Jump to content

Redningsøvelse / info VHF


mbm

Recommended Posts

Vi lå tidligere i dag fortøyd ved gjestebrygga på Judaberg (Finnøy) - pga det fine været så var det selvsagt en del båter på sjøen, deriblandt flere 10-12 åringer i mindre båter som vi hadde sett dra ut fra havna. - I ett-tiden ser vi ambulansebåten "Rygerdoktoren" (som jeg tilfeldigvis knipset et bilde av liggende ved kai tidligere i dag) gå sørover, uten å tenke noe videre over dette. - Etter kort tid kommer et Sea King helikopter og tar en runde over havna før vi ser det forsvinne bak en høyde. Ettersom vi nettopp har sett ambulansebåten gå i samme retning slår jeg på VHF radioen (denne var avslått ettersom vi lå fortøyd) og ber dama om å lytte til denne mens jeg går å ser hva som skjer.

Kun få meter fra brygga får jeg fri sikt og ser Sea King'en ligge i lav høyde over ambulansebåten mens begge beveget seg sakte nordover.

Jeg går tilbake til båten for å høre om det har vært noen meldinger / anrop om assistanse på radioen. Negativt. Jeg antar derfor at dette er en øvelse men velger å lytte til kanal 16 og gjøre klart for å raskt kunne forlate kai om det skulle komme melding om (søk) assistanse.

 

Spørsmål: Hvorfor blir ikke denne type øvelser opplyst om på kanal 16?

 

finnoy.jpg

 

finnoy2.jpg

Link to post
Share on other sites

Øvelser mellom helikopter og båt blir gjort på så regelmessig grunnlag at det ikke burde være nødvendig å gå ut med informasjon til andre.

Men det har helt sikkert blitt gjort en oppkalling mellom de to enhetene på 16, hvor de blir enige om hvilken kanal de skal gå over på.

Under en reel situasjon så vil en kjapt høre på kanal 16 at noe spesielt foregår.

-Alle skvetter jo litt til når de plutselig hører mye prat om helikopter, heising, søk osv. Så snakk på 16 under øvelsene vil jeg tro folk føler det blir ropt litt mye ulv, og dermed reduseres den innebygde triggeren det er kjekt å ha?

 

 

Blir nesten som at brannvesenet melder ikke fra når de skal bruke brannfeltet. Men ved større øvelser som betyr bruk av infrastruktur som hindrer bruk for andre blir det meldt med skilting eller oppslag i presse.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kommunikasjon over åpent samband under en øvelse er det normalt å starte med "øvelse".

 

F.eks. "Øvelse. Vi har tre personer ombord med behov for øyeblikkelig evakuering".

 

Med hensyn til "kringkasting" om øvelse start og slutt brukes vel dette kun under storøvelser på land der folk risikerer at bikkja finner en markør med øyet hengende nede på kinnet og gamle biler ligger på taket i veikanten. Til sjøs er det vel mindre vanlig om de ikke opptar seilingsledene. Noe som normalt ikke er nødvendig da det ellers er god plass.

Link to post
Share on other sites

Som det allerede har kommet fram er slike øvelser i de aller fleste tilfeller planlagt på forhånd. I de aller fleste tilfeller (på land) er det også satt inn en rekke ekstraressurser som har fokus kun på øvelsen, og ikke nyttes til "vanlige" oppdrag. Dette gjør muligens øvelsen mindre reell mtp. at man allerede vet at noe kommer til å skje, samtidig som at man har tilgang til ekstra ressurser veldig tidlig i forløpet, noe man ikke ville hatt under en reell hendelse.

 

Rygerdoktoren varsles av AMK, og AMK kan igjen be HRS om bistand av Sea King når dette er nødvendig. Sea King scrambles over HE 35 (helsenett) - samtlige helsekanaler ligger ute tilgjengelig på nett. Disse vil være i bruk fram til oktober i år, etter det tar vi i bruk nødnett som ikke kan avlyttes.

Link to post
Share on other sites

Ser overhode ingen grunn til at øvelser skal kringkastes på K16.

Jeg ser heller ingen grunn til at selve kommunikasjonen ved slike øvelser skal kringkastes på kanal 16, men det kunne kanskje blitt opplyst om på kanal 16 at det var en øvelse som pågikk. I dette tilfellet så visste vi ikke det var en øvelse når denne pågikk, dette ble bare antatt da det ikke var noe å høre på kanal 16. - Nå er det jo god plass i Finnøyfjorden, men det kunne kanskje allikevel være grunnlag for en trygghetsmelding (securite) for om ikke annet å oppfordre folk om å holde avstand og samtidig opplyse om at det var en øvelse.

 

bilde

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Og når man lytter på kanal 16, så er det om å gjøre å redde de som er i nød. Uten hensyn til egen sikkerhet.

 

Hørtes "fornuftig" ut fjodgrynt, for da får vi to stykker i nød.

Det aller første en skal tenke på sjøen er ens egen sikkerhet. (En hånd for deg, og en hånd for båten heter det)

Om du uten tanke på egen sikkerhet drar ut for å redde noen i nød, da har du enten utrolig gode kunnskaper om det - jobber innen etaten som har dette som yrke, eller du har overhode ingen kunnskap om dette, jeg heller til siste ut fra ditt innlegg. Det å få "cowboyer" inn i slike situasjoner som kalles nød, det er bare til å gjøre ting enda værre en de er.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Trenger vel ikkje fleire tilbakeslag for cowboyen... Men kanskje Benji i tilleg kunne informert litt om vanlige rutiner for kommunikasjon under øvelse ? Eg har forstått at kunnskaper om kommunikasjon på vhf er over gjennomsnittet ? :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Noen finner det greit å informere dette over VHF, andre lar det være som i dette tilfellet.

Altså ingen standard prosedyre, meg bekjent står det heller ingen ting om dette i noe regelverk.

 

Det som man derimot er påpasselig med er jo ordbruken i en øvelse. Ordet Øvelse brukes i stede for mayday - konsekvent.

 

Kanskje, og jeg presiserer kanskje, kan det om det opplyses at det skal være en øvelse der og der om teks. 30min føre til at mange nysgjerrige kommer til stedet, og man således kanskje ikke kan gjennomføre øvelsen pga. sikkerheten.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

I forbindlse med sjøspeiderleiren som nylig ble avsluttet i Stokken var det redningsøvelse der "skøy" slapp ut store mengder orange og grå røyk samt signaliserte med nødbluss før redningsskøyte, brannbåt og seaking kom.

Skremmende å sé flere småbåter som antas å ha vært uten vhf bare kjøre forbi på etpar hundre meters avstand uten å ta kontakt når det ser ut til å brenne i en båt.

 

Øvelsen ble annonsert på vhf

Mons

Link to post
Share on other sites

Ganske skremmende å høre.

-----

 

 

Er ikke sikkert den aktuelle saken var en øvelse. Større sannsynlighet at det er trening. Alle crew må ha et antall eventer/treninger i løpet av en periode for å holde seg operativ. På en skvadron betyr det ganske mye trening.

Samme gjelder brann, politi, ambulanse, RS, osv. Om alle skulle kalle på 16 hver gang de begynner trening hadde 16 blitt ganske full av clutter bare for å si fra at de starter på trening, og går over til kanal xx.

Jeg tror det er ganske greit at etatene holder seg på lukket nett, eller ikke annonserer åpent så lenge det foregår uten til hinder for andre.

 

Der det er øvelse, som naturlig også tar for seg det å øve samband , prosedyrer, osv. er det vanlig å starte på vanlig måte på kanal 16. Men da er det også vanlig å innlemme "for øvelse" i oppkallet.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...