123321 Startet 9.Juli.2013 Del på Facebook Startet 9.Juli.2013 hei har fått inn ny dynamo en 60A biltema art nr 63-614 etter og ha fulgt rådet fra instr. boka til pdar'en om og bruke 35a volvo dynamoen til anker. :p men får ikke lys i ladelampa og heller ikke lading. hvis jeg kobler ledningen b+ til startern så den er direkte til batteri tar dynamoen tak og kveler motoren. er rimelig forvirra nå så håper noen kan hjelpe. siden denne dynamoen har samlekontakt bak og kun utgang på b+ ladekabel, så er det en sense kabel til batteri en som skal til b+ tenning den går rett på batteristrøm? og en d+ (61) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Du vil nok få god hjelp til spørsmålet ditt her inne, men tror du kommer til å få litt kjeft nå, med tre identiske tråder.. Skulle gjerne hjulpet deg med spørsmålet ditt, men inkompetansen min på dette område gjør at jeg holder kjeft.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 ja nettbrettet er ingen perfekt sak... hang seg opp og da ble det 3 ganger så mange innlegg som jeg hadde tenkt. prøvde og få et bilde med også men håpløst. beklager de mange identiske inleggene som jeg ikke får bort igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hvilke tilkoblinger har denne dynamoen da? Det fremgår ikke av biltemakatalogen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Eg forsøkte å leita opp noko, men - På Biltema si nettside er der eit bilde som seier ingenting. Eit søk på dokumenter hos biltema kom opp med - stemmer - ingenting. Dermed so kan eg hjelpe med - ingenting. Beklager. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 b + til strøm ut. på kontakten er det s=sense ig= tenning L= D+ det er d + kabel og b+ kabel trukket til dynamo fra før og b+ går til starter rele innslag. på tegningen til dynamoen er IG direkte til tenningsbryter og L via ladelampe koblet til IG kabel før tenning skjema fra volvo penta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg har heller ikke noe erfaring med BT sine dynamoer..Men hvis originalregulatoren trenger spenning på L (og kanskje IR) kan det hende at Volvo panelet ikke gir nok.(ofte bare <7V for start, for så å redusere på 3V etter hvert. Kaputt = enda verre)Før man eventuell leter for niks ville jeg sjekke det opprinnelige.Prøv først å koble en helt vanlig pære 12V ca. 3 - 4 Watt mellom B+ og L for å sjekke om dynamoen arbeider i det hele tatt.Dynamoen må virke, først der etter kan du feilsøke panelet og andre koblinger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 spenningen på L er 12.58v målt på kabelskoen til dynamoen. men det er ikke lys i pæra. har kontrollert pæra også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 hvis jeg kobler ledningen b+ til startern så den er direkte til batteri tar dynamoen tak og kveler motoren. er rimelig forvirra nå så håper noen kan hjelpe. Dermed so er dynamoen i orden Det skjemaet frå Volvo er litt vanskelig å sjå, men ledningen som du skal ha fatt i til ladelyset skal ligga i pos. B i den koblingsblokka. Hvis du legg den til jord, med tenningen på, so skal då ladelampen lyse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 ja tilsynelatende men det er spenninga på uten motor i gang og når det står spenning på IG altså den går rett fra hovedbryter til dynamo da kveler motoren seg. hvis den kobles i serie med L så skjer det ingen verdens ting. og skjønner ikke hvorfor det ikke er lys i ladelampa før oppstart. vurderer og trekke nye kabler for L og IG men blir mye ball... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Når du skal koble til PDAR blir denne koblet i parallell med den innebygde regulatoren. Dynamoen skal altså fungere normalt før PDAR kobles til. IGN er altså spenning til dynamoen for å exite feltet, den får spenning sammen med coil, bensinpumpe, elektrisk choke m.m. Når tenningen står på. Sense er ofte koblet direkte til B+ på dynamoen men kan kobles om til batteripluss, batterivelgebryter, starterterminal, splitterpanel eller skillediode avhengig av hvordan el-systemet ditt ser ut. L er til ladelampa og denne gir vanligvis spenning til feltet gjennom ladelampa. Hvis det går høy strøm i denne ledningen vil pæra lyse, normalt er strømmen for lav til å gi lys men strømmen her er altså den som får dynamoen til å produsere energi. Det er viktig at du følger monteringsanvisningen for PDAR. Den hvite ledningen skal loddes på tilkobling til den børsten som er regulert av originalregulatoren og kobler du fra denne ledningen vil originalregulatoren fungere som normalt og dynamoen leverer den spenningen regulatoren er satt til. Det er viktig at senseledningen til PDAR er tilkoblet riktig sted. Har du en liten motor kan en større dynamo belaste motoren for mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 hmmm ja når jeg har 12.50 v på ign og L og vrir på nøkkelen starter det , går 5 sek og kveler motoren,stopp. det er jo ikke helt heldig. kan det da være at dynamoen starter ladinga for fort og ikke er egnet. står forøverig bolta fast i en vp. md5a Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Du får gi motoren mer gass, 7,5 hester er ikke mye når dynamoen tar én hestekraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 a hadde den bare gått lenger enn 5sek så hadde alt vært ganske så bra men dynamoen har magnetisert og er i full gang med en gang motoren sviver på startern uansett hva jeg gjør og om jeg tar ut L så er det fortsatt full guffe på dynamoen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 en liten tanke.. kunne det ha noe og si om at det tidligere var POSITIV dynamo og nå NEGATIV siden jeg bruker de samme kablene akkurat som de var før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Den forsto jeg ikke, alle vanlige dynamoer gir jo pluss ut på B+. Men det er kanskje om regulatoren sitter på pluss eller minussiden av rotoren/feltviklingen du mener? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lundefugl Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Er vant med at B+ går til batteriets + pol (eller starterens pluss), D+ går til ladelampe og så til tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Har du koblet til PDAR? I såfall, koble bort den før videre feilsøking. Du har altså god spenning på L, IG og S men ladelampa lyser ikke når du setter på tenninga. Så sant du har koblet riktig er det da feil på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Hvis det er slik at dynamoen drar så mykje energi frå motoren at denne såvidt starter og så blir kvalt og stopper, kan det vera ein løsning å setta større reimskive på dynamoen. Dette vil gi motoren meir fart før dynamoen begynner å lade, og dermed bedre sjans til å forbli i gang. Der ligg likevel ein kime til problem i dette, fordi at dynamoen vil dra såpass med krefter fra ein liten motor at det kan bli litt lite igjen til framdrift av båt. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 pdaren er ikke kobla enda.. er en salig klyse med dedninger hit og dit så sliter meg fram her.. ja B+ er rett til batteri via 50mm2 så er det ign til styrestrømmen til startern L går via den gamle kabelen til ladelampa bryter og til nøkkelbrytern. begynner og lure på om jeg kan ha svidd av enten reg. eller likerettern, evt dioder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Likeretter og dioder er det samme, de har nok ikke noe med saken å gjøre. Det kan høres ut som at regulatoren er defekt siden du ikke får lys i ladelampa. Du nevner ikke S-tilkoblingen, det er viktig at denne er tilkoblet batteriet eller lignende ellers går regulatoren i peak. Redigert 10.Juli.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
123321 Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 s ledninga går rett til batteri + ja mente det var det samme men bedre og spørre og virke dum enn og være dum i evig tid:p hehe får se litt mer i morgen på saken nå ligger vi godt til på øya og tenker på saken med en god pils*skål* skal nok få det til og virke etterhvert. s ledninga går rett til batteri + ja mente det var det samme men bedre og spørre og virke dum enn og være dum i evig tid:p hehe får se litt mer i morgen på saken nå ligger vi godt til på øya og tenker på saken med en god pils*skål* skal nok få det til og virke etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Forøvrig er det viktig med god minusforbindelse Det meste kan løses over etpar brigg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR2138 Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Prøver å kople denne dynamoen i min båt nå, men kommer til kort når jeg skal kople inn jord... Noen som har et kjapt svar på dette? Er det bare å kople til en av skruene i godset som er til overs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
L-P Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Jeg ville tro at det burde fungere, nå er det svaret riktignok 4 år for sent, men kan jo være en hjelp for andre 🤔. Jeg monterer også en sånn på min MD17, og har et spørsmål: kan L (blå) og IG (rød) kobles sammen på ledningen til startlampen (B i koblingsskjemaet fra Volvo)? Eller må IG (rød) gå utenom lampen? Jeg har ikke PDAR montert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.