Jump to content

Impregnering fra Biltema


Vilmar1

Recommended Posts

Noen som har prøvd denne?

Den er ny av året, vannbasert, basert på voks står det.

 

Skal impregnere en kalesje for første gang i år, siden båten ble kjøpt i fjor, ikke er det helt ny kalesje heller.

 

Og om dette skulle vise seg å ikke holde tett, må kalesjen renses igjen før man prøver seg med en annen impregnering?

Link to post
Share on other sites

Tror det var en her på forumet som sa den var bra, han var ikke fornøyd med Hempel sin impregnering

(sikkert standard med silikon). Biltema sin tettet visst bedre rundt sømmer og glidelåser.

Og ja, du bør nok vaske kalesjen hvis den skal impregneres med et helt annet middel, ellers blir det dårlig effekt..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Rettelse..

 

Obs... Glemte å ønske deg velkommen til vår utmerkede forum, håper du får mye glede av denne siten...

 

 

Jeg har prøvd stoffet under annet navn/merke. I år ble det fra Biltema, mye billigere. Dette er vox basert stoff som er miljøveneligt. Når det påføres med sprutflaske bør du ha en pensel til å jobbe/smøre dette utover, spesielt for å få stoffet inn i /under sømmene. Stoffet ødelegger ikke vinduer osv. Søler du på båten skjylles det raskt vekk med vann før det tørker. Skal du ha den beste effekten bør kalesjen vaskes grundigt før du stoffer, dette for at det skal trekke godt inn i kalesjen. Lengre tørketid en annet stoff, men kan med fordel smøres på mens solen skinner...

Da jeg brukte samme type av annet merke måtte jeg behandle kalesjen to ganger gjennom året, har ikke hatt så tett kalesje med annet stoff. Måtte ta i bruk vanlig imp. noen år da den vanlige pusheren sluttet med dette stoffet. I følge oppskriften på det jeg brukte før kunne stoffet tilsette skyllingen i vaskemaskinen og vaske stoffet inn med maskin for best resultat. Brukte dette på en sprayflaske og dusjet ungenes kjeledresser etter vask. De tørreste barna i barnehagen etter en dag ute i høstvær her vest.....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har vasket og hatt på Biltema kalesjeimpregnering på den lille kalesjen på flybridgen for et par mnd siden. Så langt er den tett som en potte men jeg hadde sett for meg at den var litt mer vannavvisende på utsiden. Utenpå ser kalesjen "gjennomblaut" ut men den er tett. Skal det være slik eller er det bedre med annen type impregnering? Ser for meg at når kalesjen er såpass gjennomvåt så vil grønske og denslags trives bedre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kalesjeimpregnering (36-2120) på pumpeflaske.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kalekjeimpregnering (36-2120) på pumpeflaske.

Det samme gjorde jeg. Vasket også kalesjen grunding med denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...5&iItemId=93481

 

først.. dette ser foreløpig ut til å fungere veldig bra for meg!

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når det først snakkes om impregnering så forsøker jeg å smette inn ett lite spørsmål her. Hvor ofte impregnerer dere kalesjen ? Min har nå startet på sin tredje sesongen og det er enda ikke tegn til lekkasjer. Vannet preller kanskje ikke like lett av som første året, men når noen her sier de impregnerer kalesjen to ganger i sesongen så begynner jeg å lure.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt Biltema sin kalesjerens, med etterfølgende impregnering på pumpeflaske. Dem har nå stått i realt trøndersk drittvær siden mai, og det er ikke tegn til lekkasjer.

 

Det er mildt sakt imponerende pga at kalesjen min er en ruin, og den synger på siste verset. Planen var å sy ny til vinteren, men er den gamle rya tett igjennom sommeren holder den kansje en sesong til?

 

Min ser også gjennomvåt ut. Trodde det var pga at den var så slitt, men tett er den.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte nettopp en gammel båt, og kalesjen var i ganske dårlig stand. Den gamle eieren hadde nok ikke gjort så veldig mye med den. Vi måtte bl.a. bytte et vindu og et par glidelåser. Det værste var likevel at kalesjen var så utrolig møkkete. Den var så inngrodd at etter at den hadde lagt i vann en natt stinket den noe inne granskaugen! Velvel, jeg la kalesjen utover en presenning og gikk tilverks med Biltemas kalesjerens. "Bruk beskyttelseshansker" stod det på flasken. Det endte med at jeg krabbet rundt på alle fire kun iført boxershorts slik at jeg kunne skrubbe hele kalesjen. Men, rein ble den. Etter at den hadde tørket ble den impregnert med Biltemas impregnering. Det virker som om det funker ganske greit, men dette er bare en måned siden, og det har jo ikke kommet så mye regn på den tiden. Hvor lang tid det vil ta før den må impregneres igjen vet jeg ikke, men jeg hadde planlagt den samme operasjonen en gang i året.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Nå har jeg testet med både kalesjerens og -impregnering fra Biltema. Så er det bare å vente i spenning og se hvor tett den holder.

 

Kalesjerens var meget effektiv, men det var vanskelig å få bort alle såperester i kalesjen etterpå. Og dette vil nok hemme virkningen av impregneringen.

 

Impregneringen var vanskelig å påføre fordi kalesjen ikke akkurat ville sluke stoffet slik terpentin/silikon baserte gjør. Dette kan selvsatgt også ha med at det fortsatt er litt rester av silikonbasert impregnering i kalesjen.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på siden......men jeg brukte biltemas impregnering innvendig i trusene til ungene da de var i bleie alder. Sparte mange penger på kjøp av bleier. :flag:

Steike, det har jeg ikke tenkt på.

 

"Kjærring!! Sommerenes drivstoffbudsjett er i havn !!"

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...