dennrick Startet 3.Juni.2014 Del på Facebook Startet 3.Juni.2014 (redigert) Hei båtvenner, Et evig dilemma for oss når det begynner å bli fullt. Hvor skal vi få plass? Ser det har blitt skrevet en del om det å legge seg utenpå hverandre her: https://baatplassen.no/i/topic/110180-hvordan-vurdere-hvor-stor-baat-som-kan-ligge-utenpaa/ Her er et annet alternativ som sikkert mange har prøvd før, med bilder jeg har tatt når vi i mai en helg lå på Lindholmen ved Hui i "Vestfjorden" utenfor Tønsberg, til fortøyning: Bilde nr. 1 av 3: Fikk god hjelp ved tillegging av FB båten da vi kom, innerst longside, og tok en sjanse. Det ble 40 cm grunnere da vi la til på høyvann. Hadde ikke sjekket. Da det ble stadig grunnere, fikk vi lov til å legge oss bak:-) Med dregg. Bilde nr. 2 av 3: Full kontroll her i rolige forhold, og vi lå over natten. Bilde nr. 3 av 3: Plutselig var det flere som gjorde deg samme. Dvs - det var fullt, men ikke egentlig ettersom flere som han foran meg var veldig fleksible og tok imot flere båter. Ut ifra hva jeg hørte var det flere helger som dette da man lå både i 2 og tre rekker på dregg. God stemning. Og jeg har vært med på dette med noen vennebåter før (så lenge vi får en båt iland...), men aldri så kollektivt som dette med mennesker jeg aldri har møtt før. Syntes det var veldig hyggelig. Skal påpeke at forholdene var bra med lite vind og det samme med forecast, men vi lå godt natten igjennom. Jeg vil etter dette vinke andre inn på min hekk om det er fullt og alternativet er å sende kone, unger og bikkjer videre:-) Redigert 3.Juni.2014 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Dette har jeg sett tidligere. I Fantebukta(Kommersøya) for 2 helger siden la også båter med bauganker seg som nr. 2 med baugen ut. Dette var "venne-båter" som da fikk en veldig sosial tilnærming med hekken mot hverandre. Fordrer selvfølgelig at det ikke skal blåse opp til kuling og at båt nr. 2 kanskje benytter jolle ved ilandstigning. Selv tror jeg vi skal prøve oss på svai ved anledninger med lite plass. Jeg har ikke ligget på svai tidligere, men med 20kg anker og 70 meter 8mm kjetting i baugen bør jeg kunne tåle litt vær. Kommer nok uansett til å sove litt så som så første gangen Redigert 4.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lmsafg Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Og hvor mange dregger får man med seg når man drar? :p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Sist ut først opp Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Skal prøve oss på svai ved anledninger med lite plass. Jeg har ikke ligget på svai tidligere, men med 20kg anker og 70 meter 8mm kjetting i baugen bør jeg kunne tåle litt vær. Kommer nok uansett til å sove litt så som så første gangen Husk på at ved mye sidevind eller fralandsvind så bør man være langt tryggere på svai enn med hekkanker og tamp i land - eller har jeg misforstått noe? Hvorfor er det så sjeldent å se motorbåter på svai? Jeg foretrekker svai, synes det virker enklere og tryggere, særlig når det er blitt mørkt. Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Bare et spørsmål litt på siden: jeg ser at østlendinger ofte bruker ordet "dregg" eller "ankerdregg" når de skal ankre. Mener dere egentlig et anker? Eller bruker dere en paraplydregg når dere ligger som på bildet? Blir litt forvirret av bregrepene, for på Vestlandet er et anker et anker, og en dregg noe man kan bruke om man ikke har en tung stein for hånden... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnie Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Hvorfor er det så sjeldent å se motorbåter på svai? Jeg har motorbåt og ligger ofte på svai. Slipper ut via ankervinsjen akter. Når alt tauet er ute tar jeg det forut, justerer eventuelt slakk og setter fast. Problemet mitt er at baugen lett begynner å jage fra side til side. Jeg antar at det kommer av stort vindfang i forhold til vekt og mangel på ordentlig kjøl? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Bare et spørsmål litt på siden: jeg ser at østlendinger ofte bruker ordet "dregg" eller "ankerdregg" når de skal ankre. Mener dere egentlig et anker? Eller bruker dere en paraplydregg når dere ligger som på bildet? Blir litt forvirret av bregrepene, for på Vestlandet er et anker et anker, og en dregg noe man kan bruke om man ikke har en tung stein for hånden... Jeg tror det er østlendinger som er forvirret, ikke du :-) Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Husk på at ved mye sidevind eller fralandsvind så bør man være langt tryggere på svai enn med hekkanker og tamp i land - eller har jeg misforstått noe? Hvorfor er det så sjeldent å se motorbåter på svai? Jeg foretrekker svai, synes det virker enklere og tryggere, særlig når det er blitt mørkt. er det fralandsvind da henger du ju i svaberget !? og det bør ju vare sterkere og mer le enn o ligge på svai er det pålandsvind da henger du i dreggen ! og da er man ille ute dersom dreggen slipper men førstår hva du mener Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 er det fralandsvind da henger du ju i svaberget !? Riktig ja ;-) Jeg er visst blitt like forvirret som en østlending ;-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Bare et spørsmål litt på siden: jeg ser at østlendinger ofte bruker ordet "dregg" eller "ankerdregg" når de skal ankre. Mener dere egentlig et anker? Eller bruker dere en paraplydregg når dere ligger som på bildet? Blir litt forvirret av bregrepene, for på Vestlandet er et anker et anker, og en dregg noe man kan bruke om man ikke har en tung stein for hånden... Tror det er noe som henger igjen fra eldre dager da 9 av 10 fritidsbåter brukte paraplydregg og håndkraft. Skal ikke lenger tilbake enn første del av 80-tallet når jeg var sneip. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Eller bruker dere en paraplydregg når dere ligger som på bildet? Jeg har et inntrykk av at det ikke er helt uvanlig å bruke paraplydregg i hekken (samt at båter med anker både i baug og hekk oftest er utstyrt med mindre/dårligere anker i hekken) - og på stengrunn er vel dreggen det redskapet som er best egnet for oppankring? er det fralandsvind da henger du ju i svaberget !? er det pålandsvind da henger du i dreggen ! og da er man ille ute dersom dreggen slipper Haha, good catch - jeg er visst forvirret i dag. Jeg har vel bodd for lenge på østlandet ;-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Besynderlig at folk velger å bruke paraplydregg i det hele tatt. Med mindre man spesifikt ankrer på steinbunn, er dreggen falsk trygghet. Jeg har hørt folk fra østlandet sier at de "dregger" når de egentlig mener ankrer. Her er det nok begrepsforvirring ute og går. Om båten dregger, er det katastrofalt. Kanskje greit å ha klarhet i akkurat dette. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg har hørt folk fra østlandet sier at de "dregger" når de egentlig mener ankrer. Her er det nok begrepsforvirring ute og går. Om båten dregger, er det katastrofalt. Haha! Jeg skrev nettopp litt om på wikiartikkelen om dregg og dregging, og har antydet at begrepet "dregging" kanskje kommer av at det er noe man fort ender opp med å gjøre dersom man bruker dregg ;-) Paraplydreggen tar lite plass og er fin å bruke som daumann :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Tror det er noe som henger igjen fra eldre dager da 9 av 10 fritidsbåter brukte paraplydregg og håndkraft. Skal ikke lenger tilbake enn første del av 80-tallet når jeg var sneip. Jepp sånn er det ! vi kalte det bare dregg....sleng i dreggen....og man mente paraplydregg det fanns hopfellbare anker, men veldi få brukte det........... Brucen kom vel i begynnelsen av 80-tallet eller sent 70....... husker fortfarende en demonstrasjon av en miniatyr-bruce i en sandfyllt Padillac ...på en messe i Gøteborg att dregge (verb) da slipper ankaret/dreggen fra botten og båten driver (alt. kan man også dregge etter ett føremål på bunn, i håp om å få det på kroken) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Har også sett dette ved ett par anledninger :) Flott måte og løse en problemstilling på :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Bare et spørsmål litt på siden: jeg ser at østlendinger ofte bruker ordet "dregg" eller "ankerdregg" når de skal ankre. Mener dere egentlig et anker? Eller bruker dere en paraplydregg når dere ligger som på bildet? Blir litt forvirret av bregrepene, for på Vestlandet er et anker et anker, og en dregg noe man kan bruke om man ikke har en tung stein for hånden... Det er godt vi har perfekte og fullbefarne vestlendinger til å veilede oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Tenkte egentlig ikke så mye over ordvalget av dregg kontra anker.. Antar at det ble brukt av gammel vane med en tanke om at det er skip som har anker:-) Jeg har jo 20 kgs Bruce anker foran og bak, så det hadde vel da strengt tatt vært mer presist. Dog har jeg en paraplydregg på 10 Kg som vi innimellom har kjørt ut med jolla om vi er usikre på festet vi har/dersom det skulle blåse opp, da i tillegg til ankeret. Egentlig var det vel heller noe annet jeg hadde tenkt at tråden skulle handle om Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Hvorfor er det så sjeldent å se motorbåter på svai? Jeg foretrekker svai, synes det virker enklere og tryggere, særlig når det er blitt mørkt. Jeg tror nok dette skyldes at de aller fleste motorbåter på overnattingstur er typen Scand 29 Baltic fra 80-tallet og den typen båter har svært skjelden anker i baugen, men veldig ofte anker i hekken. Jeg har nå for første gang i mitt liv en båt med bedre "redskap" foran enn bak og når jeg sjekket i ettermiddag ser jeg at det foran faktisk er bedre enn jeg trodde Bak er det: 50 meter 8mm kjetting og 20kg Bruce syrefast(kopi kjøpt i Norge av Anchorlift) Foran er det: 70 meter 10mm kjetting og 20kg Bruce syrefast(kopi fra Statene oppgitt til 45 lbs) Foran har jeg også en Muir 1200 watt vinsj med digital meterteller så det skal nok bli litt svai etter hvert. Kan jo ikke la slikt være uprøvd med såpass mye å slenge kontrollert på havbunnen. 10mm kjetting veier vel nesten 2 kg pr. meter og med 70 meter å ta av er det vel vare å kaste på så mye man kan tillate seg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Kjære Steinsvik er nok litt ute å kjører her. Dregger er aktuelt, men å si at en ankrer (samme funksjon når vi driver av) blir feil etter mitt sære syn. En dregger også med anker (som GD er inne på). Altså anker og dregg slipper bunnen og vi driver av. Vi dregger og faller av fra vårt utgangspunkt enter vi er en liten lystbåt eller et skip. Å dregge (med en liten paraplydregg) etter et gammelt anker eller et fiskegarn er også godkjent. Litt problematisk å dregge etter klokka som falt i sjøen, men dette lar seg faktisk gjøre om en tar tiden til hjelp. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vilma Benita Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Selv med noen år nå som dedikert seiler innrømmer jeg glatt at dette med svai er litt skummelt. Kaster gjerne ankeret en ettermiddag, men å legge seg og sove uten å ha satt knuten selv i moder jord har jeg ennå til gode. Jeg skylder på at det henger igjen fra en lang oppvekst i motorbåt :) Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Har alltid likt å ligge på svai. Man trenger å vite litt om undervannsgeografien i området og vite hvor mye kjetting man har ute. Med trawler som har stort vindfang, spes om vinden kommer fra siden, sover jeg vesentlig bedre på svai enn med baug eller hekk mot land om det skal blåse om natta. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjorven III Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 For å sikre nattesøvnen: last ned Anchorwatch app på din smarttelefon og den vekker deg om du flytter på deg mer enn en definert radius. Dan kan også ringe et forhåndsinnstillt nummer hvis du ikke er ombord.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Å ligge på svai gir en herlig følelse av frihet samtidig har man god utsikt rundt om. Vi har faste rutiner før vi lar ankeret gå. Vi går oppunder (ca 15 -20 m) nærmeste båt og slipper ut ca tre ganger dybden. Bakker oss fast og finner siktepunter på land. I en trawler har vi mulighet til å bevege oss rundt og har flere steder for sosiale plasser ut på dekk eller på fb. En stor solingsplass på akterhyttetaket ligger alltid i le. Nå venter tre uker på Bestkusten. Vi har vært medlem i Kryssarklubben i mange år. De har bøyer vi kan benytte og kroker i fjellet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 10mm kjetting veier vel nesten 2 kg pr. meter og med 70 meter å ta av er det vel vare å kaste på så mye man kan tillate seg. Hvis du kjører ut all kjettingen vil du i mange tilfeller oppleve at du i praksis ikke hadde behøvd ankeret. Kjettingen er anker nok i seg selv Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.