Jump to content

koble ny 60A Biltema dynamo


123321

Recommended Posts

hei har fått inn ny dynamo en 60A biltema art nr 63-614 etter og ha fulgt rådet fra instr. boka til pdar'en om og bruke 35a volvo dynamoen til anker. :p

men får ikke lys i ladelampa og heller ikke lading.

hvis jeg kobler ledningen b+ til startern så den er direkte til batteri tar dynamoen tak og kveler motoren.

er rimelig forvirra nå så håper noen kan hjelpe.

siden denne dynamoen har samlekontakt bak og kun utgang på b+ ladekabel,

så er det en sense kabel til batteri

en som skal til b+ tenning den går rett på batteristrøm? og en d+ (61)

Link to post
Share on other sites

Du vil nok få god hjelp til spørsmålet ditt her inne, men tror du kommer til å få litt kjeft nå, med tre identiske tråder.. Skulle gjerne hjulpet deg med spørsmålet ditt, men inkompetansen min på dette område gjør at jeg holder kjeft.. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

bilde

 

b + til strøm ut.

på kontakten er det s=sense ig= tenning L= D+

det er d + kabel og b+ kabel trukket til dynamo fra før og b+ går til starter rele innslag.

på tegningen til dynamoen er IG direkte til tenningsbryter og L via ladelampe koblet til IG kabel før tenning

bilde

skjema fra volvo penta

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke noe erfaring med BT sine dynamoer..
Men hvis originalregulatoren trenger spenning på L (og kanskje IR) kan det hende at Volvo panelet ikke gir nok.
(ofte bare <7V for start, for så å redusere på 3V etter hvert. Kaputt = enda verre)

Før man eventuell leter for niks ville jeg sjekke det opprinnelige.
Prøv først å koble en helt vanlig pære 12V ca. 3 - 4 Watt mellom B+ og L for å sjekke om dynamoen arbeider i det hele tatt.
Dynamoen må virke, først der etter kan du feilsøke panelet og andre koblinger.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hvis jeg kobler ledningen b+ til startern så den er direkte til batteri tar dynamoen tak og kveler motoren.

er rimelig forvirra nå så håper noen kan hjelpe.

Dermed so er dynamoen i orden :yesnod:

 

Det skjemaet frå Volvo er litt vanskelig å sjå, men ledningen som du skal ha fatt i til ladelyset skal ligga i pos. B i den koblingsblokka. Hvis du legg den til jord, med tenningen på, so skal då ladelampen lyse.

Link to post
Share on other sites

ja tilsynelatende men det er spenninga på uten motor i gang og når det står spenning på IG altså den går rett fra hovedbryter til dynamo da kveler motoren seg.

hvis den kobles i serie med L så skjer det ingen verdens ting. og skjønner ikke hvorfor det ikke er lys i ladelampa før oppstart.

vurderer og trekke nye kabler for L og IG men blir mye ball...

Link to post
Share on other sites

Når du skal koble til PDAR blir denne koblet i parallell med den innebygde regulatoren. Dynamoen skal altså fungere normalt før PDAR kobles til. IGN er altså spenning til dynamoen for å exite feltet, den får spenning sammen med coil, bensinpumpe, elektrisk choke m.m. Når tenningen står på. Sense er ofte koblet direkte til B+ på dynamoen men kan kobles om til batteripluss, batterivelgebryter, starterterminal, splitterpanel eller skillediode avhengig av hvordan el-systemet ditt ser ut. L er til ladelampa og denne gir vanligvis spenning til feltet gjennom ladelampa. Hvis det går høy strøm i denne ledningen vil pæra lyse, normalt er strømmen for lav til å gi lys men strømmen her er altså den som får dynamoen til å produsere energi. Det er viktig at du følger monteringsanvisningen for PDAR. Den hvite ledningen skal loddes på tilkobling til den børsten som er regulert av originalregulatoren og kobler du fra denne ledningen vil originalregulatoren fungere som normalt og dynamoen leverer den spenningen regulatoren er satt til. Det er viktig at senseledningen til PDAR er tilkoblet riktig sted. Har du en liten motor kan en større dynamo belaste motoren for mye.

Link to post
Share on other sites

hmmm ja når jeg har 12.50 v på ign og L og vrir på nøkkelen starter det , går 5 sek og kveler motoren,stopp.

det er jo ikke helt heldig. kan det da være at dynamoen starter ladinga for fort og ikke er egnet. står forøverig bolta fast i en vp. md5a

Link to post
Share on other sites

Den forsto jeg ikke, alle vanlige dynamoer gir jo pluss ut på B+. Men det er kanskje om regulatoren sitter på pluss eller minussiden av rotoren/feltviklingen du mener?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at dynamoen drar så mykje energi frå motoren at denne såvidt starter og så blir kvalt og stopper, kan det vera ein løsning å setta større reimskive på dynamoen. Dette vil gi motoren meir fart før dynamoen begynner å lade, og dermed bedre sjans til å forbli i gang.

Der ligg likevel ein kime til problem i dette, fordi at dynamoen vil dra såpass med krefter fra ein liten motor at det kan bli litt lite igjen til framdrift av båt.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

pdaren er ikke kobla enda.. er en salig klyse med dedninger hit og dit så sliter meg fram her..

ja B+ er rett til batteri via 50mm2 så er det ign til styrestrømmen til startern L går via den gamle kabelen til ladelampa bryter og til nøkkelbrytern.

begynner og lure på om jeg kan ha svidd av enten reg. eller likerettern, evt dioder.

Link to post
Share on other sites

Likeretter og dioder er det samme, de har nok ikke noe med saken å gjøre. Det kan høres ut som at regulatoren er defekt siden du ikke får lys i ladelampa. Du nevner ikke S-tilkoblingen, det er viktig at denne er tilkoblet batteriet eller lignende ellers går regulatoren i peak.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s ledninga går rett til batteri + ja mente det var det samme men bedre og spørre og virke dum enn og være dum i evig tid:p hehe

får se litt mer i morgen på saken nå ligger vi godt til på øya og tenker på saken med en god pils*skål* skal nok få det til og virke etterhvert.

s ledninga går rett til batteri + ja mente det var det samme men bedre og spørre og virke dum enn og være dum i evig tid:p hehe

får se litt mer i morgen på saken nå ligger vi godt til på øya og tenker på saken med en god pils*skål* skal nok få det til og virke etterhvert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 4 år senere...

Jeg ville tro at det burde fungere, nå er det svaret riktignok 4 år for sent, men kan jo være en hjelp for andre 🤔
 

Jeg monterer også en sånn på min MD17, og har et spørsmål: kan L (blå) og IG (rød) kobles sammen på ledningen til startlampen (B i koblingsskjemaet fra Volvo)? Eller må IG (rød) gå utenom lampen? 


Jeg har ikke PDAR montert. 

536B730C-E482-40D9-B010-99690C930B5F.jpeg

3EDBFCF0-C3FD-4A25-AA86-4B8B780A04FF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...