Jump to content

Mercruiser D3,6l/180 - Hvor finner jeg startmotoren?


Zitt

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg finner startmotoren på denne motoren?

Jeg har en håndbok med all verdens skisser, men ingen steder er startmotoren omtalt og jeg har ikke peiling på hvordan den ser ut engang.

Jeg har strøm frem til svitsen og det piper og hyler når jeg slår den på, men ingen reaksjon når jeg vrir om. Jeg klarer ikke å følge ledningene inn i veggen, og det kunne vært interessant og se om det er strøm frem til starteren. Er det også et godt triks å dunke litt i startmotoren?

Link to post
Share on other sites

I bakkant av motor, på venstre side sett forfra. Har sirklet den inn på bildet under.

 

Sjekk også automatsikringene på andre siden av motoren. Det er to røde knapper i en boks under peilepinnen. Hvis jeg husker riktig, får ikke startreleet strøm dersom en av sikringene er gått. Skader heller ikke om du tar lokket av boksen og sjekker at det ikke er rust og irr på kontaktene.

 

bilde

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Veldig bra levert, Møkkalasset og JonnyBoy!

Jeg ringte en mekaniker i dag tidlig og han kunne egentlig ikke komme før over påske, men fant plutselig en åpning. Han konstaterte strøm helt frem til starteren, men den slår ikke inn. Det er så trangt nede der at jeg må skjære ut en åpning i veggen for å komme til. Hvis jeg ikke får den til med lirking og luring så skrur jeg den av og tar den hjem. Jeg er passelig analfabet når det gjelder disse tingene, så det kan meget vel hende at jeg trenger assistanse underveis. :pray: Ikke gå å legg dere, ikke gå noen steder og for all del ikke reis på påskeferie! :giggle:

Okey da, ha en finfin påske!!!

Link to post
Share on other sites

Hele prosjektet startmotor har lagt på vent i påsken, men i dag var jeg nede for å se på problemet. Jeg prøvde å starte motoren, men nei selvfølgelig.

For å ta det enkle først gikk jeg løs på sikringsboksen, som du nevnte JonnyBoy. Der er det som du sa to røde knapper på en hvit boks. Jeg prøvde å trykke knappene inn, men det gikk ikke, de sitter dønn fast. Skal de kunne trykkes inn? Prøvde å starte igjen, men nei. I min uvitenhet om knappene skal være ute eller inne prøvde jeg å dunke forsiktig på en av knappene(plast mot plast kan jo bli litt tregt med tiden), men såvidt jeg kunne se var det ingen bevegelse. Prøvde å starte igjen, og der sa det pang........startet som et skudd! Lot motoren gå en time, og den malte som en katt(har aldri hørt en så deilig lyd). Stoppet den, og startet på nytt.......no problem!

Oppfølgeren bør vel da bli å få av lokket på sikringsboksen, pusse, gnikke og spraye.......ikke sant?

Happy days are here again!

Terningskast 6 til dere Møkkalasset og JonnyBoy, som klarte det 1 elektrikker og 2 mekanikere ikke klarte! :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at sikringene beskytter henholdsvis 2x gløderele og 1x startrele som ligger i boksen.

 

Sikringene spretter ut ved kortslutning og skal trykkes inn igjen med et tydelig 'klikk'.

At du ikke fikk trykket de inn, kan tyde på dårlig kontakt et eller annet sted eller at startreleet ditt driver og spøker litt med deg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Og der var jeg tilbake - lykken var kortvarig!

Jeg har vært noen ganger i båten siden sist, mest for å starte den og jobbe litt. Den har startet som et skudd hver gang. I går bestemte jeg meg for å overnatte, for så å dra på fisketur kl 5 idag morges, men da ville selvfølgelig ikke mr. Mercruiser på tur.......morgengretten? Lite strøm, eller ikke strøm til startmotor?

Strømforbruket hadde til da vært litt lys og et par dobesøk.

Jeg satte i gang denne laderen.

Den lyser på 12V, og på bil-ikon.

Følgende informasjon i displayet:

Voltage - 14,5

Current - 22,2

Charging - 60%

Etter en time;

Voltage - 14,4

Current - 22,1(så slo jeg av hovedstrømbryter og det sank til 17,2, og til 12,4 ila 15 minutter) Hva betyr det?

Charging - 85%

Etter 12 timer;

Voltage - 13,4

Current - 0,1

Charging - full

Nå SKAL du våkne mr. Mercruiser.........men nei!

Det klikker et sted, men om det er i releet eller i startmotor er vanskelig å høre, spesielt når jeg er alene.

Og da er vi vel over på denne famøse saken..........

bilde

 

.......releet?

Forrige gang jeg viet releet oppmerksomhet var det nok med håndspåleggelse fra en lunken hånd, men det hjalp ikke idag.

Begge disse to røde knappene synes å stå ute, men det er ikke mulig for meg å trykke eller banke de inn. Kan det tenkes at de skal stå enda lengre ut når de er ute, og at de nå faktisk er inne?

Jeg skulle vært inni boksen og sett hvordan det ser ut der, men er usikker på hvordan og hva/hvor som er lokket, og hvordan det løsnes. De skruene vi ser(2 på høyre og 2 på venstre side av knappene) er vel for å holde komponenter på plass inni der? Hvis eller når jeg får av lokket, kan jeg da spraye uhemmet med rustløser? Jeg ser ikke for meg at jeg har mulighet for noen store sprell nede i det trange hølet, og må jeg rett og slett ha motor ut?

Håper dere orker å gruble litt! :pray:

bilde

Link to post
Share on other sites

Lokket er på høyre side av boksen, ut fra bildet du har tatt. Det er festet med fire skruer, en i hvert hjørne.

Selv om det er trangt, bør det være mulig å få av lokket med et vinkelskrujern.

Kan ta et bilde av en boks jeg har liggende, men det kan ta noen dager da jeg ikke har den hjemme.

 

De synlige skruene holder fast sikringene, så de trenger du ikke løsne.

Tror ikke problemet ditt ligger i sikringen, da det er lett å trykke den inn igjen når den har løst ut. Ikke bruk makt eller bank på den, det er ikke nødvendig.

 

Hvis du er sikker på at startmotoren er 100%, ville jeg sjekket startreleet. Ta det ut av sokkelen og rengjør kontaktene.

Det kan også være dårlig kontakt i innmaten, men det er et standard rele som ikke bør være vanskelig å få nytt. Bare sjekk at det har riktig størrelse.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Starteren ligger på motsatt side av motoren i forhold til denne

boksen som start og glødereleet ligger i. den hvite.

 

du kan måle om den tjukke kabelen rød? fra batteriet har strøm

til starteren.

har den det kan du kjøre strøm direkte på innslagsreleet

slik at den starter.. tror denne ledningen er gul.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...