Finnes det en "import kalkulator" for innførsel av båtmotor?
Sitter her å surrer med båt drømmen min jeg, og regner ustanselig på det meste
Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.
Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.
Nei ingen volumavgift på båtmotorer "kun" HK-avgift.så man betaler ikke slagvolum avgift på en båtmotor, kun hk avgift?
((innkjøpspris*HK avgift)+frakt)*moms..
Det er vel ikke værre enn at du beregner HK-avgift på kr 139,- pr. HK over 10 HK. Moms beregner du etter 24% av innkjøpspris + frakt.
Adskiller du mariniseringsdelene fra motoren forøvrig og importerer disse hver for seg, skal du ikke betale HK-avgift.
Redigert av Jens_P: 28.03.05 09:22
Hvis du leter litt innimellom fruktvin og mjød i Tollvesenets "Avgift på båtmotorer 2005" så står det ganske tydelig:Det er vel ikke hk avgift på mariniseringsutstyr ?? Hvis du importerer "industri" motor så skal hk avgift betales når den mariniseres mener jeg å ha lest.
Det er ikke noe problem å selge båten heller, kun hvis du gjør det VESENTLIG oftere enn normalt. Da begynner det å ligne på næringsvirksomhet og avgiftsfritaket bortfaller.Slik jeg leser det du siterer kan en motor marinseres uten hk avgift så lenge du eier den selv. Problemet oppstår når du selger båten,da må motoren ut da? Upraktisk,så sånn sett er Tollvesenets i Haugesund sin tolkning ganske fornuftig og forståelig.
Du finner baatplassen.no's importkalkulator her. Denne er riktignok ikke oppdatert med endringer i hk-avgift (nå 135,00) og moms (25%) fra 01.01.2005, men ellers korrekt. (Lite hint til noen i teknisk.
)