båt, men er såpass lite at jeg legger merke til det bare om jeg stiller meg opp og sikter. Toftene på båten er ganske digre, og gir lett plass til tre voksne mannfolk pr tofte. M.a.o. kunne man greit vært 6 menn i båten, men den er sertifisert for kun 5. Toftene er så breie at om du har et veldig godt liggeunderlag og ei pute med på båt-turen, så er det ei fin sol-seng til kona. Båten er nesten 2 meter fra ytterkant til ytterkant på ripa. Ripa består av en slags rund bjelke, der det kan skrus fast alt fra fenderkroker til snøreruller osv. Mye plas og lett å borre og montere. Men ripa er nok ikke solid nok til å montere et fiskehjul på. Dersom man ønsker det, ville jeg ha fått spesialsveisa en aluminiumsbrakett som skrus både nedi tofte-anlegget og på ripa. Skal sies at jeg brukte Tec-7 i tillegg til skruer da jeg monterte toftene, så evt fiskehjulsbrakett kan være fordel å ordne ved evt montering av båten, dersom du kjøper byggesett. Toftene inneholder en stor isoporkloss, så skal nok litt til å synke denne båten.

 

Det jeg skriver på første innlegg i tråden gir pekepinn på hva som kan dukke opp, om du kjøper byggesett sånn som jeg gjorde. Skal sies at jeg er meget nøye person da, så ting måtte være beint, derav mer arbeid. En ny båt skal jo være bein og fin, men det som jeg tror er tilfelle med disse båtene er at fabrikken prøver å spy ut så mange båter de bare klarer. Båtmodellen kom i fjor vinter, og etterspørselen viste seg å bli massiv, ifølge forhandlere.

Om man sammenligner med andre båter i samme klasse, så vil jeg påstå at Smartliner er der man får mest for pengene. Mye plass og god stabilitet, og pent design atpåtil. Linder er jo pene båter, men de koster vesentlig mere, og er ikke like store.

 

Om dere ser litt rundt på Finn og nettet forøvrig, så har Smartliner 2 forskjellige rattkonsoller. Skulle man ønske å ha annen rattkonsoll så skal ikke det være no stress. Det fine med glassfiberdørken er at det går an å skru fast konsoll og utstyr på den, om man vil, uten at det berører hovedskroget. Dette forutsetter selvsagt at man holder seg noenlunde på midta på dørken når man borer og skrur, altså et område på rundt 60 cm. Midtrenna kan fint brukes for å legge styringskalber nedi, og skape ryddig design, men dette tror jeg kun vil funke med hydraulisk styring. Kabelstyring vil bli for stiv til bøyene bakpå speilet. Men dette vet jeg ikke sikkert da.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt spenning i hverdagen her. Var nylig seriøst tordenvær i bygda her, og et regnskyll så kraftig at jeg vil tro det er topp 3 i en manns minne. Skal etterhvert ut til marinaen og lense båten, og forventer meg at den kan være halvveis fyllt opp med vann. Skal ha med mobil og ta evt bilde, blir interessant å se. Som sagt så har båten en veldig stor isoporkloss inni hver tofte. Så den skal ikke kunne synke. Akterspeilet har og en nedsenking på ca 20 cm, så i teorien skal båten alltid kunne ha 20cm over vannflata, om den fylles helt opp. Isoporen vil holde den flytende. På sett og vis var det heldig at båten sto uten motor nå, da en evt ny motor ville fått seg en halvdukkert.

 

Fortsettelse følger...

Link to post
Share on other sites

Motor-str, båthenger...

 

Som sagt skal jeg selv gå til innkjøp av påhengsmotor, da jeg har lånt en 15hk Mercury totakt inntil nå.

Motor er dyrt, men ikke så fullt så dyrt etter at hk-avgiften forsvant 1. juli.

Som tidligere skrevet så er motoren svært lettdrevet, så den 15-hesteren fikk båten opp i brukbar fart, trolig opp mot 20 knop.

 

Motoren klarte også helt fint å kjøre båten gjennom en av Nord-Europas sterkeste fjordstrømmer, der jeg kommer fra. Og dette med 4 i båten.

Dette gikk greit mye på grunn av skrogkonstruksjonen, som sikkert kan karakteriseres som helpnanende. Flyter oppå vannent, kontra displacementbåter som skubber vann foran seg.

Samme motor ble kjørt med en annen mindre glassfiberbåt i sommer gjennom samme strømmen, med lik styrke, hvorpå båten var nær ved å dukke under.

Smarlineren har meget god bæring, i og med at den er bred.

 

Grunnet familieforøkning kan det hende tenna må bite litt i det sure eplet, og jeg må på bruktmarkedet eller evt kjøpe 20 hk 4-takt.

Forhandler mente ved båtkjøp av 20hk var en bra match, noe jeg kanskje er litt uenig i. Optimal motor på denne båten vil jeg anslå å være 30 hk. 25 og 30-hestere har som regel lik tyngde, 70-80 kg, noe som båten klarer helt fint uten å bli for baktung. Går man et hakk opp til 40 og 50hk, så ligger motorene på 95-105 kg. Jeg veier selv rett over 100 kg, og tok en liten test nå mens båten var uten motor, ved å stå helt bak i båten. Vannflata var da et par cm under topplinja på bunnsmøringa, noe som kanskje er litt marginalt. Bunnsmøringa ble gjort opp til bord nr 2, hvis man jmf båtens design med en trebåt. Sidan aluminium og saltvann går brukbart dårlig ihop, så bør båten til enhver tid ligge med en tomme bunnsmøring over vannlinja. Bunnsmøringa kan selvsagt justeres på, etter å ha hengt på større motor, men jeg valgte topplinja utfra designmessige årsaker. 40-50hk motor blir uansett litt tungt å buksere alene ved montering og avtaging til vinteropplag. Suzuki har nylig kommet med 25/30 hk motorer som veier 62-64 kg, med manuelt utstyr. Dette er nok motorer som vil kle båten godt i forhold til krefter og vekt. Men båten tror jeg vil klare helt fint å bære en 30hk på ca 80 kg (f.eks Mercury F30).

 

Jeg kjøpte Tiki henger BS700, som er lang nok for båten, men som begrenser seg til 60km/t grunnet fravær av brems. Modellen over har brems og kan kjøres i 80 km/t, og er beregnet for båt opptil 18 fot. I etterpåklokskapens navn ville jeg kanskje valgt denne hengeren, da det er greit å kunne kjøre 80 km/t uten å kjøre ulovlig. BS700 var det de hadde hos forhandler, så da ble det det. 18-fots hengeren kan kjapt justeres til å matche denne båten perfekt vil jeg tro, bla ved at siderullene (doble sådan) kan trykke helt bak i båtbunnen. Jo nærmere akterspeilet, jo stivere bunn på båten. Båten er såpass lett at om du har en normal bil med ca 140hk motor, så merker du omtrent ikke at du trekker noe. Hengermodellen med brems er imidlertid noe bredere enn båt og bil.

Link to post
Share on other sites

Var forresten inne på sida til Smartliner i dag. Ser ut til at de har oppgradert disse båtene en smule. Vekta har gått opp rundt 25 kg. Grunn til dette ser ut til å være tykkere gods i bunn (3mm kontra 2 før?)

Motorkapasitet er også justert ned til 40 hk. Mener min tåler 50 hk. Evt så har kanskje erfaringer med 50 hk på disse båtene vist at det er for mye. Som sagt, 30hk er nok det perfekte kompromiss her, tror jeg.

Har selv bestilt ny 25 hk 4-takt, som blir et slags kompromiss med pris og brukervennlighet i forhold til styring med styrekult. Har du penger til 30 hk, kjøp 30 hk!!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Måfå rette en stor takk for grundig og svært detaljert info.

Fått svar på mye JEG lurte på, i tillegg til info om ting jeg ikke hadde tenkt på.

Forhandlere jeg har vært i kontakt med har ikke vært i nærheten av å kunne svare tilsvarende.

De har ikke engang kunne svare på str motor/fart knop da det ikke virker som om de på noen måte har testet de/har info fra importør.

Syntes det ærlig talt er ganske svakt og userøst.

Men nok om det!

Jeg har ikke kjøpt båt ennå, men regner med det blir en Smartliner 170 på meg,da den virker romslig og passer mitt bruk.

Jeg kommer nok til å gå for en 40 eller 50 HK da jeg vil ha ekstra krefter til mange pers/last i båten, og tanken på 30 knop + alene er forlokkende.

En annet poeng er vel og at en 50 HK på halv fart vil ha et lavere forbruk enn en 25 HK på fullt?

Motorens vekt spiller selvsagt også inn inn, men min erfaring er at det er bedre med litt ekstra krefter.

At båten er "blitt" tyngre, platetykkelse økt og at max motor er satt ned til 40 HK var nytt for meg, og må sjekkes opp i.

Takker og for dine innspill mh motorvalg og +/÷ i forhold til merker. Alltid greit å få synspunkter/erfaringer fra andre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg mener å huske at spesifikasjonene er en smule annerledes på min båt enn de som ligger på Smartliner sin nettside. Virker som det er versjon 2 av disse båtene som er kommet. Dette har også medført to nye modeller som er innredet med seter, såkalt bassboats (eller noe). Smartliner 170 v2 veier nå 248 kilo, syns å huske min veier 208kg. Så 40 kg ekstra er litt da. Er sikkert en konsekvens av feedback de har fått fra båtkunder. Hvis jeg skal gjette, så vil jeg her tro at de har funnet ut at 50hk ble for voldsomt i praksis, og at konstruksjonen kanskje ikke tålte det på sikt. Da har de gått ned til 40hk som maks motor, og forsterket konstruksjonen noe med tykkere plater i bunn etc. Men er mulig det er 3mm plater i min også.

 

Om du på død og liv ønsker 50hk motor på den, så tror jeg at det fremdeles er versjon 1 som fortsatt selges på det norske markedet. Så da er det bare å kjøre på.

Ang motor-str så kan jeg nå gi litt feedback på dette også, da jeg kjøpte meg en Mercury F20ML for en liten måned siden. Dette ble et kompromiss mtp pris og vekt, da jeg klarer å løfte og håndtere motoren på 52 kilo selv. Prismessig passet det litt bedre også med billigere motor, da førstefødte er like rundt hjørnet, og båt og motor ikke er det aller viktigste. Når jeg nå driver å kjører inn motoren, så har jeg et par ganger testa motoren med maks turtall i 10-15 sekunder, vel å merke etter at den hadde gått 3-4 timer. Første gang var med kona ombord + lettere fiskeutstyr. Da syns jeg den gikk ganske så brukbart, uten at jeg vet hvor mange knop det var. i kveld var første gang jeg testa den med full åpning alene i båten. Nå blir dette litt gjetting, men jeg tipper jeg var oppe i 25 knop. og det med en 17 fot, 2 meter bred båt med 20 hk. Båten er da med andre ord svært lettdrevet.

 

Jeg kan se at du ønsker mye krefter når det er mange i båten, men å ha 50 hk på den når du kjører alene.... det tenker jeg kanskje hadde vært litt skummelt. Tenk på at båten er svært lett i forhold til flaten som skyver luft unna. Jeg tro glatt du passerer 35 knop med 50hk på dette. Som sagt, båten er veldig lett... da ville jeg kanskje gått for den store styrekonsollen som Smartliner tilbyr. Nødvendig med litt tyngde i båten da for å si det sånn. Nå blir jo dette synsing, men erfaringen med 20hk for meg er at denne er ganske så brukbar, både med tanke på fart og skyvekraft. 20hk er også noe som alle uten båtførerprøve kan kjøre, om man ønsker å være på godsia av loven. En lett 30hk som f.eks den nye Suzuki DF30A tipper jeg ville holdt i massevis, iallfall på Smartliner 170 v1. Versjon 2 kan godt hende ha godt av 40 hk pga 40 kg ekstra vekt. Suzuki DF30A veier 63 kg manuell, og er en motor du kanskje kan håndtere og løfte selv, om du er litt solid bygd. Grunnen til at 20-hesterne går såpass bra som de gjør er mindre vekt. Så forskjellen mellom f.eks Mercury F20 og F25 blir i praksis ikke 5hk mer. 25hesteren veier her da 20 kilo mer.

 

Sjekk denne testen: http://www.klikk.no/motor/baat/utstyr/article479594.ece

 

I testen så skriver de at 20hk oppleves litt for lite med 4 ombord. Jeg tror ikke det blir likedan på Smarliner 170, da jeg tror denne båten flyter mer oppå og planer lettere enn testbåten.

Testbåten går ca 22 knop med 2 stk ombord med 20hk. Jeg skal låne gps og sjekke fart etterhvert når det går an å kjøre full gass etter innkjøringsperioden, tipper vi snakker et par knop mer her med samme "folkelast".

 

Jeg ska sjekke opp dette med vekta på båten. Ang maks motor-str så sjekka jeg det her en gang, og kan bekrefte at versjon 1 er spesifisert for opptil 50hk

 

Kan jo også nevne dette med motormerke: Mercury F20 har i test gått 1,5knop raskere enn Yamaha F20. På Smartlineren tror jeg dette gapet kanskje kan øke litt, da Smartlinerbåten sannsynlig er mer lettdrevet enn testbåten.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang det du skriver om 50hk med laver forbruk på halvt turtall vs fullt på 25 så er det selvsagt noe i det. Men om det er økonomien man tenker på da, så ska du kjøre en hel del for å "tjene inn" merprisen på en 50 hk. Men om det er miljøet man tenker på så er det selvsagt noe i det da. En 50hk vil også ha innsprøytning, som også sløser litt mindre bensinen. En motor varer også lengre da, om den ikke kjøres mye på fullt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Takk for en etterlengtet artikkel. Jeg har planer om å kjøpe smartliner 170 i løpet av våren, så det var kjekt å få noen svar. Jeg vet at mange aluminiumsbåter støyer en del, og at vibrasjoner forplanter seg godt. At båten fungerer som en høytaler for motorvibrasjoner. Hvordan er smartlineren på dette området?

 

Jeg vil også ha SL 170 pga den lave vekten, hvordan går det å dra den opp i fjæra og hvordan er det å håndtere den for en og to personer?

 

Jeg er også nysgjerrig på om du har fått noen korrekt avlesning av toppfart?

 

På forhånd, takk.

 

Mvh. Thomas.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dæven steike, lenge sia jeg har vært inne på BP nå. Kan jo svare på spørsmål, selv om det er en smule seint.

 

Ang støy, så syns jeg den støyer helt vanlig. Ikke verre enn en plastbåt. Men lange båtsider vibrerer litt på et viss turtall på motoren, ca 1/4 pådrag vil jeg tro. Båten skall tåle fint å bli dratt oppi fjæra, men den er tung selv om den er lett... Vekta bikker 200kg, så spørs på fjæra da. Med litt fart og flyt fra vannet skal det vel gå et stykke. Generell håndtering ut av sjøen er ikke en enmansjobb, tror jeg.

 

Jeg har ikk fått sjekka fart ennå, men har planer om å handle kartplotter/ekkolodd. Så da får jeg lest av fart. Har som sagt mistanke om ca 25 knop. Blir spennende å se. Jeg kjørte Kaasbøll leiebåt i helga. 17 fot på 450 kg med 60hk Honda bak. Syns ikke den gikk no særlig mye fortere enn min med 20 hk på fullt pådrag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Ship o'hoi... Lenge siden som normalt. Å være småbarnsforelder flytter fokuset over på andre ting, og det er jo bra. Nylig kjøpt hus også vi . Fikk testet fart i høst, lånte ei puls klokke med GPS av en kompis. Maks fart med 20-hesteren med full åpning var vel 20,8 knop eller no sånt. Klokka målte km/t, så hvor nøyaktig det ble er usikkert. Regna meg iallfall fram til knappe 21 knop. Men da hadde båten ligget hele sommeren, og fått bittelitt grønske under vannlinja. Vel å merke ganske lite grønske, da det gror særs lite på denne båten. Dette tror jeg er belønningen for at jeg var svært grundig med priming og bunnsmøring. Ska få gjort en ny fartstest til våren når båten havner på fjorden. Med ren og glatt båt så kan det kanskje legge på seg en knop til? 21 knop tror jeg må være godkjent for en såpass stor båt og forholdsvis sparsommelig motor. Om man leser testen av 20-hestere så blir det da brukt en mindre og smalere båt, og farten der var omtrent det samme. Motoren jeg kjøpte fikk vel pressa testbåten tett opp mot 23knop.

Så har håp om samme farten etter båtslipp utpå våren.

 

30-hester på hekken tror jeg nok kan være gøy. Det holder nok i massevis for de fleste. Tohatsu har nylig skiftet design på sin 30-hk, så den må jeg si er blitt ganske pen. Er i bunn og grunn samme motor som Mercury F30. Tohatsu produserer Mercury sine motorer opptil 30hk. Derifra overtar amerikanerne produksjonen.

 

Tips til bunnsmøring: Hempel Alusafe. Viktig med kobberfritt bunnstoff. 2-komponent epoke primer først, flere strøk.

 

HUSK REDNINGSVEST! Foreldre svømmer like dårlig som barn med klær på. Mannssjåvinisme kan godt vike akkurat på dette feltet.

 

Ship o'hoi!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...